Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1203 ggr
[Catteklina]
0

Lunginflammation...

Hur är det med det? Är det stor risk att rådisen dör trots medicinering (pågående) och hur smittosamt är det? Hur stor är risken att råttorna i andra rummet (hanburen) kan bli smittade? Dom har aldrig kommit i kontakt med varandra eller så… Kan det smitta till andra djur?

Ursäkta alla frågor, är lite smått orolig för alla mina bebisar här hemma :(

Tacksam för svar!
Mvh,
Catarina

Mastoll
0

Medicineringen behöver inte alltid ta. Om råttan haft lunginflammation/mycoplasma (om det är det du menar) en längre tid kan medicinen inte bita…
Det är väldigt smittsamt och smittar via luften. Vet inte hur det är med kläder och så, om det smittar om du har samma kläder på dig då du är med hanarna… Annars tror jag det inte är någon fara

[Catteklina]
0

#1 Lunginflammation sa veterinären. Upptäckte igår att hon rosslade och åkte då in med henne direkt.
Idag låter hon lite bättre, så får hoppas att det blir bra.

Ok, tack, då vet jag det, får byta kläder när jag myser med grabbarna då :)

Mastoll
0

Hoppas det hjälper! :)

wintermynta
0

Ofta när råttan har lunginflammation så börjar man med en antibiotika i tio dagar. HJälper det inte får man vänta två veckor innan man sätter i nästa kur tex med terramycin och ev kortison.
Det man kan tänka på är att antibiotika är inte snällt mot magen och börjar råttan få svårt att andas så bör man tänka på ev avlivning. Jag brukar sätta en sån råtta i sjukbur och ge den mycket vitaminrik mat.

Hoppas hon kryar på sig.

[Catteklina]
0

#4 Tack så mycket. Hon fick kortison för att vidga luftrören. Minns inte vad medicinen hette som hon fick. Men hon skulle få den nu morgon och kväll i 7 dagar. Det har börjat rossla mycket mindre från henne, så vi håller tummarna för att det är på rätt väg :)
Tack för alla era tips! :D