Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1083 ggr
Emmell
0

OT - arbetslöshet suger

Jag måste bara gnälla lite.. för det suger verkligen att vara arbetslös. Fundersam Bor hemma i egna rummet, och kommer bra överens med mina föräldrar, så det hade ju kunnat vara VÄRRE… men alltså, hur kul är det att tvingas bo hemma för att man inte har nåt val..! Specielt när man både kan och VILL jobba! Vill ju ha egen lägenhet, jobb, en egen INKOMST! För utan pengar kan man inte göra nånting. Gång på gång får jag ge upp saker som det inte finns pengar för. Jätteroligt. Verkligen.

Och inte känns det bättre när man går på diverse träffar på AF, och ser hur många andra i min situation det finns. Eller ja, det känns bättre på så sätt att man inte känner sig "ensam" (en form av skadeglädje? ;), men det känns ju knappast hoppfullt att se hur många som är i samma sits som jag.

Äähhh, förlåt att jag gnäller, jag har bara ingen att prata med idag, och jag känner att jag är värd att få klaga lite just nu.. Normalt är jag mycket o-gnälligare. :)

Humm… ingen i Gävle med omnejd (söderhamn, bollnäs, hudik..) som har jobb till mig? Eller nån som känner nån som känner nån som vill anställa mig? ;)

gulzebra
0

Du kan få komma hit och städa för en tia? ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

KAGE
0

Förstår ey! Måste vara riktigt hemskt! T____T
jag var nyss på arbetsintervju men kommer säkert inte få jobbet.. whei -.- Behöver pengar för att betala tillbaka de 1200 jag är skyldig mina föräldrar och sen vill jag flytta så fort som möjligt när jag gått ur skolan :/

/Karoline.

Emmell
0

#1, haha ;) hör av dig igen när lönen är fyrsiffrig;)

#2, hoppas du får det! :) Vad är det för jobb?

Terato
0

Ett tips:

Skaffa ett "skitjobb". När du väl kommit in på arbetsmarknaden är det lättare att få jobb än om man är arbetslös. Dessutom stärker du ditt självförtroende att våga leta efter jobb när du väl kommit in i arbetsmarknaden.

Tidningsbud är ett sånt jobb där de nästan alltid söker folk. Det jobbar jag som. Jag tycker det är helt okej och det har varit skönt för mig som blivit lite bränd på mina tidigare arbtesplatser att ta ett jobb som inte innebär så mkt ansvar. Nu börjar jag känna mig redo att söka andra jobb. Jag ska sikta in mig lite på det här med Lärlingsplats nu. Är du medlem i arbetsförmedlingens jobbgaranti? Då har man förtur till lärlingsplatser!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

Stämmer bra med självförtroendet… det är verkligen döden för självförtroendet att gå hemma å skräpa…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Verkligen!

Jag önskar de hade mer praktik i gymnasiet så att man fick komma ut och vara med kravlöst och sedan öka kraven lite för varje gång. Det borde även vara valfritt att vara på en arbetsplats och utvecklas eller kolla på många och få en bred inblick.

Mycket, mycket praktik ska man ha! Skolan ska ju förbereda en för livet men det gör den verkligen inte. Det förbereder en för fortsatta studier. Det tycker jag är väldigt fel. Ungefär som att det bara är akademikern som värderas i samhället.

Jag gick bild och form och där har de ingen som helst praktik. Det är riktigt dåligt!

AMS har ju också tagit bort möjlgiheterna till praktik. Nu får man gå hemma och stämpla istället Fundersam

teratos.r8or.se

[Katteeen]
0

Jobbigt =/

Jag har jobbat som "reklamutdelare" i typ ett halvår nu, tyckte det var bra i början men kom fram till att det var alldeles för tungt för lilla mig ^^ (de skickade 140 kilo reklam en gång) Så nu har jag sagt upp mig! =) Det känns bra att ha gått i "pension", lönen var inte den bästa, cirka en tusenlapp i månaden.. Tyckte inte alls att det var värt att slit. ;)

Kirameki
0

Jag trodde att jag skulle bli lycklig bara jag skaffade jobb. Nu är jag telefonundersökare och vill ta livet av mig bara jag tänker på det. Jobb där den absolut roligaste delen är att gå på toa, dom vet jag banne mig inte om man ska ta alltså.
Just nu håller jag på att väga för och nackdelarna, pank och deprimerad vs. självmordsbenägen? Jag vet hur det är att vara arbetslös, och ja, fy för det. Men alla jobb är faktiskt inte värda att tacka ja till…

Grodan
0

Jag har funderat några gånger på att ringa kommunen och föreslå jobb som inte finns. Typ hundbajsplockare. Jag är ju en fena på att plocka upp hundbajs 3-4 ggr om dagen, 7 ggr i veckan året runt, så varför inte plocka upp andras hundskit å få betalt för det - eller ha det som arbetsträning?

Eller gå runt med en gräsklippare. Visst har kommunen här parkarbetare, men de gör inte sitt jobb… jag skulle kunna gå omkring med en liten sån utan motor o utan ljud å bara klippa… å få lite lön… för att se till att fästingarna inte har så kul (för det finns såå mkt fästingar här!!!)

Emmell
0

Tro mig, jag är inte kräsen, tvärtom känns många skitjobb som väldigt attraktiva alternativ just nu. ;) Men det kan verkligen kännas surt hur lågt man ibland måste sjunka för att överleva!

#5, kan tyvärr bara instämma!

Och jag håller verkligen med, Terato, vad du skrev i #6. Mer praktiktid (och för alla, oavsett prorgam) under gymnasietiden skulle bara vara till fördel. (Jag gick samhälls, d v s ännu ett program där man inte har praktik.)

KAGE
0

#3: Telefonförsäljare hah.. T_T man skulle hslt vara över 18 år och mm.. gick inte så bra. Jag gillar inte att snacka tele ens och är inte specielt utåtriktad. Whei.

Men det där med att det roligaste är att gå på toa.. låter sant! XD

/Karoline.

Kirameki
0

#10 Alltså, jag trodde att jag tyckte skitjobb var attraktiva. Och jag tycker fortfarande att dom flesta skitjobb är det (försöker fortfarande få bli diskplockare eller tidningsutdelare), men att bli utskälld flera gånger i timmen över telefon, det är fan helt gräsligt på riktigt. Man mår så jäkla psykiskt dåligt av det, så det är inget jag råder dig att bli.

Men andra skitjobb är bra! ;)

Emmell
0

#12, kirameki, du har helt rätt i det du säger också, absolut! Nej, jag tycker inte man ska stå ut med vad som helst, ett jobb är inte värt att må dåligt över! Men samtidigt behöver man ju pengar… Det är verkligen inte lätt alla gånger! D:

Nej, något uppringningsjobb övervägde jag aldrig. Och nu när du beskriver det sådär… tack för varningen! ag hoppas du lyckas hitta nåt annat! :)

gulzebra
0

#3: Bah, jag är inte gjord av pengar heller :P 20 kr, och det är mitt sista bud! Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

lollo_70
0

Emmel: Ring eller traska in hos Städmani, de har nog nästan alltid jobb.

Grodan
0

oki, men jag vet i a f några råttrelaterade jobb som finns att få

• mobil råttbursstädare - åka runt till folk som behöver hjälp med att städa sina burar
  • råttpassare - antingen ta emot råttor eller åka runt o mata o gulla med råttor vars ägare är bortresta
  • burbyggare - bygga burar av garderober etc å sälja
  • aktiveringsväggsbyggare

zickan
0

här finns det massa jobb om man har körkort.  men hur får man körkort utan inkomst

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Terato
0

Jag kan bara hålla med ang. telefonförsäljnig och undersökningar.

ALDRIG

Tycker förresten inte att det är rätt att ringa hem till folk och tracka dem per telefon.

teratos.r8or.se

Emmell
0

#17 zickan, precis vad jag grubblat på senaste tiden :S

#15, ska kolla upp det! tack för tipset. :)

#14, bah, then it's NO deal ;D

gulzebra
0

Bah, otacksamma unge! Man ska ju vara beredd att ta skitjobb hörrudu! :O
Iofs, är det ju svartjobb, men iaf (A)

lindapluttanbusan
0

jag säger bara ett ord.. VÅRDEN.. dom skriker efter människor.. framför allt till sommaren. sen ska du veta en sak.. jag hade kunna döda för att få bo hemma igen.. nej kanske inte döda.. men det hade varit skönt ibland..

Jag måste jobba nästan hela tiden för att få det att gå runt.. jag har hyra, bredband, bil, tvlicens och el och gud vet allt som dyker upp..

Sedan kommer en räkning som ställer allt på snedden.. det kan vara en dyrare el räkning eller varför inte ett dyrt veterinär besök.. det är bara betala och se glad ut..

sen är det ingen som diskar, lagar mat och städar och tvättar..

Men jag har slitit nu i snart 4 år.. och sparat och sparat.. och nu kan jag inte sluta spara för då får jag ångest.. så nu har jag börjat investera.

sätter in sjukt mkt pengar på ett sparkonto och hade ingen aning om hur mycket pengar jag hade där.. så jag tittade förra veckan.. hade 108 000 kr.. *måste ju skryta lite*

men det är bara typ 500 000 kr till som behövs innan jag har min lägenhet.. suck.. men lite stolt är jag.. men bo hemma så länge du kan och spara spara spara.. du tjänar på det jag lovar..

Kirameki
0

#18 Rätt och rätt. Jag tycker inte man ska skälla ut alla stackars ungdomar som jobbar med att ringa hem till folk och fråga saker eftersom dom inte kan få något annat jobb. Det är ju inte VI som har valt jobbet precis, det är våran ekonomi.

Emmell
0

Jag förstår att människor blir irriterade på uppringare, och det är visserligen "mänskligt" att ta ut sin irritation på "första bästa", men jag skulle aldrig få för mig att börja skälla ut någon sådär. Det är ju inte de anställdas fel att de tvingas ha ett sådant skitjobb. :p Såå jobbigt är det väl inte, att bara säga "nej tack, jag är inte intresserad"?

Jag tycker inte det är rätt att alls ha företag som går ut på att ringa upp folk för undersökningar eller försäljning, det bara irriterar de flesta. Men det är inte de anställdas fel.

#21, jag skulle inte kunna jobba inom vården.

Och visst, det finns mycket bra med att bo hemma, skrev ju att det kunnat vara värre, men jag vet med mig att jag skulle trivas bättre att bo själv. "Ingen som diskar, städar, tvättar" -- joo, JAG :D jag har inget emot sånt. Och jag ser direkt en kostnad jag aldrig kommer ha - bil. Och det vet jag att kostar! (Har haft koll på familjens bilkostnader ett tag. Huua!)

Det var inte dåligt sparat, däremot! :) Roligt. Vad är det för lägenhet du sparar till? :)

Nidnal
0

#4 Oj, jag hade ingen aning om att jag har förtur till lärlingsplatser! Där ser man vilken bra information man får =/ Jag har precis lyckats få rätt till praktik men vad har jag för glädje av det när jag inte får praktisera nånstans efter den 1:a juni?

Nä usch, hoppas jag kommer in på min utbildning i höst, känner mig riktigt sugen på att börja plugga igen efter 2 år då jag gått halvt om halvt arbetslös…

Tramsa
0

#23 Oftast är det väl inte så att man skäller ut dom så fort man svarar. Jag säger klart och tydligt nej tack så fort människan har hasplat ur sig sitt erbjudande men ofta (inte alltid) så fortsätter som tjata. Det är DÅ man blir irriterad och måste ta till fulare grejer för att få vara ifred. Lägga på luren funkar inte alltid eftersom dom ringer upp igen och säger "oj jag tror det bröts"…

Kirameki
0

#25 Alltså, det är ju folk som dig som är bra folk. Men nej, det är verkligen inte så alla gör. Jag har fått flera "JAG FÅR KRUPP NÄR NI RINGER PÅ SÖNDAGAR!!! *klick*" Och folk som helt obefogat skäller ut en utan att man har tjatat det minsta lilla, utan bara presenterat sig. Undersökare ska dessutom inte tjata, det är försäljarnas jobb, eftersom dom jobbar på provision.