vilket strö är bäst?
Just nu har jag kattpelets o spån blandat men läste här nu att spån inte är bra.. Men de varkar inte va så skönt att liga på peletsen.. Tyckte jag läste4 här någon stans att man kan´riva tidnings papper i remsor o ha?.. Fins de nåt mer så vill jag järna veta.. står helt still i kulan..
jag har haft speciellt strö. det är typ korkbitar. man köper det i djuraffären
*suck* Förstår att du vill veta, men det finns en SÖK funktion. Vi vill inte ännu en gång dra upp hela köret med spån och inte spån :)
.
Spån är inte bra av flera olika anledningar så skippa det.
Papperspellets är bra, och om man har mycket hyllplan/hängmattor behöver de ju inte sova i det ändå. Mina är nästan aldrig i bottnen.
Tidningspapper är billigt och roligt. Råttorna river sönder och bygger diverse bon av det… Dock luktar det väldigt fort så man får städa ofta.
Aspflis är bäst. God lukt, behöver aldrig bytas… Ganska dyrt och svårt att få tag i tyvärr.
håller på att söka så de snurar info i huvet hehe.. Sprar de mästa så jag kan gå tillbaka o ta in mer

Jag hade alspån men bytte precis till toa-lätt. tycker att det set och luktar mycket fräschare!
=)
Ficksade en toalätt till min ena hane o han fattade de räkt vad han skulle ha den till =)

Nu när mina är pottränade har jag det lyxigt i deras bur. De har tidning+ fleecetyg i botten o de verkar älska det. I toalådan har jag kattsand o det funkar urbra. Använder Euroshoppers, den är billigast vad jag har sett. Rekommenderar fleecetyg lite här o var till dem, billigt (Ikea 19:- för en filt), mina älskar att boa, bära runt, sova, ha dragkamp osv med det. Lättvättat oxå!
Jag är också ny på forumet och tycker det är lite rörigt att hitta och söka så jag tycker det ska vara fritt fram att fråga även för andra "gamla frågor", kan ju även förändras med tiden, nya märken kan dyka upp osv.
Själv arbetar jag i zoobutik och vi rekomenderar toalätt. Jag har det själv till mina två råttjejer och de gillar det. Brukar riva hushållspapper till dem att boa med i deras hus. Fleec gillar de också som någon ovanför poängterade…de fick tag i en tröja och gnagde ett hål i den, luktade gott - husse, och var mysig att bädda i:-) Nu får de bitar av denna tröja i sitt hus ibland. En annan gång klippte vi av en ärn och klämde fast i gallret en bit upp…oj, vad kul det var att klättra i!:-)
Mina var snuviga när jag fick hem dem och då var jag hos Bo Runsten smådjursveterinär på Blå Stjärnan i Gbg och han rekomenderade i vanliga fall just papperspellets. Vi hade det redan i deras bur men tog bort det och testade om de skulle bli bättre om vi bytte till tidningspapper och hushållspapper. Men de blev inte bättre så de fick penicillin och blev bra så nu går de på toalätt igen och mår finfint. Bo hävdade att spån ofta innehåller en massa kemikalier/föroreningar från träet de flisat/sågat och även ökar risken att råttorna utvecklar mykoplasma. Han rekomenderade i vanliga fall papperspellets och menade att det var det mest hygieniska.
Mina kollegor har också råttor och en av dem blandar lite lite oparfymerad, icke dammande kattsand i deras bottenmaterial så det ska lukta mindre. Hon tycker det funkar bra. Den andra tjejen blandar toalätt och spån och tycker det funkar bra. Jag själv kör endast toalätt för att vara på säkra sidan. Jag lägger ett ganska tjockt lager i botten så de kan gräva om de så önskar. Gömmer morotsbitar där ibland som de får gräva fram:-)
Råttor är nog lite som människor att de föredrar olika saker, men ska man gå efter det som är mest hygieniskt och rekomenderas av veterinär så är det papperspellets. Finns även majspellets på marknaden nu som ska vara likvärdig, dock ingen personlig erfarenhet av det.
Lycka till:-)

#4 både asp och alspån är hur bra som helst. Så att allt spån är dåligt stämmer inte riktigt. Men det ska vara spån gjort av lövträd och urblåst, och gärna autoklaverat.
jag kör mest på alspån då det har varit svårt at hitta spspån. Tyvärr är min allergi inte nådig mot toalett(pappers pellets) men har fått använda det ibland när inget annat har kunna hittats. Sedan är rivet papper eller lite filt jätte mysigt att boa med vare sig man har bekvämt botten matrial eller ej.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lite värdelöst vetande men dock lite roligt. 50 procent av befolkningen kan inte uppfatta lukten som papperspelletsen toalätt avger. Medans de andra 50 % ofta tycker det luktar illa. Det är tydligen en särskild doft som det avger. Troligen pga det som debatten om toalätt luktar eller ej uppkommer.

#12 Det var ju rätt kul faktiskt. Jag tillhör tyvärr den delen som tycker det luktar mycket illa! *Avundsjuk på er andra*
Jag käner ingen tin uta av de ^^
Usch ja, jag känner också den lukten ;)

Jag tycker att toa-lätt varken luktar gott eller illa ;)
Aspflis eller aspspån..? Vilket är bäst??

#17 - Aspflis och aspspån är väl samma sak :P
Du kanske menar alspån? :) Isf är aspflis det bästa - bättre uppsugningsförmåga=lukar minde och håller längre :)
Det finns ju aspspån också :) Bra uppsugning och luktar gott
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#19 Vad kostar det ungefär? :)
Hos min lokala djurbutik köper jag det för 124 kr / 3,5 kg och det är för mig billigare än tex. toalätt. Men man kan hitta det billigare på nätet men då är ju frakten inte inräknad
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#12 Sannerligen intressant! Jag har aldrig förstått varför vissa tycker det luktar illa!
Kan varmt rekommendera aspspån. Rent volymmässigt kostar det lika mycket som toa-lätt men eftersom det är pressat så tar det mycket mindre plats i ett litet paket när man köper. (många blir lurade av påsen och tror att det är jättedyrt men det är det verkligen inte). Håller dessutom undan lukten jättebra, tycker jag. Otroligt mycket bättre än toa-lätt. Jag kör lite på både aspspån och toalätt. Tycker det är praktiskt att ha toalättbitarna överst i lådan så att det håller spånet lite på plats.
#18 Aspflis är inte lika "fina bitar" sån aspspån. Har aldrig provat det men många tycker om det!
Älskar mina stora små vänner..
tycker också toalätt luktar päckel! (och jag har ändå möss o iller!!!
)
ASPFLIS eller ASPSPÅN??? Jag säger aspflis av flera anledningar. Främst för att det är oerhört kompakt samt tillverkas uteslutande till lab och därmed autoklaveras det och innehåller då INGA som helst smittämnen - inga parasiter varken vuxna eller ägg, inga svampsporer, inga virus och inga bakterier! (dessa kommer sedan när du öppnar säcken
)
Aspspån är luftigt och inte lika kompakt som aspflis, det säger sig själv att det då behöver bytas oftare än fliset om man använder samma MÄNGD. (Vill man använda lika mycket bör man gå på VIKT!)
DOCK har jag inte testat aspspån, då det för mig blir för dyrt. Det går i åt 1½-2 säckar a 12,5 kg i månaden här.

Är väldigt sugen på att prova flis. Det borde ju strö runt mindre än spån och verkar billigt och så är det snyggt! Sen måste det ju finnas en anledning till att de använder det på labb..
Vet att Elin tar in det ibland på Brynäs zoo. Fast i jättesäckar! Jag måste ju få plats med min lilla säck i garderoben. :/
Älskar mina stora små vänner..
#24 man kan ju dela med nån
#12 Jag tycker bara toa-lätt luktar papper (: Eller ja, kattpapper.