Burräknaren
Någon som vet vilken sida man kunde skriva in måtten på buren och få fram hur många råttor man kunde ha i den?
Fick för mig att det va ratpower men den sidan verkar inte finnas längre.
Min är 85 hög, 80 djup och 75 bred i fall att någon vet hur dem räknar.
Tack på förhand!
Tack så mycket!!

Varsågod :D

Hihi, 17 råttor i min bur. Kanske borde fylla upp den? ;)

fast jag tror inte den stämmer rent lagmässigt längre, för nu räknas bara bottenytan samt hyllor. Så höjden spelar inte så stor roll, vilket är en idiotisk lag för råttor.

Fast det är ju bara att kryssa i att man vill mäta enligt L80 längre ner på sidan. Det stämmer väl? Och ja, idiotisk lag.

nej, det gör ju inte det, för burräknaren är inte uppdaterad sedan den nya lagen kom. (vad jag vet iallafall)

Fast vad är det som gäller enligt den nya lagen då? Trodde att det var 6dm2, men jag kan såklart ha fel. :)
Enligt lagen är det 0,18 m2, dvs 18 dm2.. men för råttor som hålls flera tillsammans (vilket det ju också är lag på) så ska varje råtta kunna ha 6dm2 "för sig själv", så för varje råtta man utökar flocken med tror jag det är, så ska det finnas minst 6 dm2 till den.
Sist jag kollade var det en minimihöjd på 30cm i L80, har dom ändrat det? I burräknaren är det dock en miss eftersom förut när jag testade den lite så sa den att 1 cm höjd med stor bottenyta var okej för ett gäng råttor..