AKUT OMPLASERING!
Akut omplasering, annars blir det avlivning. Våran råtta Elliot måste vi göra av oss med nu. När han idag bet min lillasyster på 1år.. han fungerar bra med andra råttor och är snäll utanför buren men i buren attackerar han! Så snälla kan någon ta vår lilla Elliot.. Han finns i norra delen av Stockholm.
Kanske bäst att låta honom somna in hos veterinär.
dubbelpost
#1 Nej.. jag tycker det är onödigt när han är så snäll, förutom när han är i buren.. plus att han funkar med andra råttor.

Men är det då inte bättre att ställa buren nånstans dit lillasyster inte når? Om det "enda" problemet är att han biter i buren. Jag hade nog inte omplacerat honom,men det är jag.

Har svårt att tro att någon vill ta hand om en råtta som bits. Jag tycker du gör fel som omplacerar honom. Han mår redan inte riktigt bra mentalt eftersom han bits. Och kommer troligtvis inte att må bättre av att tvingas flytta. Kan ni inte ha kvar honom tycker jag ni ska ta ert ansvar och avliva honom.
#4 Nej vi har inge annat ställe att ha den och det är inte kul att ha en råtta som biter en.. Men någon annan kanske har lust att ta honom.. man vet aldrig =)

Om din lillasyster bara är 1 år har väl inte hon nån anledning att gå nära deras bur eller råttorna? Började det ens blöda eller var det ett "nafs" ? Min gammeltant nafsa nämligen min systerson i fingrarna (antagligen för att ungar alltid luktar mat eller nått annat smask om fingrarna)
Personligen låter jag inte barn gå nära råttorna om jag inte litar på barnen.

Om dm nu har bestämt sig för att omplacera han så låt dom göra det! Är riktigt tröttsamt att få sånna här kommentarer när man försöker göra det man tycker är bäst för sitt djur!

#8 Hur menar du att det är bra för denna råtta att bli omplacerad?

1. Detta är ett forum- man har rätt att säga när man tycker något är fel mot djuren.
2. Annonsreglerna följs inte öht, alltså är det inte en annons antar jag.
3. Du sa nyss din åsikt, låt då andra säga sin!
#7 Nej det är inte naffs det är hugg.. alltså blod..
#8 Tack, jag håller med dig =)

Hugger han så det kommer blod bör han ju inte omplaceras. Antingen bör han få bo kvar med sina kamrater som han har nu eller avlivas. Eftersom det som sagt är ett forum så får man säga som man tycker.
Okej.. om det inte är någon som vill ha honom så är det okej! Jag fixar något annat =) Tack för allt.

Ledsen om jag låter hård. Jag tycker bara synd om en råtta som uppenbarligen inte är trygg,kanske varken i sig själv eller i omgivningen och som ska behöva lära känna nya råttor och människor. Du kommer förstås göra som du vill,det är din råtta. Lycka till!
Så det är ingen här som vill ha honom? :/
För det första fattas massor av information i annonsen, enligt annonsreglerna ska dessa punkter finnas med så fyll i dom är du snäll.
- födelsedatum
- färg, teckning o hårlag
- kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v)
- faderns namn, födelsedatum, vikt
- moderns namn, födelsedatum, vikt
- syfte med parningen el om det är omplacering, anledning
- omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
- pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb
- ort där råttan/råttorna finns
- telnr, epost o alternativa kontaktsätt (inte bara pm här på ifokus)
För det andra håller jag med tidigare åsikter, en råtta med labilt temperament bör inte vara med om en sån stor omställning.. det är väldigt jobbigt och kan göra saken värre. Kan ni inte ha honom kvar så tycker jag med att han ska få somna in, så han slipper må dåligt.
20 december 2007.
Vet inte.. någon annan som vet?
?
?
?
Biter..
Han är jätte snäll med andra råttor =)
Han är gratis..
Upplandsväsby
empan_94@live.se
Jag vill verkligen att någon tar honom.. det kanske bara är det att han är vaktande i buren.. det kanske går att lära bort..? Men utanför är han mysig. Han naffsar i tårna men annars så ;)
Nu har jag fått reda på att det finns en regel här på råttor iFokus när det gäller att omplacera råttor, man måste sätta ett pris och det är minst 100 kr så jag säger nu att om någon vill ha lilla Elliot så kan ni köpa honom för 100 kr =)
Nej nu kom jag på.. jag vill inte ge något pris.. jag vill inte sälja honom utan jag vill omplacera honom.. jag vill bara att han kommer till ett bra hem.. =(
Tyvärr, men det krävs fortfarande en symbolisk summa.
Okej.. men då får du väl ta bort det här inlägget ändå.. :/ Jag får väl sälja honom på blocket..
#8: Om man försöker göra det som är bäst för ett djur så borde man väl egentligen välkomna de förslag som kan ge djuret ett bättre liv och inte bannlysa ev förslag…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

stackars elliot….
tycker du ska ha kvar honom….man lämnar bara inte iväg eller avlivar en familje medlem sådär….
Håll lillasyster borta från råttorna å om hon vill hälsa på dem se till så hon har tvättat händerna först…..en väldigt bra sak att lära små barn när man har gnagare…
Å kan du inte ha buren någonannanstasn så skaffa en bur me plexi glas runt sidorna så kan syster inte sticka in fingrarna…
De finns lösningar om man vill!
Annars kommer de sluta me att du får lämna iväg alla dina råttor, för din lillasyster kommer antagligen att bli biten å nafsad på fler gånger……..

Ettåringar ska inte ha kontakt med råttor utan sträng uppsikt, speciellt inte i buren som de räknar som sitt hem och sin tillflyktsort. För vad jag förstått bits han bara i buren och alltså har bebisen nått in i den med handen?
Jag har självt valt att inte ha smådjur alls under bebisperioden utan har väntat tills min yngsta blev fyra år nu i vintras innan jag (äntligen!) skaffade råttor igen. Trots att de är 4 och 6 får mina barn ändå absolut inte hantera råttorna utan mig och jag har lärt dem att aldrig sticka in fingrarna genom gallret även om de är tillåtna att prata med råttorna och hålla upp sina händer att nosas på. Syrrans ettåring skulle däremot aldrig få tillgång till buren utan får bara träffa djuren under mycket kontrollerade former då han får hjälp med att klappa. Det är nämligen så att ettåringar KAN INTE klappa fint själva då deras finmotorik helt enkelt inte är utvecklad än, de griper - hårt. Nu skäller jag inte på dig över det som hänt för det kan vi ju inte göra något åt, men nog kan du förhindra att det händer igen?
För oavsett vad du beslutar dig att göra med just den här råttan så måste du ju på något sätt ordna så lillsyrran inte kan komma åt råttorna igen, snart är hon stor nog att öppna burdörrar och släppa ut dem, lyfta dem i svansen och jag vet inte vad. Jag tror att många i övrigt trygga råttor kan bita till om de känner sig hotade nog - tex av en hårdhänt barnhand.
Hoppas ni hittar en lösning för lillråttan och ordnar upp säkerhetssituationen, och förstås att lilltjejens hand är ok och att hon inte utvecklar fobi för smådjur. Det vore ju trist för henne senare i livet.
Lycka till!
#21 med stor risk att han då hamnar i magen på en orm? Ha dörren till ditt rum stängd, ha barngrind för ditt rum. Din lilla syster är dina föräldrars ansvar och ska ha koll på henne.
Finns massor av lösningar.. En 1 åriing begriper ej att de kan bli biten då de sticker in fingret, där ska ni äldre + föräldrar Lära henne.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag tycker att du inte ska avliva honom. Det är väl bättre att omplacera honom till ett ställe som är bra för han, och så att han inte blir orm mat. Om han bits när han är i buren går väl att lära bort. Men om han inte gör det när han är utan för är det väl för att han inte har nått revir att vakta där.? Har jag rärtt eller fel?
#26 Precis som jag tänker =)