Hjälp !
Nu kommer en berättelse om hur mycket som kan gå fel fast man bara vill så väl.
Det hela började efter att jag köpt min råttor i djuraffären då min kompis kom på att hon också ville ha två.
Ist för att köpa sina kom jag på iden att vi skulle lägga ut annonser om att vi kunde ta hand om råttor som andra inte kunde ha kvar.
Vi fick jätte många svar och efter många om och men så tog min kompis två tjejer Mindy och Molly.
Nu kommer vi till den mindre roliga biten efter att 2 veckor gått såg vi att Mindy börjat lägga på sig ganska så häftigt i vikt (vi hade våra misstankar men ingen sa något)
Tillslut sa min kompis att Mindy bara måste ha ungar på G
Hmmm hur gör vi nu ? Det slutade med att jag tog mig an Mindy den 25 e april och den 26 e på morgonen hade 13 st små "bebbar" kommit ut
Om vi sett rätt är det 10 killar och 3 tjejer (var av en som inte kommer klara sig pga av en olycka)
Nåväl nu är ju kullen 2 v och allt verkar rätt ok med dom *äter som grisar* :P
För övrigt hade jag aldrig tagit en kull på Mindy eftersom hon är en Black Roan Husky (med tanke på sjukdomar)
Nu till det som bara inte får vara sant , efter många om och men så kom Molly också hem till mig någon dag efter Mindy
Detta pga att min kompis inte hittade någon bra kompis till molly så hon fick flytta in med mina tjejer
Men nu har det gått 2 v och Molly ser f-n tjockare ut runt magen
känner att paniken stiger *HJÄLP* hur tusan ska jag kunna hitta nya hem till alla ? Hur ? Jag bara undrar !
Är det någon som kan hjälpa mig så tar jag tacksamt emot alla förslag :)
Underbar sajt måste jag bara passa på att säga
Bilden är på några av dom små

Vad äter bebisarna, du skriver att dom äter som grisar?

Menar du att "Molly" också är dräktig? Hur kan hon vara det? Ni har ju haft honorna i 4 veckor nu?
Det kan bli svårt att hitta hem till alla, ni får väl lägga ut annonser på massa ställen.

Alltså jag menade att dom diar som små grisar :)
Ja alltså nu vet jag inte exakt på dagen hur länge vi haft dom men
jag misstänker då att Molly också är havande pga av hennes enorma vikt uppgång …
Min kompis hade dom ju hemma hos sig så exakt hur länge det var är jag inte 100 på det kan ha varit 1 v också
Vadå? Menar du att dom bodde med hanar förut? Vart tog dom vägen sen, isf? Hur gamla är honorna?

HAr honan blivit parad hos din kompis?
#5 Det undrar jag med, hur har allt gått till?

niffen : Tjejen som ringde sa inget om att dom hade bott men andra råttor men det kan ju mycket väl ha varit så
Daydreams : Nej det kan dom inte ha blivit eftersom min kompis bara har honor

Jag undrar lika mycket som ni *tyvärr* vet jag inte så mycket mer än det jag skrivit .. Tjejen som gav bort råttorna skulle flytta utomlands och kunde inte ha kvar dom .. Enl henne är råttorna 2 år
#8 Runt 2 år o fått bebisar samt väntar..!! Undrar då har de haft bebisar innan.. Är det lämpligt att 2 åring får bebisar?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Hmm.. det där skulle man inte vilja råka ut för.. :/ Hoppas allt går jättebra iaf!
Dom kan ju inte bli dräktiga av ingenting, det förstår du väl. Och är dom 2 år så är det farligt att främst föda! När den andra får ungar, om den får det, tycker jag att ni ska ta bort dom om ni inte har möjlighet att omplacera dom.

Mymlan : Ja om jag bara visste , har försökt ringa tjejen som haft dom tidigare men inget svar :S

niffen : Jag tycker att det är FETT onödigt att börja bli otrevlig … Jag vet att en råtta inte blir dräktig av sig själv ! Och vad jag kommer att göra är att ringa en vet och kolla upp saker … Meningen med inlägget var inte att jag vill bli påhoppad (Som sagt detta var INTE mina råttor från början)
-Bim- Tack så mycket :)

Vadå otrevlig? Som du skriver i ditt inlägg så kan ju de flesta räkna ut att honorna, iallafall den sista INTE var parad när ni fick hem henne. För då skulle hon ha fött nu. Det är ju bättre att man skriver som det är.
Är dom runt två år så får du väl hålla tummarna och se till att du har pengar till vette nu om den andra föder eftersom det kan gå riktigt illa och både mamma och bebisar kan dö.

Om din kompis hade Mindy och Molly i 2 veckor och du nu har haft dem i 2 veckor och Molly under den tiden inte varit i kontakt med någora hanar under den tiden ska Molly inte kunna vara dräktig så då har du inget att oroa dig för. 
Vad har hänt ungen som inte kommer överleva?

Som sagt råttorna var inte mina vet ej hur dom blivit dräktiga … Tog dom bara av min vän för att hon inte kan ha råttbebbar hemma … Jag hoppas att allt kommer att gå bra och hade jag fått bestämma hade det inte blivit bebbar alls
Jag tyckte inte att jag var otrevlig alls där :S
Vad ska jag säga? Man kan räkna ut med lilltån att råttor blir dräktiga av ingenting? Antingen så har du missat att skriva något/skrivit något fel eller så skriver du "fel" med mening och håller något undan för oss. Tror att de flesta här är förvirrade….

Girlie : Jag kollade med djuraffären vilket material man skulle anv så att mamman kunde göra att bra bo av till bebbarna .. Dom sa hamster vadd .. Dum som jag var trode jag på henne .. Då dom var 2 dagar såg jag att något var fel på en bebbe .. Den hade trasslat in sig med ena tassen som blivit svart … Ringde vet som sa att den mest troligen inte kommer fixa det och mycket riktigt tassen trillade av dagen där på 

niffe : Jag håller inte undan något jag vet ju inte riktigt vad som hänt sj :S Jag tog bara över dom

#18: Ja, djuraffärer är inte att lita på. Men lever bebisen då? Det är ju möjligt att han/hon kan klara sig med 3 tassar förrutsatt att den inte mår dåligt?

jag var till vet först och då var allt ok men nu verkar det gå utför .. jag ska se hur den mår imorgon .. är den inte ok så åker jag till vet igen
Usch vilken tråkig situation du hamnat i. Har Mindy varit ensam med sina bebisar sen de föddes? Isf är det ju inte möjligt att hon är dräktig.
En orsak till varför Mindy kan ha gått upp i vikt kan vara pyometra, livmoderinflammation. Isf är livmodern varfylld och därför spänns magen ut. Mat kan ju göra att en råtta ser tjock ut också, men en hona med ungar lägger inte på sig så mycket medans hon ammar ungarna eftersom de tar det mesta av näringen.
Om du har tagit hand om Molly också och har dom ihop, är du säker på att Molly är en hona, så att hon i själva verket inte är en hane? Hanar kan dra upp pungen i buken om de är stressade, så det är inte ett säkert tecken, speciellt inte för ovana.
Tänk på att ungarna behöver mycket protein, fett, vitaminer och mineraler just nu, så exempelvis välling med rå äggula och rapsolja, barngröt, massor av grönsaker och frukt (variera mycket!), leverpastej, kyckling, fisk, kött m.m. är jättenyttigt för dom.
Du vet kanske detta redan, men tänkte jag skulle nämna det för säkerhets skull ändå. Hoppas att allt blir bra med råttorna.
#22 Vad jag fattar det som är Molly dräktig nu, inte Mindy.
#23 Hm, tyckte jag läste att Mindy började bli tjockare om magen igen trots att hon redan klämt ut bebbar, men jag läste visst fel

Jopp det är Molly och inte Mindy och jag ger välling pasta ris ägg plus vanlig frö blandning
Vart bor du någonstans? Tänkte bara om du får svårt att sälja alla så kanske jag kan köpa någon ^^
Mvh Nathalie
#26 Finns en annons på Blocket där en råtthona hette Mindy uppe i Norrbotten.. Tror det är dessa bebisar det annonseras om.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag bor i Luleå men kan kanske hjälpa med transport Falurven :)
Mymlan : Det är min annons
Jag bor i hudiksvall, och vet inte direkt om jag kan ta mig till Luleå.
Men fixas transport så kan jag ta hand om hanar. Ska nämligen börja med att bara ha råtthanar, senare ska jag köpa en till stor bur och köpa några honråttor :D
Men det är bara att höra av sig om det finns transport, jag tar mig gärna an ett par stycken ^^
Mvh Nathalie :D
Mvh Nathalie

Falurven : Det är avels förbud på min bebbar bara så du vet .. Tycker inte eg att man ska avla på Roans

Men ska kolla upp det med transport och maila gärna ditt nummer så kan vi snacka mer där :)
#30 - Självklart. Jag förstår att man inte bör avla på dom råttisarna. Men jag erbjuder dom ett hem ändå, som sällskap :D
Mvh Nathalie

Om man vet att råttor är två år eller mer så hade jag avlivat dom om jag var säker att dom var dräktig.
En sån gammal hona ska inte gå igenom en förlossning än mindre uppfostra bebisar. Kanske låter grymt men så skulle jag ha gjort.

Wintermynta : Jag vet faktiskt inte till 100 om det är ungar på g men det ser då ut som så ..
Falurven : Bara så du vet :D Tänkte jag
#34: Okey, jo ja. Det är bra att du påminner mig ;D Men det är bara att höra av sig om jag skulle behövas :D
Mvh Nathalie

Falurven : Hur många pojkar kan du ta ?`Vill inte att du tar på dig för mycket :S
#36: 2-3 stycken kanske. Kan inte ta fler än så dock :) Funkar dom i flock och så då? ^^
Mvh Nathalie

Kolla med andra rått kunniga här på forumet nog ska man kunna ha flera hannar tillsammans som jag fattat det man kolla med tex Daydreams
Man kan ha många hanar tillsammans, ja. Ibland kan det hända att det inte fungerar men då handlar det in en instabil råtta.
Dock är det noga hur man gör vid introducering för att det ska fungera smärtfritt!