hjälp..?
Jag köpte för drygt 1 vecka sedan 2 råtthonor, förra ägaren visste inte alls hur gammla de var men trodde att de var cirkus 4-6månader.
Ingen av dom är rädda för handen och så, och man kan klappa dem nu tillskillnad från för en vecka sedan.
Dom vågar sig ut ur buren å klättrar rundor, och ibland får dom även för sig at halvt klättra upp i handen, men sen ångrar de sig å far raka vägnen in i buren igen.
Jag börjar nu inse att det nog var ett misstag att ta mig an dessa två små damer som första råttor (känner på mig att jag kommer få en del kritik pga det).
Jag har läst allt jag kommit över om hur jag ska få dem tama och så, men de går verkligen långsamt fram, jag börjar verkligen tvivla på att man någonsin kommer att kunna hålla i dem, de skriker så fort man försöker lyfta dem. Hur lång tid ungefär bör det ta innan man kan börja lyfta dem? (självklart inser jag att det är väldigt individuellt).
Så nu lite halvdesperat undrar jag om någon har några tips på hur jag bör bära mig åt. tacksam för svar :)
Börja med att bara ha handen hos dem gör inga försök att ta dem. Låt dem komma först. Ha gobit i handen.
Hur tama de blir beror på dig, hur mkt tid du lägger ner. Stressa inte fram någonting. Inget går på en kafferast så ha tålamod.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
ok, det är så jag har gjort hittils. Men dom bryr sig nästan inte alls om att man har godis i handen..
men de e nog mest jag som e lite otålig, men det har ju gått framåt lite iallafall ^^
Fortsätt ha handen hos dem varje dag. Prata med dem samtidigt. Gör inget om du har bebis röst..
haha ok :P håller på med dem cirka 1 timme per dag.. e de för lite?
Du avgör själv hur mkt du har tid att lägga ner. Av bilden på dig så går du antagligen i skolan så du ska även hinna med läxor och sådant.. Kan du så var med dem mer, råttor kan vara med nästan överallt.
jo, men problemet e att jag inte kan lyfta dem och så. hade jag bara kunnat de hade dom fått följa med överallt och det är ju det jag strävar efter. känns bara som att det är en evighet tills dess, men det kommer nog, hoppas jag 
Det kommer ska du se.
ok, jag hoppas det! :D