Stej- brutet ben?
Ahh.. Blir d feltstavningar så är d för ja grinar..
Tog upp pojkarna för de skulle få springa å förut när ja gav dem mat var alla full rulle men nu såg ja att Stej rörde sej konstigt.. Hans bakben bara hänger… Han piper inte alls när man tar i honom så verkar ej ha ont.. Ngn som vet ngn bra djurvårdsupplysning?

HJÄLP?
aj då:( ja då får du nog ringa någon vet:/ vart bor du?
Min blogg: SweGizmo.se

Jag bor i Härnösand men hittar ingen vet som é öppen..Ngn som kan hjälpa mej?

Ngn som vet en akut man kan ringa till?
Hittar INGA, allt stänger ju 17
#4 Ring Ultuna, de kan åtminstone ge råd via telefon.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

näää….
han kan ju ha stukat de……
se till så han inte springer runt för mycke…el att de andra försöker leka me han….
sätt han i en liten bur så länge kanske?? så han inte kan klättra osv.
Min blogg: SweGizmo.se

Stej är placerad i transportbur så han ska va still.. Rådgivning håller på att ringas.. Han har troligtvis stukat d skulle ja tippa på då han inte verkar ha så jätteont.. Allt detta på mindre än en halvtimme.. D får mej att kna mej som lite bättre djurägare iaf.. Man knr sej så kass när saker händer sina älsklingar fast man inte kan hjälpa det..

0900-100-51-61 dt e nr till telefon vetrinär, dom har telefontid till 24 (:
Hur känns benet när du sättet fingrarna under foten? Gör benet något motstånd alls eller känns det helt löst?

Linda ringde till deras vett åt mej "Stejs uppfödare".. Hon trodde d var en stukning eftersom han inte verkar ha jätteont och är pigg och dessutom att han drar upp benet själv… Å eftersom d gått så kort tid tyckte hon vi skulle avvakta å se om han stödjer på d imorgon då d troligtvis var en stukning.. Annars drar ja te vetten imorgon bitti.. Usch vad jag hatar när saker händer sina älsklingar

Linda ringde till deras vett åt mej "Stejs uppfödare".. Hon trodde d var en stukning eftersom han inte verkar ha jätteont och är pigg och dessutom att han drar upp benet själv… Å eftersom d gått så kort tid tyckte hon vi skulle avvakta å se om han stödjer på d imorgon då d troligtvis var en stukning.. Annars drar ja te vetten imorgon bitti.. Usch vad jag hatar när saker händer sina älsklingar

Ja, om han har "kontakt" med benet är det bara stukning. Juni stukade sitt ben för ett tag sedan och då fick han bara sitta i en kattransport i tre dagar, sen var det bra :)

Tackar gudarna för jour vetrinärer som gärna bara ger råd per tele när somhellst….å speciellt fö smådjur åxå…. 

#14 Kontakt, att han kan dra upp det?
#16: Ja, om det är brutet hänger det bara slappt utan någon som helst "kontakt" med råttan.

Då é d inte brutet iaf :)

Fast benet kan ju vara brutet längre ner…typ i foten eller knäleden. Då kan fortfarande råttan dra upp benet…
Jag hade en råtta här som hade brutit benet…han visade inte tecken på smärta och klättrade runt som vanligt..fast på 3 ben.
OM benet är brutet är det iaf. inget spec. vet kan göra åt det tror jag…så det är bara att hålla honom lugn och hoppas det blir bra så snart som möjligt!

#19 precis ungefär så sa vetrinärn…att de kan ju fortfarande vara en fraktura fast längre ner…men att man bör ha honom ensam så han inte leker å rör sig för mycke….han är ju fortfarande ung så läkkött e bra å skelett e fortfarande lite mjukt….
man kan även försöka spjäla upp tassen mot magen men nu har ju stej upp benet själv så de lär ej behövas…
Hur har det gått?

Han sitter i en litten bur å tycker synd om sej själv.. Sover mest vilket är bra då han ej rör sej då.. Ska ringa till akutveterinären ikväll när ja kmr hem tjugo i elva men eftersom man inte kan göra så mycket för en råttis som har brutit benet lr stukat får han hålla sej still helt enkelt.. Har honom i knäet när ja é hemma mest hela tiden så han ej ska känna sej så ensam.. Ngn som har en aning på hur länge det tar innan han får vara me de andra igen på ett ca? Är litte rädd det ska bli problem när ja släpper ihop dem igen.. Tror ni dne risken är stor?

neej.. :/ Vad tråkigt! :O Hoppas allt går bra! *Kram*
När det har gått några dagar kan du ju låta de nosa lite på varandra under ordnade förhålanden så att han inte altiveras för mycket. Jag har en mus som bröt sitt ena bakben och det syntes inte efter två-3 veckor. Han blev helt återstäld…

#24 Thx :)
#23 Han överlever allt lillgrisen :)

Måste lägga in en solskenshistoria med.. Igår när ja satt å var bekymrad över Stej märkte jag att Strippa den jäveln var borta.. Troligtvis hade han blitt sur på mej för ja sa till han då han är som en hund å svansar runt benen på dej hela tiden å ska vara på fötterna å dessutom markera på dem hela tiden.. Men iaf var han borta.."D é alltid han som é borta för han är så jäkla tuff av sej å stannar inte i ett rum".. Jag leta i lägenheten men hitta han inte.. Jävla skit tänkte jag, dumma Strippa!.. Johan hitta han, under badkaret! Vilket Johan tyckte var väldigt kul för han kalla han för kloakråtta! Först trodde Johan han hade hoppat ner i toastolen, Johan borde inte se så mkt skräckfilmer! Iaf tänkte inte ja ta bort hela fronten på badkaret utan satte mej å ropade på skiten.. Mimus ser en nos som sticker fram å förklarar att ja ser han faktiskt! Efter ett tag kom han ut te mamma på inkallning :).. Duktig pojke :)..

håller han upp benet lika mycke fortfarande?

Japp d gör han.. Han sover mest.. Håller på å försöker få tag på en kompis som pluggar te vette..

naw…puss på lillen….
Jag är nyfiken på hur det blev med lillen med benet!
En utav mina älsklingar har nämligen likadana symptom med sitt ena bakben, stackarn! Har satt in honom i en transportbur nu så inte min andra älskling ska komma emot benet o så. Detta hände för ngn timme sen bara, när jag skulle ta upp honom. Han håller upp benet. Men det kan alltså läka?
Ringer vetten imorgon och frågar lite. Blev så himla ledsen när jag såg hur han höll upp benet. Men nu fick jag lite hopp iaf! (:

Ursäkta att jag inte uppdaterat men jag har ett helvete i skolan å me jobbutbildning för tillfället.. Åker sju på morronen å hemma elva på kvällen å då umgås ja hellre me råttorna än sitter framför datorn.. De tycker ioförsej ja suger å umgås med då eftersom ja sitter å pluggar å Stejs å Strippas största intresse är att förstöra för mej genom att vara antingen I bokne lr bita på den :P..
Stejs ben hänger fortfarande.. Han verkar dock vara litte bättre i foten :).. Han är insatt te de andra pojkarna nu för han är ändå dne enda som sover i huset å de andra i hängmattan så han kan vara ifred där om han vill.. Då han är såpass frisk å kry å det gått en vecka nu så tyckte jag synd om han i lillburen.. Han håller sig lugnare än vanligt så jag tror han förstår sina begränsningar just nu :).. Men han klarar sej ändå fruktansvärt bra..När mamma kmr ska han upp te luckan å klättra me tre ben går tydligen bra dte med.. Äter å dricker gör han med så dte här överlever han allt den lilla grisen :)
Angående din bebbe, har han ont när de andra kmr åt benet? Stej verkar nämligen inte ha ont å piper inte ens när man knr på benet.. Fick en undersköterska att titta på honom :P.. En för människor alltså :P
Joo han hade ont när man kände på benet, men det har blivit mycket bättre nu! :D Han är helt återställd, på mindre än en vecka! Jag är så himla glad! :') Här är en bild på sötnosen Tintin också ^^,
Han är lite tjock, men håller på att banta både honom och burkamraten Turbo :P De har allt blivit smalare!
Tycker de är otroligt stora råttor mot de jag har sett annars X) Men deras far var också en stor råtta :D Så antar att det ligger i släkten också (:

Lillalilla stej.. hoppas han blir bra tills jag ska ha dom bara.. ^^, Föressten mimus, kunde du lämmna råttorna hos mej? Jag har nog ingen möjlighet att hämta dom? :/