Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1271 ggr
Grodan
0

Dubbelmoral

Man anklagas lätt för att ha dubbelmoral om man inte tycker att avel på x ska bedrivas men ändå skaffar en råtta av variant x.

Själv kan jag faktiskt förstå att man vill ha en x, även om man inte tänkt avla på varianten eller ens stödjer den.

Vad spelar det för roll? Och vad säger att DET är dubbelmoral? Att ta hand om ett djur som inte kan får för att den är av varianten x. Finns ju inget som säger att det inte är ett trevligt sällskapsdjur.

Dubbelmoral är väl om man i ovanstående fall säger att man inte ska avla på x och sedan själv gör det?

Jag anser t ex inte att jag har dubbelmoral då jag säger att rex är handikappad och ändå avlar på rex. Min förhoppning är att få bort rexarna ur min linje och att i framtiden välja att INTE avla på dem. Däremot vad ANDRA gör är upp till dem.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KAGE
0

Word.

/Karoline.

Grodan
0

nä, skrev inte i word Räcka ut tungan

Terato
0

Håller med.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Daydreams
0

jag tycker det är dubbelmoral att vilja köpa råttor med gener som man anser är defekta. Är man emot en sak, så borde man inte stödja aveln på det genom att köpa det.

KAGE
0

Dubbelmoral är när man säger en sak och sedan gör samma sak själv.

Det jag säger i min tråd är: Jag tycker det är fel att avla på bla bla, men jag tycker inte det är fel att äga en råtta som har bla bla

/Karoline.

Daydreams
0

Men genom att KÖPA en råtta med det genetiska felet STÖDJER du aveln på det. Genom att köpa djur i zooaffär, stödjer du fortsatt försäljning.

KAGE
0

Ja då stödjer man aveln, men man avlar inte själv. Det har du helt rätt i.
Men som jag sa: Jag tycker det är FEL att avla på vissa råttor, och därför gör jag det INTE själv.
Alltså har du fel ordval när du väljer att stämpla mig med dubbelmoral

/Karoline.

Daydreams
0

kan du skilja på vad du tycker och vad jag tycker? JAG tycker det är dubbelmoral. DU tycker inte det.

Bullerbytjejen
0

jag tycker det e samma att köpa en råtta från en som avlar på en speciell sort som man säger att det inte bör alvas på, som att avla på den sorten själv, ser ingen skillnad i det what so ever..

KAGE
0

Men slå upp ordet dubbelmoral då -_-

/Karoline.

Babbett
0

För en gångs skull håller jag faktisk med Dd.

Är man anti får man va det på hela linjen liksom…det är marknaden som bestämmer tillgången.

En "vara" (i det här fallet en råtta) som ingen köper kommer till slut försvinna från marknaden.

gulzebra
0

Tycker det beror på vad det är för råtta man köper också, och var man köper den från…

Om jag tex skulle vara anti Stures avel, så skulle jag inte köpa råtta från Sture - det vore dubbelmoral iom att jag då stödjer den aveln. MEN, om exempelvis en annan person ska omplacera en råtta som kommer från Sture så ser jag ingen dubbelmoral i att köpa den råttan - man köper den ju från en annan person och stödjer inte Stures avel (eller ja, kan hända att man stödjer aveln om man tex skriver ut prefix odyl, det beror på var man drar gränsen för när man stödjer en avel och inte…).

Om det då är pga någon speciell variant eller nåt som man inte vill stödja Stures avel så är det dubbelmoral att ta en kull på råttan av den varianten. Fast om Sture tex föder upp nakenråttor och vanliga, släta agoutis så ser jag ändå ingen dubbelmoral om man tex är anti nakenråttsaveln och därför bojkottar Sture, men ändå avlar på en vanlig, slät agouti från just Sture.

Fast egentligen är ju inte dubbelmoral jordens undergång heller faktiskt :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Casiopeia
0

Ja visst, är man emot avel på variant x ska man ju inte stödja avel på variant x heller- det spelar ju ingen roll om man avlar själv eller stödjer den som gör det, det är ju samma sak. Så visst kan man säga att det är dubbelmoral. Att sedan ta emot en råtta av variant x som omplacering utan att stödja aveln är en annan sak, eller att tycka att råttorna av variant x är fina (även om man inte gillar avlen).

Lite som att säga att man är emot rasism, men sen bidra med pengar till en rasistisk organsiation. Det vore ju också dubbelmoral.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Grodan
0

hm… bra svar #13

Då är jag full av dubbelmoral hela jag och kan döpa om mig till miss dubbelmoral… jäij! Kanske spelar det ingen roll bara man är medveten om det och säger det!

EmmaG
0

Grodan, då kan vi va fulla av dubbelmoral tillsammans

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

marinelady
0

Hm ska vi dra den yttersta dubbelmoralen?..Att inte kunna vara med vid slakt av ett djur men sen kunna äta köttet…bara för att man inte vill veta vart köttet kom ifrån.

dorkey
0

#16 Nu kommer folk klaga. Men jag håller med dig fullt ut!

KickanW
0

#16: Jag håller också med om det…

Nicciz
0

Varför är det dubbelmoral, jag hatar att se djur avlida, på vilket sätt det än gäller så ställa mig att se ett djur bli slaktat för att kunna äta köttfärssås utan att det kallas dubbelmoral känns ganska långt gånget….

Jag kan förstå tänkandet, men alla klarar inte döden…. och utsätter sig inte för den enbart för att äta..

Jag kan gott vara i ett rum där ett djur blir slaktat…. men aldrig skulle jag klara av att titta på…..

Jag är ändå uppväxt med jakt och styckning, och om att flå djur på plats… men näääe usch

sussa08
0

Jag tror att alla skulle klara att döda ett djur om det behövdes…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Nicciz
0

haaha hittade inte låten på nätet men väl texten… tycker den passar in…. :)

Dubbelmoral
Text & musik: Frans Haraldsen

C                    G
Jag hatar cigaretter men röker då och då.
    F                       G#       G
Jag hatar toaletter men jag måste gå ändå.
    C                       G
Jag hatar bostadsrätter men bor just i en sån.
    F                          G#           G
Jag avskyr sena nätter men jag lever bäst i dom
    F           G            C
Jag gillar inte teve men jag kollar varje kväll
        F             G              C             Am
och jag vill ha någon bredvid då och jag vill bara själv.
    F           C             G             C
Jag gillar inte överklass men jag vill vara rik
    F                                        G#         G
och jag har väldigt svårt för fusionjazz men gillar jazzmusik…

C
||:Det kallas dubbelmoral,
           G
det kallas svårt att göra val,
           F            Am  G
det kallas dubbelmoral…:||

Jag längtar till naturen men jag vill bo i stan.
Jag tycker synd om djuren och är vegetarian,
men det är inte därför jag inte äter kött.
Jag gillar inte tanken på att äta nåt som dött.
Jag gillar inte julen men jag vill ha paket,
och jag vill inte ha en stulen sak men kan tänka mig en het.
Jag gillar inte mode mycket mindre än man tror
och fast jag inte borde så har jag märkesskor…

Jag drömmer om en trekant med min tjej och en tjej till.
Jag har tänkt på detta länge men inte sagt nånting,
men ikväll ska jag väcka denna tanke hos min tjej.
Att vi tar med en tjej till skulle va en häftig grej.
Men innan jag hann säga nåt så frågade hon mig
om jag vill ha en trekant men inte med en tjej, nej.
Hon ville ha en kille till men självklart sa jag nej,
för jag spyr av själva tanken och jag är inte gay…

Jag tror du är rätt lika du som lyssnar på det här,
du gillar inte plockningen men äter gärna blåbär.
Jag gillar inte stölder men jag har stulit detta:
hör nu på go vänner så ska jag för er berätta,
snart är låten slut och jag vill ha en grande finale,
men först så måste låten ha en vettig sensmoral.
Är du likadan som jag så är du fullt normal,
för jag vet inte någon utan dubbelmoral…

det kallas dubbelmora…l:||

Det kallas dubbelrefräng,
det kallas upprepning igen,
det kallas dubbelrerfräng…

Det kallas dubbelmoral,
det kallas dubbelmoral…

www.frans.se

gulzebra
0

#14: Det är vi fler som är :P
Vegetarian här, men lik förbannat stoppar jag i mig alla möjliga sorters ost med löpe och allt - exempelvis.

Tror alla har dubbelmoral, lite iaf ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Casiopeia
0

#14  Jo, så resonerar jag, det är ok med lite dubbelmoral- bara man står för det!  Jag är vegan men erskänner att jag ibland använder djurtestade produkter- helt enkelt för att jag är för lat för att sätta mig in i vilka märken som är snälla och vilka som inte är det. Det är dubbelmoral så det skriker om det, men jag står i alla fall för det :-) ( och jag ska bli bättre en vacker dag, jag lovar..)

Då är det mer irriterande med folk som bryter mot sina egna principer och inte vill erksänna det, eller dom som ändrar sina principer och åsikter lite efter vad som passar dom.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Digitalis
0

Det är inte dubbelmoral att säga att en rex är handikappad, och ändå avla på rex, men det blir dubbelmoral om man säger att man inte avlar på handikappade råttor och ändå avlar på rex (om man tycker att den är handikappad).

Att vissa djur inte borde finnas innebär inte att de inte har rätt till ett gott liv. Jag kan dock tycka att det är idiotiskt att EFTERFRÅGA ett djur som har ett visst handikapp om man tycker att djuret ifråga inte bör avlas på. Ökar efterfrågan så ser någon profiten i att tillmötesgå.

Vissa handikapp spelar inte så stor roll i fångenskap, och därför kan de leva kvar.

//frida

Freke
0

*

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

hus-musen
0

för att svara på huvudinlägget av grodan (orkar inte läsa resten):

Dubbelmoral är en informell beteckning på att förespråka andra moraliska principer än de man tillämpar i sitt eget liv.

så här står det i uppslagsverket..sen vad man personligen anser spelar ingen som helst roll för den här betydelsen har ordet dubbelmoral..

Qui dormit, non peccat

Terato
0

#21 Så jäkla bra! Haha!

Tycker hus_musen har en underliggande poäng där.

Ja, det är nog dubbelmoral att inte förespråka x men ändå avla på det. Dubbelmoral att vara djurvän och ändå äta kött.

Men som med allt annat så är världen väldigt komlicerad och vi kan inte kortfatta hela scenariot med endast ett ord. Varför tror ni jag alltid använder så många när jag skriver? :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Freke
0

#27 Frasse Haraldsen mannen som skrivit den låten.. Han är sveriges nya Cornelis.. Allt han gjort är lika bra…

Klart att Dubbelmoralen auktoaliseras varje dag i&med de val vi gör… Alltid lättare att lära än att leva,,,,,, som man lär…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus