Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1671 ggr
Ittna
0

Kan råttor?

Kan råttor vara efterblivna? Eller ha någon annan sorts av störning?

LeTigre
0

Det kan de säkert. Utvecklingsstörningar kan ju tex grundas i en förvärvad skada i hjärnan eller att någonting manipulerat utvecklingen i fosterlivet (tex en infektion hos mamman), men det kan också ha genetiskt betingade orsaker. Eftersom råttor har hjärnor som är ganska lika oss andra däggdjurs så kan jag inte se varför de inte skulle kunna ha utvecklingsstörningar.

Men man ska komma ihåg att råttor (och andra icke-mänskliga djur) har mycket mindre cortex (hjärnbark) än vi människor och alltså inte på när så högt utvecklade kognitiva förmågor (dvs de tänker/minns/asssocierar inte på det komplexa sätt vi gör) så en eventuell utvecklingsstörning skulle inte alls vara lika uppenbar.

Ittna
0

Okey. Tack. För min råtta vetkar vara lite efterbliven .. Men det är ju inge fel på han annars.

Ninja
0

Snälla, kan du inte skriva rubriker som visar vad inlägget gäller i stället för att bara skriva något ord så man inte har någon aning? Glad Blir lättare att navigera i t ex sökfunktionen och man kan snabbt kolla in inlägg man är intresserad av. :)

På vilket sätt verkar han efterbliven?

Ittna
0

Okey. Jag vet inte .. På nått konstigt sätt.

Lells
0

Men så du tror ärligt att din råtta är efterbilven och så parar du han sen med en annan hona så hans "efterblivna" anlag förs vidare? Tror du någon vill köpa de små söta efterblivna råttorna då eller hur hade du tänkt dig? Tycker snarare du är pucko här och inte råttan, om jag nu får gå så hårt på.

SamanthaJones
0

hur vet du att råttan är parad? står inget om det i tråden?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Daydreams
0

här står det

LeTigre
0

Kan du ge exempel på hur du tycker han är "efterbliven"?

En störning skulle främst visa sig i flockbeteende tror jag eftersom kommunikation är ett ganska överordnat system i hjärnan. Är han missanpassad och lite utanför? Kanske påverkas det (fin)motoriska också.

Om du bara tycker att han verkar "korkad" så är han antagligen bara lat och/eller blyg. Eller så är han kanske helt enkelt inte jätteskärpt, men intelligensen bör vara gravt nedsatt innan man pratar om störningar.

Daydreams
0

Bor han ihop med andra råttor? Isåfall hur många?

Lells
0

Hon har ju gjort en anna tråd där det står det..Men det kanske inte var den då av det 2 hon har som hon parat..Tycker bara att hennes fråga var märklig här

SamanthaJones
0

är det samma råtta?

Vänligen

Sofia

LeTigre
0

Nu vill jag ha exempel! Jag nöjer mig inte med att han verkar efterbliven "på nått konstigt sätt". Jag blir ju nyfiken! De flesta tycker att deras råttisar är rena rama undren av skärpa och intellligens ju..

Allamej
0

Putteliputtdutt!

Jag vill också ha exempel!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ittna
0

#5 Jag har 2 st råttor en som heter Pucko och en som heter Lucifer. HAN ÄR DEN SOM ÄR EFTERBLIVEN!!!!

Pucko är den som är pappan!!! Fråga först nästa gång TACK!!

Mymlan
0

#14 Är de bröder?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

LeTigre
0

#14 men, det var bara en som tog för givet, alla andra frågade. Lustigt att pucko inte är den puckade *hihi*

Men berätta gärna mer om Lucifers beteende, vi är nyfikna!

Ittna
0

#12 Här ditt SVAR! Han liksom sitter och stirrar rakt in i väggen hur länge som helst eller på nått annat. Han leker inte som den andra råttan gör. Han ä liksom inte som alla andra råttor som jag har sett. Han beter sig inte alls som andra . men men . Jag ställde bara en fråga. Han kanske är normal. Men jag vet inte ALLT om råttor.. Det var lite ..

Allamej
0

Varför så aggressiv? Vi ville ju bara ha exempel på det du frågade om :(

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ittna
0

#15 Nej dom är inte bröder

Bullerbytjejen
0

tror inte tigre menade något illa i sitt inlägg, hon var nog bara intresserad hur på för sett han verkade efterbliven, man hör inte så mycket om efterblivna råttor, så jag blev åxå nyfiken, inte på något elakt vis utan bara nyfiken :)

Mymlan
0

#19 Hur är Pucko mot andra råttor?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ittna
0

#18 För att jag stär mig extermt på folk som hackar på mig.

LeTigre
0

#17 Du behöver inte försvara dig, jag är bara ärligt nyfiken. Och det verkar ju som om något inte står rätt till med lucifer, kanske kan någon av de mer erfarna råttägarna hjälpa dig lite. Godnatt :)

PlusPlus
0

hehe men du var inte så het i tempramentet nu :P visst kanske lite dumt att ta förgivet att det var just Lucifer du parade och inte pucko :P haha oj oj :P nej ja ska vara snäll.

Bullerbytjejen
0

Ittna: jag förstår dig, men sortera inläggen, kolla vilka som hackar och vilka som bara undrar för nyfikenhetens skull, inte alla hackar på dig :)

Ittna
0

#21 Han är jätte snäll och accepterar iaf lucifer och nästan alla andra råttor oxå.

PlusPlus
0

hih inte Pajas iaf :P

Ittna
0

Vill ni vara snäll att stänga denna tråd.

SamanthaJones
0

vad har du blivit sur över?

Vänligen

Sofia

Ittna
0

#29  Jag har redan fått svar på min fråga

Grodan
0

Men vi har inte fått svar på våra frågor! Hur ska vi kunna svara när du inte berättar något!

Jag vill veta vad Lucifer är för råtta! Hur ser han ut? Färg, ögonfärg, päls, öron, hur gammal mm. Har du foto du kan ladda upp?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ittna
0

#31 Jag är inte säker på hans ålder men ca 2 månader. Jag köpte honom oxå på en zooaffär. Har tyvärr inga bilder på denna dator men direkt jag kommer hem så kan jag ladda upp en.

Ittna
0

Här är lucifer.

Ittna
0

datumet på bilden stämmer inte ..

[Driva]
0

Väldigt söt råttis :P
Sitter han och pejlar? alltså rör huvudet fram och tillbaka?

För så gör de om de inte ser speciellt bra, har en tös här hemma som antagligen ser extremt dåligt, trots att hon är mörkt rödögd. Hon sitter och pejlar väldigt ofta och beter sig ibland annorlunda, alltså tittar länge på saker osv

Stephanie
0

Alltså… Sluta hacka på stackaren nu…. Tänk på att konstruktiv kritik oftast leder till att personen lyssnar och lär sig. Medan endast kritik gör att man vill försvara sig.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

dorkey
0

#36 Men det är ju ingen som har hackat på TS!

niffen
0

Nope, det var ju mer uppmuntrande.

Ittna
0

#35 Han kan sitta i flera timmar och stirra på saker. Men han gör inget annat. Bara sitter och stirrar.

Mimus
0

D ser väl vem som hellst att han é efterbliven. Han äter ju på sin egen svans Flört

wintermynta
0

Jag har en rainman råtta här hemma. Han blev sjuk när han var mkt liten och det satte sina spår. Oftast ligger han i hängmattan med tassarna i kors, lyckligt omedvetande. Man kan riktigt se när han återvänder till verkliga livet och när han försvinner in i sin lillla värld. Ibland ställer han sig på bakbenen, tokknastrar så ögonen blobbar på honom. Kan prata med honom ett tag innan han reagerar, det är inte alltid man får ögonkontakt med honom.Ofta så stirrar han ut i tomma intet. Tyvärr accepterar inte nån av mina hanar honom pga att han är så speciell. Han har fått rejält med stryk ända sen han flytta in. Det är väldigt konstigt då jag inte har nå hanaggressiva råttor. Faktum är att jag använder fler av dom som bebisuppfostrare men med honom kan dom helt enkelt inte med.
Nu ska han få ett nytt hem och nya kompisar. Min vän som köper två av mina bebishanar tar honom oxå. Vi hoppas att det ska fungerar då bebisarna växer upp med honom och att dom blir toleranta. Så visst kan råttor var efterblivna.

PaaatyPalm
0

Får jag fråga varför du frågar om han är efter bliven & sen blir jätte sur när de frågar vad han gör & hur han beter sig ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Ittna
0

#42 Jag är inte jätte sur.

Terato
0

Hmm.. Tycker det är så svårt att förstå det ni förklarar. (både Ittna och Wintermynta). Kan ju bero på att jag inte ägt många råttor.

Mina beter sig ju också så. Speciellt Sizzla kan sitta och glo rakt ut i luften och vara omöjlig att få kontakt med på en lång stund. Som att hon försvinner till sin egna lilla värld. Man kan lyfta upp henne och hon är fortfarande lite borta.

Hon kan också bara ställa sig rakt upp och tokknastra utan någon vettig anlednig. Men upplever henne absolut inte som utvecklingsstörd, eller vad man ska kalla det..

Fast som sagt, kanske kräver mer erfarenhet av råttor och man kanske behöver se dem för att förstå. Har haft en honkatt som definitivt måste ha haft någon skum störning. Men sen kan ju sådana störningar vara miljöbetingade också.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

PaaatyPalm
0

#43 du värkar jätte sur

20 årig djurgalen moder* 

Terato
0

Sluta nu. Hon har ju sagt att hon inte är jättesur. Varför elda upp konflikten när den lagt sig?

teratos.r8or.se

wintermynta
0

#44 Jag har inte haft heller många råttor men han skillde sig så markant från mina andra, har över 20 st. Sen så kan jag läsa mina och han var speciell.
Nu när han har flyttat så mår han bättre och dom speciella dragen är borta så mobbingen av honom kan framkallat hans "autistiska" drag.
Men som liten hade han troligtvis hjärnhinneinflammation med kramper så att han var annorlunda var inte konstigt.

Terato
0

Ja, antagligen måste man se dem för att förstå på vilket sätt de beter sig annorlunda.

Du har nog jäkligt mycket mer erfarenhet än mig när det gäller råttor, wintermynta!

Ja, det handlar ju om att läsa sina djur och det är svårt att förklara med ord.

Alltså, jag ifrågasätter er inte. Tror att det är mycket möjligt. Har bara lite problem med att tänka mig och sätta mig in i hur de beter sig och är lite nyfiken på det. Inget som går att filma på något sätt?

teratos.r8or.se

[countess]
0

han va zoo råtta va? han kankse är jätte rädd bara nu ha jag inte läst hela tråden bara spånat igenom men min kompis råtta var ochså sär som du beskriver honom

Ittna
0

#49 Ja han är en zooråttta. Nej han är inte ett dugg rädd. För jag har dom lösa på golvet varje dag. Men han har sina stunder när han bara sitter och stirrar hur länge som helst.

Är det vanligt att råttor typ sätta sig och vicka på arslet och gå lite på snedden.? Förvånad

souvenier
0

*putt*

http://elinalgotsson.blogg.se

Ninja
0

#50 En råtta som går i sidled så som du beskriver är spänd och arg. En avslappnad råtta på bra humör gör inte så.

PaaatyPalm
0

om han går i sidled kanske han har typ hjärnblödning ? hade en gerbil som började gå så och efter 1 vecka dog han, samma med min kusin.

20 årig djurgalen moder* 

Ittna
0

#52 han är inte spänd eller arg, Han gör typ så varje gång han inte ser Pucko. 

Jag tror jag vet varför han är så vimsig. tror att ahn är döv. För när man pratar med han så rör sig inte öronen som det gör på andra råttor , Och så har han aldrig vart sjuk. Pigg som en lärka och leker med Pucko varje dag =)

Ittna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

=) Sötnöt