OT Minigris?
Är det någon här som har eller har haft minigris som husdjur? Berätta då gärna allt ni kan komma på. Jag är bara nyfiken.
Hur är de som husdjur?
Jag har haft en, eller snarare min familj. Men vi hade honom innte så länge. Han kunde inte gå på golvet inne, såg ut som bambi på hal is. Till slut gav vi bort honom till en 4h gård.
Min åsikt så är detta djur som inte ska vara i lght ska man ha dessa så ska man bo på en gård. Grisar måste kunna få vara gris så som de ska vara.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har inte haft en minigris, däremot ett slaktsvin till sällskap.
En gris kräver en livsstil som passar den, dom är lättlärda men att ha grisen inomhus är som gjort för demolering, dom bökar och finns inget att böka i får man ge upp sina golvlister etc…
≧◔◡◔≦
#1: Ni kunde inte ha den utomhus något eller?
Vi hade trägård som han va i på dagarna, men övrig tid bodde han inne.
Jag har haft minigris, dels är de inte små, och dels har de mer egenvilja än katter :P Ville de inte gå någonstans har du INGENTING att sätta emot :P
Killar luktar också fruktansvärt mycket… De kan riva upp lister och annat som man kan få bort med en kofot eller liknande då de liger i deras natur att böka!
De behöver vara ute mycke o är lätt ilskna mot främmande människor och hundar om de inte växt upp med dom :P
Kommer inte på mer för tillfället :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

jag har också haft en minigris :) spikey hette han… hade honom inomhus fram tills att han blev könsmogen och slet sönder vårat köksgolv när det åskade (han var åskrädd). Efter det fick han flytta till stallet och bo med hästarna :) det trivdes han med, det bästa som fanns var att stå under hästarna när dom åt betfor och smaska på allt dom spillde :D
han var oerhört klok, mycket smartare än en hund. Och han kunde en massa trix :)
Jag har inte haft men jag har en kompis som va riktigt sugen för några år sen så vi var till bodil å hälsade på henne å träffade hennes minigrisar, hon med minicirkusen du vet. Dom verkar vara jättecharmiga, men man får som sagt ge upp en del tror jag om man ska ha en sån..Men om du e sugen så kontakta bodil å åk dit å kika vettja, hon hade massa andra roliga djur också :D

Måste inflika med en fråga:
Är grisar flockdjur?
Älskar mina stora små vänner..
Jag tror de snarare är familjedjur… Men ser man i det vilda kan de både vara ensamma och i flock… Så jag vet inte
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
japp de e flockdjur och kommer att se din egen familj som sin flock, precis som med hundar så bör den vara lägst i rang. Sen finns de ju individer som vill klättra i rang, särskilt om de kommer nya medlemmar i familjen.

SMGS - svenska minigrissällskapet
Sida om minigrisen Chico's liv och leverne

Tycker inte som om minigrsiar verkar vara ngt vidare djur att ha inne :P

#13 nej spec inte när dom börjar bli könsmogen :D min gamle spikey brukade rida runtpå dammsugaren hahaha
Hur tama är de då? Det här med att de inte ska vara inomhus har jag förstått. Om jag skulle ha en gris skulle jag helt klart ha den i någon slags lagård (och nu pratar vi om tio år framåt) men jag vill veta hur den är som husdjur liksom…
#15 väldigt personliga, och praktiska kompostkvarnar ;)
≧◔◡◔≦
Och dom är bra om du ska riva golv o sånt ;P Får man inte glömma ;)

dom blir jättetama och är keliga men allt sker på deras vilkor hehe :) min gamle spikey älskade att ligga utsträckt och bli kliad på magen och att pussas :)
En sak man ska tänka på är också att ge dom rätt mat. Bara för att dom äter precis allting betyder inte att det är nyttigt för dom.
minigrisar har ju väldigt lätt för att gå upp i vikt och inte vara så mini längre hehe :P men är man noga med maten så håller dom sig i lagom storlek och mår bäst då :)

Vi har faktiskt haft "riktiga" grisar en sommar.. Fick dem när de var små och sedan åt vi faktiskt upp dem när de blev stora :O..Dock hade dem ju haft världens bästa liv och bara gått i en stor hage och vart grisar hela livet.. Iaf, grisar är störtsköna.. Våra stora bestar kom i hundratjugo när man skrek - Grisera, Grisera GRISERA!! "Värmländska" och sedan slängde de sej ner på rygg så skulle du klia magen :)
Jag har inte haft men en granne på gotland hade en i koppel tillsamans med deras labrador. Var så nyfiken att jag gick framoch frågade lite. Enligt dom så var det litsvårt att få han fullt rumsren inomhus men beteede sig rätt lik deras hund utomhus. Extremt gosig och beskyddande.
I slutet såg jag inge minigris längre på fältet när de var istan, det var ett hängbuks svin.
Kan verkligen växa på sig om man inte anpassar maten eller blir blåst av uppfödaren. Men härliga djur. Skulle vlja ha om jag hade större tomt på landet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.