få bort glaset...
Jag har fått en liten garderob som jag tänkte bygga råttbur av - tänkte mina grabbs kan sitta där när det blir för varmt i terrarie i sommar - dock ett litet problem…
Dörren har en glasskiva. Härdat hårt glas… Vad fasiken ska jag göra? Hur får jag bort glaset? Någon som vet hur IKEA monterar ihop dessa dörrar - så att man kan göra typ baklänges. Finns inget så simpelt som synliga skruvar…

Gör en helt ny dörr? =)
#1 ja, tänkt på det men kan inte göra sådana där fina runda nerskjutningar i trät där man sätter in gångjärnen a la IKEA…

Krossa glaset :P
#3 rätt svårt då det är härdat glas…
undrar lite hur folk gör när de byter glas på fönster - lite samma sak här…

Fråga på glasmästeri?
Kan man inte bara ta en hammare och banka allt man är värd? :D Skulle vara skitkul ju.
#5 jo, ser ju inte bättre ut, fast jag har ju inte lust att lägga ut en spänn… grrr
#6 stackars smådjurens tramptassar…
jag ska nog lösa det på något sätt…
kan du ta ett kort på buren?
Min blogg: SweGizmo.se

Jag ahr gjort det!
inte med flit, men..
Glasdörren föll så att glaset krossades och då tog jag beslutet att göra nätdörr av den. Det avr ett jäkla pill med att få bort alla skärvor. Sedan fäste jag nät i ramen och spacklade ordentligt så att inga småflisor skulle sitta kvar och rivas. Det blev snyggt. Fixar bild sen..
Älskar mina stora små vänner..

Använd typ gummihandskar nrä du plockar skärvor. Det skyddar faktiskt
Älskar mina stora små vänner..
#8 det är ingen bur än… bara en beg. IKEA garderob, PAX heter den, inte så bred o djup
kan du ta ett kort på gaderoben;)?
vill veta hur glaset sitter mer exakt..
ah ok
å en till , jäklar vad iFokus e segt
Bänd upp skarvarna med något vasst…o köp trälim sen för att foga ihop det igen. Ett tips från min sambo….(han har jobbat på ikea…)Lycka till!!

Men kan man inte bara höraaa vad de på glasmästerit tycker hur man ska göra å sen göra d själv

Det verkar enklare att köpa nytt matrial till ny dörr…låna maskin på bauhaus och slipa ner spår med ;-)
det ser ut som skivan sitter i fördjupnigar och då måste man som sagt plocka isär ramen för att få bort glaset.
Ja jag säger som Silverorm där, bänd upp insidan av dörren (den som inte syns utåt) och ta bort glaset, sedan kan du sammtidigt sätta dit ett nät, sedan är det bara att Spika/limma ihop det igen.
Jag tyckte det såg ut som att ramen var hel, altså att de inte va dubbla brädor, en på framsidan och en på baksidan..
bild i inlägg 14 är på insidan
bild i inlägg 15 är på utsidan
bild i inlägg 16 är på kortsida/hörn/skarv
som man ser så är det som ladyred säger - ramen är hel… men tror ändå att jag får göra som silverorm säger
Förmodligen sitter delarna ihop med träplugg oxå… Lycka till!!
Jag har kommit så långt att jag slagit sönder glaset. Det var jättetjockt - som bilfönster…
Dock sitter lite kvar i fästena. Tänkte göra som Terato o spackla över om jag inte kan få bort det med hammare o mejsel…
Terato, vad spacklade du med? får vi se något foto då som du lovade?