Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 704 ggr
DoD
0

ohyreschampo?

jag satt och funderade på om de va samma för råttor som för marsvin.. de ska finnas nån sida på nätet där de står att man ska ha i de ena och de andra i vanligt ohyreschampo för katt/hund för att ett marsvin ska kunna ha de är de samma för råttor? hoppas ni förstod frågan :)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

DoD
0

sen funderade jag på om man borde ohyrebada alla nyinkomna råttor? jag ska väll inte ha fler men man vet ju aldrig, själv har jag ju aldrig haft ohyra på nått djur men kan ju vara bra ändå ifall att

KickanW
0

Jo, man har sånt till råttor också. De jag vet brukar använda det innan utställningar bara. När det kommer nya råttor ska man ju ha karantän så då behövs det inte.

DoD
0

fast om en råtta har ohyra så dör ju inte ohyran bara för att råttan sitter i karantän… men vet du vart sidan finns så jag vet vad jag ska blanda i ifall att jag skulle behöva?

Ninja
0

#3 Karantän har man inte för att ohyra ska dö, det har man för att upptäcka och hinna behandla ev. ohyra eller bakterier osv innan man sätter ihop en råtta med den befintliga besättningen och för att råttan ska hinna bilda antikroppar mot ev. virus som den bär på (virus kan man ju inte behandla med antibiotika om råttan skulle bära på det)

Självklart kan man bada råttor med ohyra shampo innan man sätter in dom i buren med de andra, men det skyddar endast mot loppor och löss, och shamponering kräver upprepning innan djuret är färdigbehandlat så man kan ändå inte sätta ihop det med de djuren man redan har. Man ska dock vara noga med att läsa instruktioner och varningstext, jag vet inte om man kan bada ungar i såna starka medel? Jag skulle iaf inte göra det om jag absolut inte var tvungen.

Har aldrig hört talas om det du nämner i första inlägget, blanda shampon, eller hur menar du? Hittar du sidan så får du gärna länka till den här i tråden, jag blir nyfiken. :)

Daydreams
0

Jag rekommenderar att du istället ber en veterinär skriva ut stronghold, och sen sätter du en droppe i nacken på nya råttor. Det dödar dels ohyran, tar mask, samt ger skydd mot ohyra i upp till en månad. Att mixtra med schampon på känsliga råttor verkar i mina ögon riskabelt.

DoD
0

tack för hjälpen :)