Utbrytar Hysset
I dag när jag kom hem från jobbat så satt hysset på sängen och tittade på mig som om jag kom från månen.. hon har tagit sig ur buren på något sätt, men har ingen aning om hur hon gjort det.. dörrana var stängda och inga konstiga hål eller ngt sånt.. hon kan inte tagit sig ut gallret.. det finns inte på kartan.. Så hysset fick återvända till buren och jag satte mig i ett hörn i köket och spanade på henne.. hon traskade omkring som inget hänt.. så jag tog ut pluttan.. tänkte att hon med största sannolighet kommer bryta sig ur buren om pluttan får vara ute och springa.. mkt riktigt..
Hysset närmar sig dörren.. sen trycker hon ut sin lilla tass och lättar på kroken som håller igen dörren.. efter mkt om och men så lyckas skit råttan öppna dörren.. så nu är bur dörren vänd mot väggen.. den andra dörren är lite knasig så den är jätte svår att öpppna.. man får slita.. så den kommer hon inte lyckas öppna.. men hon försöker här.
så nu har hon fått vara ute och springa runt och fåttt springa i trappan.. så nu är hon trött..
men hur vanligt är det att dom kan öppna dörrar själv.. hur lång tid kommer det ta innan hon kan öppna den trögare dörren.. ?
Ska sätta ett spänne.. men risken finns att hon listar ut det också..
hon är jämt ute när jag är hemma.. känns som om hon vant sig att vara ute så mkt att buren är jätte trist.. trots massa leksaker..
vill bara inte ha henne ute hela tiden.. måste ju vädra någon gång och kanske få vara i fred när jag städar osv..
vill ju inte ha en råtta i dammsugaren..
Hmm..
vad ska man göra?

Min farbror berättade om hans råttor han hade för några år sedan, de gjorde tydligen också sådär ;) Då satte han på sånadär hårda snören man kan ha på brödpaket, du vet, som man snörrar runt. Men det fick råttsen och upp så jag har för mej att han sa att det slutade med att de fick sätta dagbokshänglås på buren x'D

köpa kabinhakar och haka fast dörrarna med, tex om man har trasiga hundkoppel hemma, kan man ta dom.

Hade en råtta för några år sedan, Malaika, som var en mästare på att bryta sig ut. Funderade nästan på att döpa om henne till Houdini.
Hon kom på en teknik hur hon skulle trycka upp den lilla flärpen som håller dörren på plats och samtidigt luta sig mot dörren så öppnade den sig och sen var hon redo för äventyr. Hittade henne på alla möjliga ställen när jag kom hem, i garderoben, på hatthyllan, i fönstret… Tills jag "låste" alla dörrar med hakar. Använde nyckelband, så slapp man tappa bort dem hela tiden osså såg man enkelt att alla var låsta när man skulle iväg.
Men hon gjorde det lite på pin tjii oxå, man kunde sätta in henne i buren och stänga, då sprang hon direkt till dörren igen o öppnade den på mindre än 2 sec, sjukt snabb var hon 

jag har också haft en råtta som kunde öppna buren :) men bara när han var sugen på nått gott.. då öpnnade han buren och sprang ner till tv rummet och satt sig och blängde på min mamma tills han fick nått gott :P