tamråttungar *blocket*
Annonsen på blocket är dock borta nu.
"Hej!
Mamman väger ungefär 260 gram.
Jag är inte säker på åldern men jag tror det är 4-6månader.
Färgen är grå och vit.
Jag tog en kull på henne för mamman och pappan passar bra ihop.
Pappan väger ungefär 320 gran och är ungefär 4-6 månader.
Färgen är lika som på mamman.jag tog en kull på mamman och pappan för dom passar bra ihop och för att dom har lika färg.
De föddes 2007-12-26.Det blev åtta födda. Alla lever och är krya. Färgen är lika som på mamman och pappan alltså grå och vit. det blev fyra hanar och fyra honor.
Jag har bilder men jag har inte lagt in dom på datan än.Men så fort jag har det så kan du få bilderna.
Varken mamman eller pappan är sjuka eller har någon sjukdomshistoia(vad jag vet).Jag köpte mamman och pappan på en djurbutik.När jag köpte dom så var dom friska.
Jag brukar köpa mat på en vanlig butik(då brukar det vara kanin,marsvin
foder för jag brukar inte hitta råttmat på en vanlig matbutik).men om jag
går in på en djur butik så brukar jag köpa riktig djur mat.Det dom har som bottenmatrial är kattsand.Både mamman och pappan bor i med ungarna.Pappan bor med hanarna och mamman bor med honorna.Den största buren är ungefär 65cm hög,ungefär 40cm bred och ungefär 50cm lång.Den minsta buren är ungefär 40cm hög,ungefär 20cm bred och ungefär 50cm lång.
Mamman bor i den största buren och har därför inge trångt."
____
Jag är så sjukt less på sånt här nu alltså..
Om någon orkar lägga sig i och försöka ge henne lite tips och råd
på vägen så PMa mig om hennes mail. Jag orkar verkligen inte..
ush :S

j*vla …. *piiiip* !!!!
Stackars råttor…
jag blir så less..
Ser ni en enda sak som kan accepteras någorlunda?
INTE EN ENDA JÄVLA SAK!
Nåt som är okej.. nåt som är okej… *letar febrilt*
Hm.. "färgen är grå och vit" är ju bara ett exempel : O
Observera ironin.

Jagvet,jagvet!! "Alla lever och är krya."
Det är ju bra
Undra hur länge de kommer vara det… -.-
Kanske en hel kvart till…?
#7 Inte ska vi överdriva inte.. Fem minuter, och då har dom tur.

Men herregud. :(
Hon har nog ingen aning om hur fel hon sköter de här djuren! Har någon mailat henne?
Älskar mina stora små vänner..
Nej. PMa mig om du orkar hjälpa henne. Jag orkar verkligen inte, jag kan inte hålla mig trevlig.

Har pm:at dig.
Sådärja.

hehe.. galen blir jagT!!!
;OOOOOOOOj6
Du blir alltid galen…

Jag har skrivit till personen och välkomnat denne hit. Så var inte för hårda i den här tråden nu! Alla kan lära sig. :)

*GALEN!!!* Jag vet att jag kämt är galen! SLUTA kommentera niffen!!!
Skojja ;) (a)

ojoj.. vad hände?! :O
Alltid händer något när bim är med…. *suck*

men herregud :o
det är ju hårresande.
Terato, har hon svarat?

Kul att om hon kommer hit, få läsa den här tråden bland dem första 
En positiv sak? Jo då - pappan bor med hanarna och mamman med honorna. Värre har vi väl läst?
En sak e ju klar, hon vet inte hur råttor ska ha det. Okunskap är felet i detta och man bör istället för att skälla på henne, förklara vad hon gjort för fel och förklara hur råttor ska ha det. samt kanske länka till lite bra sidor att bli medlem på så hon kan få hjälp, samt läsa andras trådar och svar!
Självklart tycker jag att det hon gjort/gör är fel, men samtidigt tycker jag synd om henne.
Min blogg: SweGizmo.se
Men snälla du, ser du henne någonstans? jag skrev att om någon orkar lägga sig i och hjälpa henne, så kan jag skicka hennes mail. Klart som fan att vi får reagera som vi gör, sluta vara så otroligt, fruktansvärt känsliga hela tiden!
Vi har erbjudit henne hjälp, och det var hur snällt som helst. OKEJ?
Detta är ju tragiskt. 

Oj! Har helt glömt den här tråden!
Jag skrev ett vänligt mail till henne, varav det delvis uppstod lite irritation från hennes sida men efter lite lirkande så nådde vi varann och fick en förstående konversation som ledde till att hon ville veta mer om hur hon skulle göra för att ha en så bra råtthållning som möjligt.
Tycker inte om att man skäller ut folk i trådar såhär. Okunskap finns. Man måste ta sig i kragen och försöka hjälpa till sådana gånger. Jag inbjöd henne hit och hoppas verkligen att hon inte har läst den här tråden.

Jag förstår inte varför man läser blocket annonser överhuvudtaget än mindre att man köper zooråttor men det är jag det.
Sen tycker jag att det inte är schysst att hänga ut en person som det har gjorts på detta forum även om inga namn nämns. Hon eller han har ingen möjlighet att förklara sig och jag skulle bli väldigt ledsen om nån satt o diskutera mig. Jag säger inte att personen gjort rätt och jag försvarar inte personen heller utan jag är emot att hänga ut nån.
Sen undrar jag varför man skriver sån här trådar, är det för att man har tråkigt o vill starta en debatt?
Dorkey: Det hade räckt med att du hade skickat ett mail och hänvisa henne hit så hade vi kunnat hjälpa henne.
Personen behöver råd och hjälp och att skälla hjälper knappast. Skada är redan skedd och det viktigaste nu (om man vill hjälpa) är att ge personen så mkt info man kan.

Men snälla DU dorkey. du vet hur du kände det när det diskuterades vasst om din råtthålning och ditt djurägar ansvar. Tänk på det istället för att hoppa på välmenade kommentarer. Tror inte ngn skulle uppskatta att få läsa att man är en skit djurägare.
Terato har hjälpt henne nu, för hon orkade och har bjudit hit henne tänk själv hur hon mår då när hon letar information och hittar din tråd……
Säger bara **TÄNK::::
**

Alltså det är inte så lätt att veta allt om råttor och hur dom ska skötas, ´djuraffärer informerar inte så grundligt och alla har inte koll på hur man söker info eller att man behöver göra det..
Det är synd men så är det..
Känns bara som vissa på detta forum är så negativa och stenhårda på hur råttor ska och inte ska skötas.. Kan inte alla få lära sig på sitt egna sätt.. Jag vet att man inte ska köpa råttor i djuraffär, men jag har gjort det eett par gånger nu och det har fungerat ganska bra..råttorna i djuraffär är råttor dom med och behöver ett hem och massa kärlek.. Tycker inte att ni ska kritisera människor som gör det! Vi alla gör våra egna val.. Det är inte bra att köpa dom där, mna ska inte stödja det.. Men dom ska också ha hem eller hur? Det kommer inte gå och stoppa iallafall..
Sluta vara så negativa mot den tjejen detta handlar om..
Hon har säkert gjort sitt bästa.. det kanske inte var tillräckligt men ändå hon har försökt..
#29 Men om man frågar oss här och vi berättar hur man ska göra… på vilket sätt är vi då negativa?
Ingen har sagt att zooråttor är sämre råttor. Däremot säger dom flesta att man inte ska stödja grossistaveln. Skillnad där
Innan jag skaffade mig råttor igen så satte jag mig ner och läste på. Tog inte lång tid. Har man tillgång till facebook och myspace så kan man ta reda på hur man ska hantera råttor.
Om du förklarar och hjälper en människa oxch den människan inte lyssnar och bara blir sur över dina råd… hur lång tid tar det då innan du tappar humöret?
Dessutom var detta en tråd som var över en månad gammal… dvs. allt hade löst sig någorlunda tack vare Terato :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Efter att ha varit här inne bla och läst kan jag ju konstatera att de råttor jag har haft för flera år sedan har kunnat haft det mycket bättre. även om de var högt älskade och jag trodde jag gjorde mitt bästa för att de skulle få ha det bra, så är man väl inte sämre än att man kan lära sig något nytt/ bättra sig.
på hittekatter fanns det tidigare tt gäng som satt och spanade på blocket. när de såg en annons om bortskänkes annonser och liknande, mailade denna gruppen ett vänligt men sakligt brev till annonsören att man borde göra si eller så. dessvärre så tror jag att de flesta blev irriterade osv, men jag hoppas att det ringde en klocka hos någon iaf, och att de kan agera bättre nästa gång.
det kanske kan vara en idé, att när man ser en annons på blocket tex, varför kan inte någon maila den personen då, och skriva tex " Hej, jag ser att du ska sälja dina råttor osv, kan du inte kika in på råttor.ifokus så kanske du kan få hjälp?". vad har man att förlora?

#29: Tillgång och efterfrågan. Köper man råttor från djuraffär köper de bara inte fler råttor som behöver ""räddas". Skulle ingen köpa råttor från djuraffär skulle de sluta sälja då det vore en ren förlustaffär.

Det är alltid lika tråkigt att höra om djur som bor alldeles för trångt och när ägaren inte kan särskilt mycket, men som flera nämnt tidigare, så beror det nästan alltid på okunskap.
Jag tror på att upplysa i all vänlighet. Att skälla ut hjälper ingen!
Jag började mitt liv som råttägare med en tamråtta från en djuraffär. Jag visste inte då att man skulle ha två och fick lära mig först när jag gått med i SRS att de skulle ha annan mat än "hamsterblandning".
mina råttor var också ensamlevare, för jag visste inte heller att de trivdes bäst i flock.
detta var ju på den tiden då man inte hade internet heller på samma tillgång som man har idag. böcker fanns det knappt några av heller.

Jag skulle bara vilja tillägga en sak angående att köpa råttor i djuraffär. De flesta djuraffärer skulle med glädje köpa råtor ifrån uppfödara istället för från en grossist men det är väldigt få uppfödare som vill sälja till djuraffär. Det betyder alltså att om affärerna vill kunna sälja råttor så måste de köpa från grossist.
Dessutom så finns det många som försöker att köpa råttor ifrån uppfödare men blir nekade pga att de till exempel inte har haft råttor förut eller att de inte är uppfödare, eftersom vissa uppfödare bara säljer till andra uppfödare. Dessa personer handlar naturligtvis i djuraffär eftersom de inte har något annat allternativ.
Om man ska få bort problemt med grossistråttor så behövs det uppfödare som kan sälja råttor till djuraffärerna.

Jag håller med om att man kommer längre med vänlighet än att skälla (även om det kan vara svårt ibland). Däremot tycker jag inte att man kan skylla på okunskap längre då det finns väldigt mycket kunskap att tillgå. Att man inte tar reda på hur ett djur ska skötas innan eller åtominstone direkt efter man skaffat det är för mig ofattbart.
#35: Jag håller inte med! För att få slut på grossister krävs bara att djuraffären inte säljer djur utan håller sig till tillbehör. Djur ska inte säljas i butik och den "seriösa" uppfödare som säljer sina djur på det sättet är enligt mig inte seriös längre. Oseriösa uppfödare än nästan lika illa som grossister.

Kimpan: Jag tror inte det är särskilt svårt att få köpa från uppfödare, om man är en seriös person som läser på INNAN man bestämmer sig för att skaffa råttor.
Jag säljer ofta till folk som är förstagångs-råttägare men självklart pratar jag mycket med dom innan köpet, informerar dom, kollar att dom tänkt igenom ordentligt, ber dom ta reda på vad råttor ska äta, ha för bur, bottenmaterial osv.
Så är man bara seriös dvs, verkligen vill ha råttor så är det lätt att få köpa från uppfödare.
Självklart ska och vill inte seriösa uppfödare sälja råttor till djuraffär. Det finns ingen som helst anledning att göra det, inga fördelar, bara nackdelar.
Edit:
Och något som jag verkligen ger plus för, är människor som kontrollerar uppfödare, bestämmer sig för ngn dom vill köpa av och VÄNTAR tills den personen får en kull. Tyvärr vill ofta folk ha råttor NU när dom väl bestämt sig.
#35: De flesta här inne är emot att över huvud taget sälja råttor (eller djur) i affär. Man har då ingen chans att veta vem djuret hamnar hos och som uppfödare kan man inte följa sina linjer (få reda på om generna är dåliga, bär på sjukdomar osv).
När jag skulle köpa råttor för första gången fick jag napp på första uppfödaren jag kontaktade. Jag läste på en massa och skrev ett mail om hur min bur ser ut, vad jag skulle ge råttorna för mat osv.