Råttpar köpes
Jag är intresserad av att skaffa råttor igen, hade en liten råttuppfödning
tidigare men tappade intresset. Nu vill jag som sagt köpa ett par nya
råttor. Hona och hane är det tänkt, och ja jag är intresserad av råttbäbisar. ^-^ Burar och sånt har jag kvar så det behöver ni inte oroa er över, bara råttorna som saknas :D
Skicka bild och pris+kön osv ^^
Mvh Nathalie

Du måste ha minst två av samma kön i en och samma bur… det visste du väl hoppas jag? =)
Säger inte för att vara elak utan informativ om vad råttorna mår bäst av. Skriv gärna lite mer om vad du tänkt för kost till råttorna och hur stora burarna är och vilken aktivering du kan erbjuda, tror fler kan hjälpa dig att hitta rätt råttor i så fall och fler kanske intresserade av att sälja till dig. =)

? Medlem i två minuter?

Kanske bra att veta vart du bor också om folk vill hjälpa dig eftersom man inte kunde gå in på din sida och se vart du bor. =)
Oj x) Glömde säga att jag bor i Hudiksvall, som ligger i gävleborgs län :) jovisst. Jag tänkte köpa två av samma kön men eftersom jag främst söker råttpar så skrev jag det som 'riktlinje', eller vad man ska säga xD
Spelar det någon roll hur länge jag varit medlem? Är inte direkt en stammis här, hittade nämligen just hit i sökandet efter råttor. :P
Det är en stor bur som nästan når upp till taket här hemma XD Så nog får dom plats alltid. Vet ej exakta mått, men nog kan jag mäta det om så behövs. Jag älskar dessa små djuren, så jag kommer antagligen att ta ut dom och låta dom springa runt någon stund om dagen ^^ Precis som jag brukade göra med mina tidigare råttor :P
Mvh Nathalie
Skaffa två av samma kön för djurens skull, annars kommer det bli kullar på kullar och slita på honan.
≧◔◡◔≦

#4 Haha nääe jag trodde medlemskapet var avslutat när jag tittade på din sida
sorry my bad…
Om jag skulle vara uppfödare skulle jag inte bara ha två av varje kön heller, om du tänkte ha flera kullar på bara dina råttor (dvs. inte låna någon hane eller hona till avel från andra uppfödare).
Har du bara en bur? Råttorna ska inte bo med varann även om du vill ha kullar, det tycker jag räknas som tjuvparning när honorna blir dräktiga sen.
Hon har tänkt skaffa sig ormar så syftet med uppfödningen är ju inte friska långlivade djur direkt…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#8 - lol. Jag har haft smådjur hela livet. Och syftet är inte att skaffa råttor till ormmat -.- Ormar har jag redan, men har samtidigt en hamster ^^ Inte matar jag ormen med hamstern för det? Jag köper liksom fryst föda till mina ormar eftersom dom äter dött. Så jag förstår inte varför du kommer med falska anklagelser? Btw så äter dom möss, inte råttor ^-^ Dom är nämligen små till åldern, pga tidigare misskötsel och komemr antagligen aldrig bli tillräckligt stora för att äta råttor :P
Jag hade tänkt börja med 2 honor och 2 hanar. Och jag tänker inte ha dom tsm hela tiden. Jag har som sagt flera burar kvar sedan sist ^^ Det lär stressa råtthonorna ganska rejält om dom får kull på kull hela tiden? Så dum är jag inte. :)
När 'uppfödningen' väl kommer igång och jag får mer pengar, så kommer jag möjligtvis köpa in ett par till råttisar :D
Mvh Nathalie
Råttor är små i början också, vettu…..
Och när du fått pengar? Man får inte pengar på en uppfödning på råttor, om du inte hittar någon som vill köpa råttorna för 1000 kr styck. Sedan så hoppas jag att du har en buffert om någon av dina råttor blir sjuka?
Inte tillräckligt. Mina ormar får bara i sig små muspinkisar. Råttpinkisar är större, och med andra ord, förstora.
Skulle heller aldrig klara av att avliva en liten råttbäbis, så den konstiga idén är helt enkelt fullkomligt omöjlig. Jag köper muspinkisar superbilligt av en kille i samma by som mig, så varför skulle jag ens försöka? ^-^
Mvh Nathalie
Jag menar inte att tjäna pengar på råttorna :P Pratar förstås om kommande studiebidrag eller sommarjobbspengar :P Blir råttorna sjuka så skaffar jag fram pengar helt enkelt. Lätt att låna pengar till sånt om nått sånt skulle hända :O Fast i såna banor ska man vän inte tänka?
Mvh Nathalie
IM snack… lol… Så, det var från din sida på zoonen jag fick infon och när du skriver att du ska köpa majsormar och frågar om priser på möss och råttor från zoonånting så skriker det inte direkt seriös uppfödning…
Om du dessutom inbillar dig att man går + på uppfödning av råttor så har du fel… om du nu inte tänkte ta kull efter kull efter kull… enbart för att du ska kunna tjäna pengar…
Råttor kostar en del att ha när man sköter dom rätt. Dom få pengar man får in på försäljning av råttungar är ingenting i jämförelse med vad dom redan ätit upp i matkostnader.
Vilken ålder hade du tänkt börja para dom i?
Vad ska dom äta? Hur ska dom bo? har du plats för alla ungarna som du tänker avla fram om du inte får dom sålda eller har du tänkt sälja till djuraffär? Berätta gärna om dina uppfödningsplaner så att "lögnerna" inte blir sanning…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#12 Klart du ska tänka i sånna banor! Allt annat är idiotiskt.

Fast om du ska bygga upp en uppfödning så köp ett par hanar nu och honor senare.. annars passar ju inte åldrarna….
vad har du för mål med uppfödningen? 
#13 Bara för att jag råkar ha orm, så betyder det att jag plötsligt anses vara en kallblodig gnagardödare?
För det första, har jag inte tänkt ta kull på kull på kull på kull. jag saknar bara att ha råttbäbisarna, så jag antar att det blir åtminstone EN kul när jag väl köpt någon råtta. Och jag har redan släktingar som är intresserad av att köpa råttbäbisar när min FÖRSTA kull kommit, så det ska nog gå bra med den. Och sedan ska jag självklart inte ha kull efter kull utan att veta om jag kan sälja dom eller inte!
Och som sagt, så har jag varken planerat en sån här råttuppfödning i syfte att 'tjäna pengar', eller 'föda ormar'. Jag har alltid älskat råttor, möss och hamstrar av alla slag, och jag har alltid gråtit lika mycket när någon av dom dör. Det har jag fan videobevis på -.-
Para råttorna kan jag la inte göra förrän dom är kanske 4-5 månader gamla minst. Som sagt så har jag haft råttor tidigare, och vet vad det innebär i kostnader och liknande. Jag har redan två stora hemmabyggda råttburar, och två mindre som är fågelburar.
Vet inte vad man kan säga för att övertyga en grupp människor som verkar bestämt sig totalt för att jag bara letar efter ormkäk att plåga -.- Jag känner då ingen annan 17 årig djurvän som gör liknande saker?
Mvh Nathalie
#15 - Mål? Jadu, jag vill helt enkelt föda upp välmående små söta råttor som jag kan sälja till trevliga familjer senare :D Finns inget som jag tycker är roligare än att se några söta små döttrar titta på råttorna och tycka dom är urgulliga, och sedan lämna huset med två råttor och ett leende på läpparna ^^ Minns det som om det var inte alls länge sen, men ändå var det över två år sen jag hade råttor :D
Mvh Nathalie

Honorna paras vid tidigast 6mån och hanar vid 12. Det är bäst att ta hanarna vid högre ålder för att försäkra sig om att de inte är/blir aggresiva så om ditt mål är sällskaps råttor är det en bra sak att göra den lilla enkla försäkringen… 
#18 - Shit vad många olika svar det finns på den frågan. Ang det när man kan para olika råttor :O Vad stämmer egentligen bäst? Jag har alltid börjat para en planerad 'avelsråtta' när hon är ca 5 månader.. Ska hanarna vara ett år när dom paras?
Mvh Nathalie

Sen vet jag inte hur länge sen det var sedan du hade uppfödning, men saker ändras ju faktist ibland till det bättre. Och många "nya" råd och rön just om avel har dykt upp. Så sök omkring lite här på forumet och även övriga forum så hittar du massor av matnyttiga trådar om avel. Och även bra tankeställningar och funderingar om etik osv.
Missförstå oss rätt, vi älskar råttor och vill att alla ska göra allt de kan för dem de äger. Vi kan låta hårda och ofta mena det men det finns en undermening och det är råttans status och välmående som ligger till grund för all kritik
och all kritik är inte negativ…

Hihiii precis som jag sa så är det många saker som ändras hela tiden… nu ska jag iväg till jobbet så jag lämnar över till alla andra kunniga… men som sagt.. sök runt och kolla på srs hemsida.
#20 - Okey. :) Du skulle bara veta hur mycket jag klickar mig runt och läser på om djur innan jag köper XD Och just det gör jag nu också om råttor. Måste absolut förnya kunskaperna. :) Som jag sa så är det väl nått med 2 år sen jag drev en liten råttuppfödning. ^-^ Var stormförtjust tills jag började nian och det blev för mycket att göra :P Hittade iaf bra varaktiga hem till mina dåvarande råttor. Och det var mest tur, det var nämligen en med orm som ville köpa allihop :/ Men det tillät jag inte.. Så jag VET hur ni kanske känner inför mig, som äger orm nu XD Men jag lovar, med handen på hjärtat, att jag albsolut inte kommer göra något sånt idiotiskt.
Mvh Nathalie
Men nu sitter du där och skriver "Jag vet" och typ "Jag är inte dum -.-" men ändå tänker du para en råttor på 4-5 månader, och du säger även att det var ett tag sen du "födde upp" råttor och du behöver förnya dina kunskaper? Ser du inte hur konstigt det ser ut? Klart vi blir misstänksamma och inte vill sälja till dig om du dessutom har orm.
#23 - Nog kan jag förstå er om ni är misstänksamma, men ni var jäkligt envisa med att tro en människas ord. :S Jag kan skicka bilder på någon av burarna om det skulle övertyga mer. Som sagt så har jag en som bor bara en bit ifrån mig som säljer fryst ormföda. Jag är för det första alldeles för vek, och VILL helt enkelt inte avliva råttor om jag startar uppfödning. Som sagt så har jag hört helt olika svar på när man bör para råttor och inte, och man kan ju aldrig bli helt hundra på vem som har rätt? Jag tyckte 4-5 månader lät rimligt när jag läste det.
ormfödan btw får jag köpa för 50 öre styck, och har man nån som säljer så billigt, så tror jag inte man slösar på råttors liv för att ha ännu mer. Det är ett dyrare alternativ eftersom man måste avliva råttorna med en jävla gastub för att det ska vara godkänt för ormarna. Får dessutom mängdrabatt och har redan ett rejält lager så NEJ. jag har inga behov av att starta en hel uppfödning bara för att göra ormmos av dom -.- Jag kan förstå att ni inte tror mig. Men jag ÄR inte en sån människa. Jag klarar inte döda en husfluga ens ><
En av mina hamsterkullar på bilden btw :)
Mvh Nathalie
Men du behöver inte skriva vad det kostar vart han bor osv. och sen skylla på oss, vi kan ju inte veta att du köper av någon annan? Och det finns något som vi kallar 'Troll' som kommer hit och skriver en massa falska saker för uppmärksamhet. Nu verkar du inte vara ett troll, utan mer seriös, men ändå. Du måste kunna ta lite frågor om du kommer hit helt okänd och söker råttor. Man vill inte lämna bort råttorna bara sådär. Man vill ju veta vem du är, liksom….. Förstå oss :P
#25 - Men alla verkar tro att jag är en djurmördare, och inte kan jag bara ta det så bra som ni tror att jag ska göra. Det känns förjäkligt att ens tänka tanken. Jag blev nyfiken på hur andras ormar var tidigare idag och kollade på youtube. Och gissa om jag hittade massa skitvideor där. :/ Dom behandlade inte direkt foderdjuren väl, och det får mig att undra om jag vill ha orm överhuvudtaget. Jag vet dock att han jag köper av har väl hand om sina råttor och möss. Dom bor i stora burar och verkar trivas.. Funderade först på att köpa råttor av honom, men tänkte att generna antagligen inte är speciellt rena i råttor som används till foder..
Jag förstår er på ett sätt. Jag skulle inte sälja min iller till en med illerpälsjacka direkt. *Ordspråk* Men jag kommer ju att hämta råttorna om jag nu hittar någon säljare, och antagligen kommer det vara övertygande nog när man väl ser hur mycket kärlek jag hyser till dom här djuren. :)
Mvh Nathalie
Allamej - Jag respekterar att du inte har lust att tro mig, jag har sett hur bra du sköter din egen råttuppfödning, och förstår att du mest vill dina djur väl. Men jag ÄR verkligen intresserad av att driva en så seriös och bra uppfödning som möjligt. Och jag TÄNKER lyckas med det. Och när jag väl lyckats, då lovar jag att jag ska kontakta dig och visa resultatet av min trevliga uppfödning, och därmed bevisa att jag inte var ute efter ormmat med den här tråden. Så jag antar att vi hörs någon gång igen, och förhoppningsvis är det inte lika fientligt den gången. Skulle vara mycket trevligare om man visstte att du är en sån person som man kanske kunde vända sig till med funderingar när man väl har sina råttor. Du verkar ju vara bra mycket mer erfaren än mig och det hade uppskattats :)
Mvh Nathalie
Ok, du har ändrat på zoonen nu men du måste förstå vår position eller åtminstone min. Du skriver att du vill starta upp din uppfödning igen och vill då köpa hona och hane… bebisar.
Sen 20 sekunder senare ser jag på zoonen att du undrar vad råttorna/mössen kostar att köpa i gävle på zoohuset/en? För att en bekant till dig ska köpa hem ett rått/muspar hem till dig och du undrar vad det kostar.
Jag går sedan in på din sida där det står att du ska köpa ormar, inte att du har köpt dom… Och detta samtidigt som du söker efter möss på zoonen och råttor här… Om du inte hade skrivit det själv, vad hade du trott då?
Hade du tagit det som att det är en äkta djurvän som vill utöka sin familj eller som en blivande ormägare som vill ha gratis mat till ormarna och några söta bebisar att titta på?
Personligen så har jag sett lite för många annonser från ormfolk som vill köpa råttor så att dom kan avla fram maten själv… Din annons såg lite för lik ut dom som jag sett… Kan du klandra mig för att jag reagerade?
#28 - Nej det kan jag inte. jag skulle ha reagerat exakt som du. Det är det som fick mig att istället för att käfta emot, acceptera hur du såg på min situation. ^^
Ändrade sidan på zoonen, gjorde jag eftersom det hänt en del sedan jag skrev det där.
Och det med råttor/möss i gävle, det finns ingen tillgång till råttor och möss inärheten av mig vad jag vet, och när jag visste att en vän skulle till gävle så passade jag på att fråga om han kunde köpa ett par råttor åt mig, och om inte det fanns så ville jag ha möss. Möss är också gulliga, kanske inte lika personliga, men det är en art jag velat ha länge, så det hade även varit ett roligt köp, även om det ej går jämföra med råttor.
Jag vet också hur det är att sälja råttor. Det jag oroade mig allra mest för var alltid att någon ormägare skulle köpa den råttan jag lagt ner så himla mycket tid på att uppfostra och sådant. Jag kan inte mer än att hålla med. Ni gör rätt i det ni gör, och jag skulle antagligen reagera likadant. Fast det är inte direkt lätt för mig i den här situationen, eftersom det inte var i ormsyfte jag lade ut tråden :)
Mvh Nathalie
Falurven: Anledningen till att folk blir så misstänksamma är denna…
Alla seriösa uppfödare som finns i Sverige gör på ett helt annat sätt än du gör nu när de startar upp sin uppfödning. De har först råttor (två flockar, kanske 5-10 råttor i varje flock) i flera år. Samtidigt knyter de en massa kontakter med uppfödare som redan har en bra och fungerande uppfödning. När de vet allt som går att veta om råttor och avel börjar de söka efter bra "avelsmaterial". De släktforskar om denna råtta, ser till att den är frisk, hittar en passande partner och gör likadant med denna. När man då har dessa två perfekta råttor väntar man in rätt ålder (hona 5 månader, hane minst ett år, men helst över två år om möjligt) och parar.
Som sagt, såhär har alla de "bra" uppfödare jag vet om gjort och därför blir man lite orolig när du bara säger att du vill ha en hona och en hane för att para. Det låter inte särskilt genomtänkt, även om det kanske är det egentligen.
I vilket fall, lycka till och välkommen hit. Jag kommer från Ilsbo (utanför Hudiksvall) och mina föräldrar bor där så jag är ofta där :)
#30 - Aj. Jag tänkte aldrig på hur himla hemskt det kunde låta. Allt jag tänkte på var hur ivrig jag är att ha råttor igen. Ok ok. Får väl lugna mig lite och följa någon annans råd och bara köpa två hanar till att börja med. Man ska väl inte förhasta sig antar jag, så man får väl ta det lilla lugna. x)
Tack så mycket iaf. Du fick mig att se det hela ur en annan vinkel :D
Ilsbo, ja det känner jag till. ^^ Roligt att det finns någon råttmänniska nära trots allt :D
Mvh Nathalie
#29 Heder åt dig att du faktiskt tar till dig reaktionerna istället för att käfta emot som så många andra skulle ha gjort. Sånt gör mig ärligt glad :)
Att vara ivrig att skaffa råttor är väl något som de flesta här känner igen…
#32 Från början käftade jag ju mest emot :D Men sen ångrade jag mig. Jag vinner inte direkt nått genom att göra det. Tvärtom. Sen märker man hur mycket bättre allt blev när man istället lyssnade och slutade käfta. Tänkte mig in i eran situation och vips, fattade jag exakt hur ni menade och tänkte :)
Verkligen synd att jag lyckades skapa ett så stort missförstånd. Ingen som ser detta lär vilja sälja råttor till mig XD
Mvh Nathalie
Jag tycker det är strongt av dig att stanna kvar här, Falurven, trots att du blir lite påhoppad.
Jag undrar lite över dina planer med råtteriet. Tänkte du gå med i SRS, eller är du redan medlem? Tänkte du ställa ut dina tilltänkta avelsdjur? Vill du blir godkänd uppfödare i SRS?
sedan undrar jag givetvis vad din inriktning är främst
- toppörad eller dumbo?
- slät, rex, dubbelrex eller hårlöst ?
- striped/husky roan?
- blue?
- russian blue?
- gensoppa?
svara gärna. berätta gärna vilka färger/varianter du tänkt satsa på.
Tyvärr kan ingen råttmänniska stödja en uppfödning som bara vill ha råttbebbar. Flera syften bör finnas med varje kull för att man ska räknas som seriös och jag tror att du vill vara seriös.

Å om du införskaffar två råttor av samma kön, är aktiv här och du till slut får ett "förtroende" av folket här ska du se att chansen att du får köpa "bra avelsmaterial" ngn gg i framtiden är mycket större.. Å den som väntar på ngt gott ;)
#31: Åh vad glad jag blir att jag lyckades förmedla hur jag tror folk uppfattade. Och ännu gladare över hur bra du läste det jag skrev, det är ovanligt! Ja, köp du två råttor till att börja med, det blir fort flera (säger jag som BARA skulle ha två och nu sitter med fem :P) och så kommer du lära dig jättemycket av att bara läsa det folk skriver här på sidan. Jättekul om det skulle bli ännu en uppfödare norrut, de flesta finns i södra Sverige.
#34: Jo, kändes som jag skulle spricka ett tag :D
Medem på Srs är jag inte ännu, men kan bli i framtiden :) Än har jag ju ingen råtta ens :D Blir det några utställningar som jag har möjlighet att gå på så kommer jag inte tveka ens :) Klart jag vill bli godkänd uppfödare :D Det är nog nått man får kämpa sig fram till antar jag.
Om jag ska vara ärlig så känner jag nästan inte till någon av de färgerna. Har letat och försökt lära mig, och jag kommer forsätta leta. Sen hittar jag säkert den speciella sorts färg just jag vill satsa på, men innan jag kan satsa på någon så lär jag veta vad som är vad x) Tips på bra sida man kan kolla på?
**
35**: Ja, håller med. Det blir nog så jag får göra :) Förhoppninsvis blir jag lika bra accepterad som ni ormlösa medlemmar är ^-^
36: Oja, jag är fullkomligt säker på att jag vill ha fler när jag skaffat två igen :'D Underbara djur <3 Jo jag märkte det när jag letade efter råttor. Alla bor nere i småland och liknande. Inte lätt för mig att ta mig dit för att köpa råttor. Men man får hoppas att turen vänder sig till min fördel så småningom ^^
Tack för alla svar! Det här ser inte längre ut som en annons, men nu känns det som att några saker klarnat för mig ^-^ Jag hittar nog några råttor som passar mig till slut :'D
Blir nog till att släpa in våra burar från garaget och få ordning på dom, så dom är redo när jag vill hämta råttisar <3 :D
Mvh Nathalie
har inte läst hela tråde så de är säkert anndra som skrivit sama sak.. hanen ska hälst var aver 1 år innan han paras

Nu hoppar jag in .. Gud jag blir såååååååå förbannand ibland på folk som hoppar på reptil människor hit och dit .. Jag har ägt orm förut och råttor med inte fan kastade jag in mina råttor till ormarna för det heller .. Klart att alla vill sina råttor det bästa som finns men tänk så här att den som äger en orm kanske är den BÄSTA djurmänniskan *vem vet* .. Sen om det kommer en söt familj med leende på läpparna och vill köpa råttor av er : vem säger att dom inte har 3-4 boaormar hemma ? Ni far ju inte dit och kollar upp dom , eller ? Sen vill jag passa på att fråga Falurven : Vad har du för ormar ? Nyfiken .. Gillar ormar som fan men skulle aldrig någonsin i mitt liv mata ormarna med levande föda .. Sen kan jag bara påpeka att om man matar en orm med levande föda så vill den hela tiden ha det sen , vem vill lägga ut ca 400 kr i veckan på mat om det går att komma undan med 60 kr ???? Tänk på den !!!!!!!!
tre dagar senare…
MetalMina: Du tog orden ur munnen på mig. Kunde inte förklarat det bättre själv! Jag skulle heller aldrig kunna mata med levande föda :/ Det är två majsormar jag har ^^ Dom är små för åldern eftersom dom blev vanskötta hos tidigade ägare >< Det är bra mycket billigare att köpa frysta små minimöss åt dom eftersom han jag köper av bor så nära, och att vi dessutom känner honom så väl att jag alltid får billigt och rabatter och sånt ^^
Mvh Nathalie