Mink?
Ja var å hämtade Melussina hos Babbett igår och blev helt störtförälskad i hennes mink töser i färgen.. Men ja förstår inte en sak, d finns ju så mkt olika varianter av mink verkar det som.. Ngn som kan förklara?

Va elak du é 
Men när du ändå svarat kan du förklara vilken av alla sorters mink de där töserna är 

Det vet jag inte du…förklarningen jag hört är att det finns olika nyanser och att det här ev. kan vara den "upprinneliga" minken som var något mörkare än den urvattnade som vi oftast ser.
Tittar man på blått så är det ju samma sak där…en mängd olika nyanser.

Men HETER de olika? Såg ngn där d stod down mink lr liknande å den va jetteblå :S

Heter och heter…vissa vill ju ha namn för varje nyans. Vissa påstår att mina är mock mink, andra påstår att man inte kan se skillnad på vanlig mink och mock mink tills man gör en "testparning". Och vad är då meningen med olika namn?
Det du menar är säkert mink dove…det finns tex. russian dove. Fast fråga inte mig vad det är, skillnaden osv.

Alla sa att Melussina inte var blå utan GRÅ härhemma.. Å då kännde ja mej som mkt rutinerad å kunde säga att hon är faktiskt blå :P..Men nu knr ja mej bara dum.. Finns så mkt färger å teckningar å HJÄLP :P

Kan inte se skillnad på mock mink och mink, det är genetisk bundet i så fall och behöver testparas för att kolla. Danskarna har bättre koll på det där, de har mycket mock mink och kan säkert förklara det bättre.
Sen kan ju mink ha olika nyanser precis som svarta, beror på hur bra avlade de är färgmässigt. Blandar du in anlaget för rubinögon med mink får du rubinögda minkar kallade Havanna eller liknande i USA.
Jag tycker dock man bara kan kalla mink för mink, mock mink i fall det är momo och inte mm..
Måste säga Babbett att minkarna var redigt smaskig färg på! =)

#7 Jag SA ju at färgen é underbar..
Ha Ha, ja du Babbett nu har ja startat ngt så nu får du nog fixa fram nårra sånna bebbar tror ja ;)

Åh allra vackraste Idun!!
#4 Down? Menar du inte down under nu? Det är isf en teckning, har inte med färgen att göra. :)

down under……de e ju inte så bra….

#11 ?
#10 Det finns inget som heter down mink, men något som kallas mink dove kanske?
#12 I know, det var därför jag undrade om hon inte tänkte på en minkfärgad råtta med down under teckning, eftersom hon skrev down mink. Men kanske dove hon tänke på och inte down, ja.

#13 Det kan ha varit down under också..fast det är ju som sagt en helt annan sak. Och det kan bara trådskaparn svara på :-P

#12 ja down under är ju letal=dödlig. Parar man 2 Down Under med varandra dör 25% av bebisarna i kullen.

#12 Då är det tur att uppfödare vet vad de håller på med och inte parar "letala" varianter med varandre…som tex. pearl.

#17 jo precis suttit å läst massa om alla möjliga varianter nu när ja sitter å skriver reggpappren på transformerskullen…..finns mycke läskigt……..och som säkerligen folk som säger sig vara seriösa uppfödare inte vet eller struntar i…..
Men de hör inte till denna tråd…..
Mink e en underbar färg! tycker silver minkisar e fina åxå, dom ser lite pimpade ut….alldeles glansiga….

D va dove ja mena
Fast ja vill ha mörkare Mink :D

Dove är också fina.. ^^,

#29 Men ja vil ha såna mörka som babbetts :P