Utmärkta "spårhundar"?
I dag tog jag ut min råtta Chad till baksidan av vårt hus. Till min stora förvåning så lyckas han snabbt ta sig hela vägen tillbaka till ytterdörren! Där stod han sedan på bakbenen med tassarna på dörren och förstod att han bodde där inne. Han gick samma väg, som jag gick med honom (på axeln) när jag gick till baksidan av huset.
Lyckades han spåra sig hem med hjälp av luktsinnet? Kände han att jag hade gått där?
Jag blev riktigt imponerad kan jag säga. Det var, som om han gått där tusentals gånger. Han bara vandrade på, intill kanten av huset, förbi ett galler, uppför alla trappsteg på bron och fram till dörren.
Är råttor utmärkta "spårhundar"?
Sådär gör mina också ^^
Råttor följer ju vissa "stigar" som de gått sen innan. Med tanke på det så kanske de följer den stig där vi gått? Har inte råttan gått den vägen innan så lär den ju inte ha gjort en stig själv menar jag.
Bara en tanke utan någon som helst vetskap bakom för jag vet inte helt säkert om det faktiskt är så att de följer vårat spår.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jo, det är rätt vanligt att de söker sig tillbaka till tryggheten (och för att kunna göra det har de ju resurser de rackarna, dock kanske ev rödögda och rexar kan ha lite svårare att hitta hem lika snabbt som andra). Att vara ute i dagsljus är inte så naturligt för råttor..