Frysa in röror?
Jag har haft vanan att mixa ihop färska röror och ge med en gång.. men nu undrar jag om man kan frysa in röror? Så man bara kan ta fram och tina upp.. eftersom jag ska i väg ett par dagar och en kompis till mig ska bo här i lägenheten för att ta hand om tjejerna. dock litar jag inte på att hon ger rätt saker till råttisarna.. så jag funderar på att frysa in det jfag vill att dom ska ha och sedan kan hon ge det..
men jag har även hört att mkt av vitaminer och sånt försvinner i grönsaker om man fryser in det?
Någon som har något bra tips.

Jag skulle inte tro att nyttigheterna försvinner bara för att man fryser in mat. Kolla bara hur stora frysdiskarna är i mataffären! Och all mat du själv har i frysen till dig själv. Känns som att det borde vara allmänt kännt att frysar är dåliga om de är det.. men jag vet inte säkert=) Jag brukar också frysa in mat till råttorna, och har inte tänkt på det eftersom jag även fryser in min egen mat liksom… Däremot så ska man ju inte använda micro för där försvinner en massa nyttigheter.

Ojsan :O Jah micra maten igår till dom ja hade fryst in :O Ska inte göra om dt! Jag brukar med frysa in röror (:

micro är fett dåligt, även för oss;) Jag gör alltid så platta matpaket som möjligt till råttorna, så tinar det på nån timme bara =) Brukar ofta ta fram ett paket på morgonen och ge det till kvällen, typ =)

vad smaaaart!! Ska göra ite röror när jag kmr hem sen (: Höhö, saknar mina bebbar som inte e så små längre, men ska göra god mat sen :D
och vad har ni i era röror? bara en massa olika grönsaker?

Jag gjorde en idag som innehöll:
fullkornspasta
potatis
bulgur
quinoa
couscos
ärtor-majs-paprika från en sån där påse man köper fryst
barnmat; kyckling och grönsakspuré(tror jag) och broccolipuré
Kidneybönor
ägg
En salig blandning! Detta blir som en "bas" till färskmaten, så vet man att det alltid finns nåt som de kan äta oavsett vad jag äter. Sen när jag äter sånt som de kan få (vilket jag ju öftast gör) så får de lite sånt också utöver röran =D

Min nuvarande infrysta röra (som tar slut imorgon, tror jag) består av morötter, potatis, majs, korv, lite tomat, rapsolja och ägg, om jag inte minns helt fel :)
#12 Varför försvinner nyttigheter i micron? Det är ju bara vattenmolekyler som rör sig? (dvs energin/värmen frigörs genom friktion)
Är väl lika nyttigt/onyttigt som all uppvärmd mat.

Om micron är dålig (nyttigheterna försvinner) vet man inte i dagens läge. Såvitt jag vet finns det ingen tillförlitlig fakta att tillgå åt något utav hållet (om det stämmer eller ej alltså)
Jag mixar en gäng röror & fryser in portionsvis i små plastpåsar, tar upp en påse en stund före matdags och tinar i varmvattenbad & micrar sen några sekunder.
Den senaste röran bestod av;
Olika röda bär (hallon, jordgubb, vinbär mm)
Majs, haricot verts, morätter
Ett par råa ägg
Lite ris
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
aha, men de äter alltså allt detta ihop slafsat? ;) ska prova göra röra till mina hamstrar. det får ju det mesta av detta, men då i omixad form :) och då kanske bara 2 st olika saker varje dag.

Oj nu blev jag osäker där ang micron :S Minns inte vart jag hört det nånstans men ja, det kanske är helt fel:P
Farligt eller ej så går det ju rätt snabbt att tina utan micro ändå ;P vattenbad är en bra idé!
Jag har också hört att mycket nyttigheter försvinner i micron. Vet dock inte varför :P
Det är nog smart av dej att fixa maten innan, en av mina kompisar skulle ge mina råttor mat en gång, när jag skulle hem till mina föräldrar över en natt bara, och deras middag den kvällen blev tydligen en korvbit x) Nu tar jag alltid med mej råttorna :P

Alltså, bäst är väl att ge maten färsk. Men det är alltid bra att ha nån låda i frysen tycker jag.
Jag brukar spara de här små plastburkarna man kan få med sallad när man äter pizza. De är jättebra att frysa in portioner i. Man ska frysa in maten så snabbt som möjligt.
Brukar faktiskt ställa in en sån fryst till råttorna om jag har jättebråttom. De är inte så dumma att de äter fryst mat. Får för mig att det är bättre om det tinar långsamt än om man ska hålla på och värma upp den.
Tips förresten: När jag gör nån gröt eller så till råttorna kan jag även plocka ut frysgrönsaker och hälla direkt i gröten. Då kallnar gröten och grönsakerna tinar! :)
Älskar mina stora små vänner..
#12 Och vattenvirvlare ger oss livets vatten. :)
Nej men allvarligt, problemet med mikrovågsugnar är att det blir varmt så snabbt och det blir svårt att kontrollera, och hög värme under lång tid förstör självklart en del ämnen. Men detsamma gör även kokning, det tar bara längre tid att nå upp till de temperaturerna, därför blir det lättare att reglera både tid och temperatur.
Mikrovågor är inte tillräckligt korta för att skada molekyler, som exempelvis röntgenstrålning kan göra.

Nä jag är på din linje, Ninja.
Sen hör det förstås till att vara skeptisk mot "nya" grejer! ;) Fast det kanske bara är sunt.
Men som sagt så finns det ju fler alternativ om man inte gillar microvärmd mat.
Älskar mina stora små vänner..

#15 Jag tycker det är rätt stor skillnad på ett företag som vill sälja något och på ett test som beskrivs i länken i #12. Jag vet att Skaldeman från kolhydrater iFokus själv gjort testet med både rödbetor och ruccola och att plantorna som fått mikrat vatten inte har överlevt/inte utvecklats jämfört med de som fått kranvatten.
ang fryst mat så är det jätte bra att lägga den lilla "geggan" i en plastpåse och tunna ut den så mycket som möjligt och sedan in i frysen, så tinar det jätte snabbt!
ang. micro - jag är LIVRÄDD för skiten o använder ytterst ogärna sånt skräp.
ang. röror - ett bra sätt att tina dem på är ju att lägga ner dem i nykokt ris, pasta, potatis… (då försvinner lite näring i o m värmen i o f s) annars tinar de rätt snabbt i rumstemperatur
Det känns oerhört onödigt att göra röror med pasta, ris, potatis, couscous och frysa in. Sådant är ju bara att ta fram o koka upp. Går på några minuter.
Den absolut nyttigaste geggan jag gör har jag skrivit om i andra trådar, orkar inte ta det igen, men den innehåller bland annat råa grönsaker, rått kycklinghjärta, rå köttfärs, rå lever mm - sådana geggor är det ju självklart att man måste frysa in då de inte håller i kylskåp så länge…