Temperatur
Vilken är den lägsta temperaturen då det fortfarande är acceptabelt att ta ut råttorna i? Det börjar ju bli varm nu, fast det växlar ju fortfarande från dag till dag. Nu står termometern på 19.8
Det är lite halvmulet med små vindpustar emellanåt. Borde dom få stanna inne idag? Är så försiktig av mig, vill inte att dom ska bli snoriga :/

Jag hade inte tagit ut mina ännu, för trots att det är väldigt varmt i solen så är det kall vind. När termometern är 19 i skuggan dvs det är lika varmt i skuggan som inomhus, då får mina komma ut:)
Å andra sidan är jag extremt försiktig med mina råttor, fast jag har inte haft en förkyld råtta sedan början av 2007 så det har lönat sig!
Låter vettigt :) tog ut ena tidigare i veckan, men då var det faktiskt extremt varmt. Typ T-shirt väder.
Det blir nog till att stanna inne idag! Men dom ska få lite leverpastej som kompensation ^^
Jag tog ut mina första gången den 1:a april, men då var det riktigt kanonväder också. Minns inte hur varmt det var, men jag gick runt i linne, solen lyste som en galning, det var molnfritt och det var vindstilla. Jätteskönt!

Det var någon som sade att när man själv känner att man kan vara ute i t-shirt utan att frysa så är det lagom för råttorna. Tycker jag är en ganska bra regel!
För ibland kan det ju vara runt 20 och blåsa som faaen och då vill inte jag gå i t-shirt!
Älskar mina stora små vänner..
Tänkte bara skriva en liten intressant sak.
Råttor har ett speciellt fett (hmm har för mig att det heter brunfett men är inte säker) som gör att de kan lagra energi på ett mycket bra sätt. De kan därför klara sig i mycket låga temperaturer. En kompis som gjort ett projektarbete om detta berättade att det var därför de till och med överlever på kebnekajse ^^
Detta betyder naturligtvis inte att vi ska ta ut våra råttor i minusgrader, de tycker inte heller att det är så jättetrevligt :) Men jag tänkte bara skriva det så att ni vet att de inte kommer dö bara för att de varit ute i kylan en gång. Däremot ska man ju tänka på att våra hemmaråttor inte är så vana vid att ha det kallt runt sig och därför är det bra att vara lite försiktig. Det är ju inte bra för oss människor heller att chockas med kyla.

Den där studien handlade mest troligt om vilda råttor som lever hela sina liv utomhus. Du kan inte jämföra det öht med våra tamråttor.
Tyvärr har tamråttan ett otroligt mycket sämre immunförsvar än vilda råttor… Det är ju faktiskt två olika "raser". En av mina råttor blir förkylda av minsta lilla och vad jag förstått är det rätt vanligt.

Det är så synd, ack så synd..
Skulle gärna vilja återinfära denna egenskap hos våra tamråttor. Kaniner kan ju gå utomhus. Det beror förmodligen på att den största delen av avel på kanin pågått utomhus, vilket har resulterat i att de som inte klarat kylan automatiskt sorterats ur.
Men hur man ska kunna få tillbaka tålighet för kyla hos tamråttan har jag ingen aning om..
går det inte para vildråtta med tamråtta? någon med mycket tid och lång erfarenhet kanske skulle ge sej på det där;) hehe…
Min blogg: SweGizmo.se

Jag har haft vissa med mig ut på kalla promenader… de kommer upp från pälsen när det blir för varmt… och kryper ner igen när de kyllt av sig!
Men sedan så har vi än annan luftfuktighet än de som vid kusten!
Mia//

#9 Hahaha! Ja, det vore något! :P
#6 Daydreams: Nej jag vet att det inte är det samma med tamråttor, men jag skrev det i inlägget om du läser en gång till. Jag tyckte det var intressant fakta bara, du behöver inte ta det så hårt.

Betty sue Jag tog det inte alls hårt. Gjorde bara ett konstaterande att du har fel.
"Men jag tänkte bara skriva det så att ni vet att de inte kommer dö bara för att de varit ute i kylan en gång."
Du drar denna slutsatsen pga av en forskning på vilda råttor.
Råttan dör inte om du tar ut den i kylan en gång, om inte din råtta har väldigt dåligt immunförsvar. Därför behöver man inte bli så orolig om man tagit ut råttan en gång då det varit lite kallare. Hoppas du får en fortsatt bra dag.
#9 *ryys* jag skulle inte vilja ha en sån råtta, tänk bara på vad lättstressade vilda råttor är. Sånt går ju i arv.
#14 Mja det beror väl på, om dom inte är vana vid kyla kan dom få lunginflammation. Behöver inte ha med immunförsvaret att göra, utan hur nerkylda dom blir.
ooooh jag var på väldigt dåligt humör innan när jag skrev. Jag menade inte att man skulle ta mig så bokstavligt :) Jobbiga missförstånd det blir när man skriver :S Många verkar bara vara väldigt överbeskyddande närdet gäller råttorna, men det är ju bättre det än att inte bry sig alls :)
Sjääälv tar jag ut råttorna när det känns behagligt ute, ingen kall vind eller så. T-shirtväder lät bra! :)
#16: Fast överbeskyddande är bättre än om man är slarvig med råttorna. Jag är lagom överbeskyddande (tycker jag ju själv såklart) och ändå blir min Juni hela tiden förkyld, och de andra blir också förkylda då och då. Kan tänka mig hur det skulle bli om jag tog ut dem på vintern :O
Det är lite farligt att skriva så som du skrev, alla har inte omdöme att ta det med en nypa salt. Tror det var det Daydreams reagerade på.

#17 Hehe, det var ju precis det hon sa, att det är bättre att vara överbeskyddande än att inte bry sig. Tror alla vill vara lagom överbeskyddande.
Man måste ju observera sina djur. Jag har alltid med mig filtar som de kan gömma sig i om de fryser eller är rädda. Även om det är t-shirtväder.