Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1072 ggr
stozze
0

Hjärtsvikt

Hejsan, nu är det så att jag misstänker att min äldsta råtta Nero har börjat få problem med hjärtat, märkte att han betedde sig annorlunda igår. Han blir snabbt trött och lägger sig ner och vilar en bra lång stund innan han orkar springa vidare igen. Då han vilar tar han väldigt djupa andetag och ser jätte trött ut. Och så hostar/nyser han med ungefär 20 minuters mellanrum, låter inte som vanlig förkylnings hosta/nysningar utan det är mera torrt eller hur man nu ska förklara det. Mamma som arbetar inom sjukvården tycker att det ser ut som han lider av hjärtsvikt och om man googlar lite så verkar symptomen stämma ganska bra. Han är lite över 1 år gammal men har blivit kastrerad för ungefär 6 månader sedan och efter det så har han lagt på sig en del gram extra, så lite överviktig är han. Skall nog åka till veterinären imorgon och se vad de säger där, hoppas de kan ge bra nyheter…

Så jag undrar, har någon av era råttor drabbats av hjärtsvikt? Hur såg symptomen ut? Har det gått att behandla på nått sätt?

Ush.. vill ju inte förlora honom ännu.. :(

[Castaway]
0

Uh, vad läskigt :S Hoppas det inte är något så allvarligt.. Lycka till!

Ninja
0

Visst kan även råttor drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar! Behandling borde vara samma som på andra djur (kanske t o m som på människor? för antar att det är på råttor människors medicin testats)

Rossel och hosta kan komma av vätska i lungorna som kan orskas av hjärtsvikt. Finns mer info om sjukdomssymptom samt medicin på ratguide (länk till sökning av "cardiac disease")

stozze
0

Kunde inte hålla mig ända tills idag att gå till vetten så jag ringde igår kväll kring 21.00 till vetten, fick komma in med Nero kl 23.30. Hon konstaterade att han hade myco infektion och visst, symptomen som han har stämmer in på det med så jag hoppas hon har rätt. Han fick påbörja en antibiotika kur. Så två sprutor fick han igår, ena antibioka antar jag och den andra.. ehm.. kortison kanske det var. E så stolt över honom, han e så duktig, höll sig stilla och lugn fastän han fick sprutorna.

Så nu ska han få två doser per dygn i 3 dygn och sedan 1 dos per dygn tills kuren är slut. Men det värsta är ju att det skall helst sprutas in under huden, stackarn.. de e många stick kvar tills kuren är över. Och man känner sig som värdens ondaste när man måste sticka honom :( Går förstås att ge oralt och men hon sa att det har bäst effekt ifall det ges med spruta under huden. Ush.. hoppas det hjälper bara.

Trodde det skulle bli skit dyrt när ja kom in med honom kl 23.30 på en söndag.. men med besöket och medicinen blev det totalt 10€, vilket motsvarar en 100 kronor ungefär. Toppen! :D

Falurven
0

Härligt! :D Hoppas det blir bra och att han snart piggnar på sig igen. :)

Mvh Nathalie

stozze
0

Det är så orättvist.. här har Nero kämpat hela vecka och nu när det är bara 1 dos kvar av antibiotikan så blir han väldigt, väldigt dålig… körde just in till veterinären igen, där fick han kortison och nå annat.. och så fick ja ett par kortison doser att ge honom.. men om det inte hjälper och läget är samma imorgon som idag, så blir jag nog tvungen att låta honom gå vidare :(

Fan han får ju inte dö nu..