Satt o funderade lite..
Hur 17 gör man när man ska ge råttor medicin? :P
Till hundar kan man ju lägga det i en köttbulle dör fom sitter inte o tar små tuggor av det dom äter…
Jag kommer verkligen inte på hur man ska lyckas då :D Mina killar är inte sjuka eller så jag bara satt o fundera när jag knapra min egen medicin :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Tabletter brukar man mosa och blanda med något så de får äta det eller blanda med vatten så ger man i spruta. Medicin i flytande form ger man med spruta.
(dvs doseringsspruta, utan kanyl som man sticker in i munnen)
Hm, är de så lättlurade som med maten? :P
Ja vart lite rädd när du sa spruta först :D haha! men ska man spruta ner ter i halsen på dom? Om de vägrar svälja lixom? :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Man måste vara lurig, inte många råttor går på mattricket om det blir uttjatat. Råttor är riktigt duktiga på att medicinvägra, så man får ta ett fast grepp som råttan har svårt att slingra sig ur, sticka in sprutan ganska långt in i munnen, och trycka ut lite medicin i taget så att det inte hamnar i fel strupe.
Låter brutalt och råttorna hatar det verkligen, men det är ju jätteviktigt att dom får i sig sin medicin så man måste hur mycket än råttan protesterar. :(
Du hittar säkert mer om du söker lite på forumet eftersom det har diskuterats förut.
Vi körde på spruta-in-i-halsen-tekniken när min ena kanin behövde penicellin förut :P Trodde det skulle bli asjobbigt men han älskade den, så efter att han fått medicinen ett par gånger behövde mna bara sticka in sprutan genom gallret så kom han och slickade i sig ^^,
Tänk om det alltid vore så enkelt liksom.