Arg!
Varför är vissa på forumet så förbannat negativa. klagar på hur människor skriver saker och andra människors sätt att ha sina råttor. Allt ska verkligen ifrågesättas ner till minsta detalj. det är bra att ni är seriösa och frågar saker. men vissa saker är bara totalt onödiga. det verkar som det är massa gruff mellan olika personer här på forumet också.. kan inte ni ta erat tjafs via mail eller sms eller något? jag har ingen lust att läsa erat gruffande.
Har till och med sett människor som klagar på andras stavning. kom igen. är detta ett stavnings fokus? eller handlar det om råttor?
jag kommer säkert att få tusen påhopp för att jag skriver detta. men sluta bråka och snacka som normala vuxna människor. detta är inte lekis så slåss med spadar får ni göra där.
jag vill läsa om råttor och om era erfarenheter, vill jag har bråk så kollar jag på Jerry springer.. ok?
ja, ibland är det lite dålig stämmning.
Min blogg: SweGizmo.se
Detta resulterar bara i att nya de vågar inte ställa frågor, skriva för de är rädd för bli påhoppade.
Forumet är till för fråga om råttor m.m
Man måste inte ha samma åsikter men försök hålla god ton..
Alla kan inte stava bra eller ha bra svensk gramatik *jag har det ej det vet jag om*
Förstår man ej så fråga.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Håller med om att det ofta är dålig stämning här, har ofta inte vågat fråga saker för att jag blir rädd att nån mer erfaren ska hoppa på mig och idiotförklara mig.
Och sen det här tjatet om att folk kommer med "dumma frågor vi svarat på tusen gånger" tycker jag är elakt med, när man söker så får man inte alltid upp rätt tråd! Jag har flera gånger letat efter trådar men då namnen ofta är "konstiga" är det svåra att hitta.
Jag hänger oftast på blandrashundar.ifokus nu för tiden, där får man inte ta en massa skit om man har "dumma frågor", synd bara att jag inte har samma tillgång till att ställa "dumma frågor" om råttor. Men men
Tror knappast något kan förändras på detta forum tyvärr, många sitter på "sina höga hästar" och anser att andra inte vet ett smack tyvärr..
Men herre min je… Alltså. Nån borde kanske förklara att ett forum som detta består av individer i alla åldrar som samsas på ett och samma ställe.
Om man har den minsta lilla antydan till att förstå det mänskliga psyket så vet man att när individer samlas så blir det ibland konflikter.
Ofta kan man snabbt reda ut konflikterna sinsimellan Men ibland läcker känslorna ut i skriften.
Det är ju nästintill faschinerande att direkt det är någorlunda lugnt så poppar det upp en "ni är så otrevliga och otäcka att jag vågar inte fråga något" tråd…
Konstigt…. Är det för att det är för lugnt? Som det är nu vet jag bara av en konflikt och den spiller inte ut på någon annan än dom inblandade…
Är det för att skapa bråk som dom här trådarna dyker upp?
Hon som fick anmärkningar på sin stavning (hon är dessutom den enda som fått det) berättade sedan varför hon skriver som hon skriver och efter det har ingen klagat på hennes stavning. Hon blev dessutom inte arg… Varför blir TS det?
Daydreams har till och med skrivit en artikel som svarar på de vanligaste frågorna. Så, om man läser den och sen fortfarande har frågor så är det ju inga dumma frågor..
Dom enda dumma frågorna jag kan komma på är ju dom som inte ställs.
Det finns väldigt många bra artiklar på denna sida som kan besvara en hel del frågor…
Jag kan inte för mitt liv förstå vilka höga hästar #3 pratar om…. Om man är villig att ta till sig råden man får så blir man väldigt bra bemött av folket här. Vill man däremot inte ha några råd utan anser att man vet bäst och ingen kan lära en något så tja…
Dessutom så är en hel del medlemmar unga… ha även det i åtanke… Jag kan inte för mitt liv kalla en 12-åring för vuxen… hur mycket 12-åringen än vill det.
Men men… hoppa på mig och mina åsikter nu då…. Starta bråket som ni verkar vilja ha. Jag har sagt mitt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tycker faktiskt det har varit lugnt här sista tiden. Hur kommer det sig att det här tas upp just NU? När det faktsikt är helt okej här på RIF.. ? Visst att det stormar ibland, men nu känns det som att någon försöker snurra upp en liten vindpust till en stor tornado!

Jag tycker mest det är personliga konflikter. Det är inte direkt så att jag har upplevt dålig stämning, förutom mellan vissa personer, men det gör ju inte att jag känner mig illa berörd direkt, även om dom borde kunna ta sina duster på något annat vis.
Jag tycker som Keno, att det varit relativt lugnt, till skillnad från vad det har varit… Visst är det tråkigt med konflikter och otrevliga kommentarer men vi har fakriskt bättrat oss rejält enligt min åsikt…
Fast man kanske bara har vant sig? :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Jag tycker att det var mycket sämre förut. Det har blivit mycket bättre nu. Gillade inte forumet innan och slutade vara här. Sedan fick jag fram intresset igen och upptäckte att stämningen blivit bättre, men tjafs förekommer alltid…
äh, det är inte dålig stämning, det är bara typ 5 personer av ca 1200 som tjafsar lite…
Vi har två trådpoliser, niffen & LeTigre, som ska sätta stopp i trådar där det går överstyr. Sedan finns jag och Ninja som kan ta bort inlägg eller hela trådar.
Hojta till om det är någon tråd som är knepig så gör vi något åt det.
Lite tjafs måste man ju ändå acceptera, plus att det är hälsosamt i måttlig dos. :P Så länge det inte handlar om personangrepp tycker jag det är helt okej att tjafsa litegrann. Man måste ju få ha delade meningar och kunna diskutera saker utan att man ska tycka att det är dålig stämning, eller känna sig påhoppad bara för att alla inte nickar och håller med heller.
Självklart tycker jag inte att man ska vara elak mot varandra, men alla måste ju ha rätt att säga sin mening, det är ju ändå ett forum!
Jag tycker inte det är dålig stämning. Visst, vissa har personliga konflikter i trådarna, och det är lite drygt faktiskt.
Men tycker jag inte att man blir tillsagd på något ovänligt sätt om man tar upp ett ämne förut, jag själv iaf har bara fått en länk till någon gammal tråd, och det ser jag inte som minsta ovänligt… Onödigt att ha tjugo trådar om samma ämne.
Nu på sistonde tycker jag det har varit väldigt bra, folk blir knappt upprörda när någon (till exempel) har spån till råttorna utan de flesta skriver bara ett vänligt inlägg om att "det borde du inte ha därflr att..". De som blivit irriterade har oftast haft anledning till det då många bara sätter igång att försvara sig själva allt de kan, sätter dövörat till och säger att "ni bara tror ni kan allt".

#11 jag kan tänka mig att det varit en massa trådar innan om just detta. men jag har väl rätt att säga min mening i allafall. har inte diskuterat i dom andra trådarna.. varför ha ett forum om man nu inte ska prata om saker och ting, dom flesta frågorna är ju redan besvarade tidigare. men det finns dom som vill ha nyare svar.
Jag skrev detta eftersom jag är ganska ny och har uppfattat det som att det är dålig stämmning, det kan ha varit värre det vet jag inte. Kanske är det bra nu.. men jag anser att det inte är det och det står jag för.
Kan också känna att andra människor får påhopp för frågor dom ställer som kanske uppfattas som korkade av alla som har haft råttor länge. men för personen som skriver det så är det inte korkat..
Jag tycker bara att stämmningen kunde vara bättre. Det är allt..
Sen finns det fakstikst vissa här inne som tror att dom kan allt.. och det är fel sätt att börja en debatt anser jag.
Jag kan ju glädja alla aktiva i forumet med att jag är ny och har inte känt mej ovälkommen eller rädd för att skriva inlägg
Har haft råttor under ett flertal år men tycker jag lär mej något nytt varje dag och läser intresserat alla trådar. Diskussioner är nyttiga!
#12 Jag syftade inte på din tråd, jag tycker du har all rätt att skapa en sådan här tråd om det är så du känner (:
De som frågar saker som har besvarats i tidigare trådar tycker jag man bara kan ge en länk till den gamla tråden. Jag tar mej själv som exempel, jag skrev och frågade om det röda klegget runt min ena råttas öga, och fick en länk till en artikel där det stod förklarat precis vad det var/kunde vara, så på det viset fick jag ju svar direkt utan att någon behövde lägga ner möda på att förklara igen (:

Innan jag blev medlem här så tvekade jag ganska mkt för jag vet hur de kan gå till på forum. I början gick jag bara in o läste de jag ville men märkte ganska fort att det här är ett väldigt lungt och trevligt forum. :)
Visst finns de konflikter ibland och ibland kan JAG tycka att vissa gå överstyr med att påpeka saker om andra människor. Men det går inte att komma ifrån när det finns så många människor på ett ställe…
O jag tycker att Grodan, Ninja, Niffen o LeTigre gör ett skitbra jobb som håller koll så att allt går hyfsat lugnt till här. :)

#14 Jo det är bra att det finns artiklar man kan hänvisa till. men ibland känns det som vissa saker följs med en suck. det är synd. Men sjävklart ska man hänvisa till den infon som finns.
#15 jo konflikter blir det alltid. jag vet det. men då kan man ju alltid säga till som jag har gjort nu för det är jobbigt att se människor bli påhoppade ibland. nu händer det inte allt för ofta..
Tycker också att tjejerna gör ett super bra jobb
jag hatar sånna här trådar… 
Jag har inte märkt mycket tjafs alls på ett tag nu, visst har det dykt upp i nån tråd men det är inte så illa tycker jag.. fast jag kanske blivit blind för såna saker?
Ett tips kan vara att när ni känner att det går för vilt till så kontakta någon av oss moderatorer! Känner någon sig påhoppad så kan vi försöka få någon rätsida på det hela, säg vilken tråd och vilken kommentar som gör er upprörda.
VI kan inte veta hur NI känner över en del saker. En del kommentarer som skulle passerat oss kanske får någon annan att se rött? Det är så individuellt hur folk tolkar saker, därför är det bra om ni säger till..
Det är väl inte mycket mer tjafs och påhopp här på RIF än på andra forum… dock så är det ganska dumt av folk när de ger dumma och onödiga kommentarer istället för att hjälpa till! Värst är det ju när folk ger sig på "nybörjare" och säger att de missköter sina djur, utan att hjälpa till över huvudtaget. Istället för att t.ex. säga "Tänk att du parar två så pass unga råttor, jag skulle då aldrig kunna göra så! Vad tänker du med, egentligen? Stackars djur!" kan man tänka efter lite innan och istället säga typ "Man ska aldrig låta en så ung råtta bli förälder, det är inte bra av flera olika skäl.". Om man bara tjafsar slutar folk att lyssna på en, eller hur?
Men som sagt, tjafs finns på alla (eller i alla fall de flesta) forum, Råttor iFokus är inget undantag men jag tycker inte att det förekommer fler gräl här än någon annanstans. :)
Bra med moderatorer som sköter sidan så det inte blir för mycket tjafs… 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Men Kristall, du kanske kunde bli ansvarig før att ta hand om sådana inlægg då och førklara før nybørjare som skriver att dom ska avla, varfør det inte ær en bra ide.
Øverlag kanske det faktiskt ær ett sætt att få det lugnare før dom som nu efterstrævar det- før det ær nog den meningen som ger emst upprørda kænslor på RiF, førutom personliga vendettor då,
nu ska jag vara ett dåligt exempel på hur man kan tracka någon om stavning… 
men
#20 gillar inte att du är dansk nu… urk 
förresten, tack Ninja! #18

jag har ont i halsen

Du din grodbajs ska inte klaga, HAr man bara tillgång till danskt tangentbord så får man vara nöjd med det. Var glad att jag skriver inlägg ändå *pruttljud*
#22 bra anledning å va tyst… 
#23 å vem kan hindra dig å skriva inlägg? tycker du ska skriva en artikel…
jag med!!!!!!
länk länk länk länk länk länk