Elände!
För ungefär två veckor sedan dog Gorba, nu har jag upptäckt en knöl på Kjell och Frankie barberar sig (båda hennes framtassar är nästan kala, så det måste vara hon själv som gör det). Någon som vet vad man kan göra för att de ska sluta barbera sig?

Åhhh, vad tråkigt! Har tyvärr inga tips och råd att ge. Hoppas någon annan här på forumet kan hjälpa till.

Har nu möblerat om HELA råttrummet. Satt in nya saker, tagit ut gerbilerna därifrån (ifall de framkallade stress) m.m…Så jag får se om hon slutar barbera sig…

Min Daphne har barberat sig hela sitt liv. Hon barberade hela frambenen, magen och baken. Jag fick henne att minska ner på det genom att träna agility med henne, ha en massa roliga saker i buren och låta råttorna springa lösa mycket. Då fick hon mycket annat att göra och tänka på och dessutom blev hon och de andra tamare eftersom att jag spenderade mycket mer tid på dem än innan. Men hon slutade inte barbera sig helt förrän hennes syster tyvärr gick bort och hon fick två nya burkamrater.
Så det jag tycker att du bör testa är att få henna att tänka på annat. Antingen genom agility, träna tricks eller genom att hitta på andra roliga saker hon kan göra.