råttungar
Det har tydligen varit en tjuvparning mellan mina råttor och det värsta är att jag inte vet så mycket om avel mm.Vad ska jag göra?Hon ser verkligen gravid ut.Jag har redan satt henne i en bur själv och hon får bra mat.vad ska jag mer göra?
Först måste du bestämma dig för vad du ska göra med ungarna. Som jag kan se det finns det tre alternativ.
1. Behåller dem själva och ber om hjälp, läser på allt du kan.
2. Ber någon annan ta hand om mamman och ungarna.
3. Kullar, detta alternativ gillar inte jag men folk brukar göra så, speciellt om mamman är väldigt ung eller liknande.
Om du väljer alternativ 1 är jag övertygad om att du kommer få all hjälp du vill här på forumet… Och kan säkert få mer privat hjälp av flera stycken också. Lycka till med beslutet till att börja med!
jag vill behålla dem.men vad ska jag göra mer nu?.ska jag bara vänta
Har du någon aning om när hon kan ha parat sig, så du kan räkna ut när ungarna kommer?
Det enda du kan göra är att skämma bort henne. Låt henne vara mycket ifred och ge henne god mat.
Buren hon bor i ska helst bara ha en våning och ingen hängmatta. Ett bo med mycket bomaterial (tygbitat, tidningspapper) vill hon ha att föda i så småningom :)
Alltså det måste ha varit för typ tre veckor sedan.Jag hade varit borta och när jag kom hem så var alla råttor borta och jag hittade dem lite överallt i mitt rum så det måste ha varit då.
Hon har redan mycket bomaterial.Ska hon ha något hus i buren eller behövs det inte?

Lycka till med bebisarna :), Synd att det blev en tjuv parning bara :/,
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
ja hon vill ha ett hus =)
När ungarna kommer ska jag bara låta dem vara ifred några dagar då elr?alltså inte lyfta på dem elr städa buren mm?
ok
#7: Precis… Annars kan hon bli stressad och bita ihjäl dem.
Hur gammal är honan? Ungarna kan ju komma om knappt en vecka då…
Honan är ungefär 10 månader och hannen var bara 4 månader tyvärr.
Hur lång tid brukar honan vara dräktig?
#10: Mellan 20 och 25 dagar kanske? Jag har inte stenkoll.
okej=)så det är inget mer som ska göras nu alltså?
#12: Nej… Du kan ju läsa på om bebisskötsel :D
okej det ska jag.=)
Max 21-22 dagar, brukar det vara. Men var det tre veckor sedan borde hon föda typ nu :P
Men mycket färskmat, nyttig mat, inte krydddad bara. Bomaterial, tidningspapper, toapapper, små tygbitar kanske…
Det är massor att tänka på!
Okej.Jag får väl fråga lite mer när ungarana har kommit:)

Lycka till (:

Jag blev så himla glad i din gamla tråd från Januari där du verkade lyssna och faktiskt skrev att du insåg att du borde vänta med avel…
Vad ska du göra av alla bebisar sen?
Bra ålder på honan iaf
Det är värre när bebisar får bebisar…

Mvh Stephanie 

#18 Ja,ni ni gav mig så kloka ord..men sedan blev det såhär:(
Jag kommer väll försöka få dem sålda..men hur mycket säljer man en råttunge för?

#20 minst 100kr ska du ta tycker jag. Och var noga med att kolla upp köparna så att de faktiskt är kapabla att ta hand om råttor. Kolla att de vet hur man sköter råttor och att de är gamla nog - är de under 18 (och bor hemma) ska du kolla att deras föräldrar är med på det hela.
lycka till med bebisarna!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
ungarna har kommit nu!

#23 Grattis, hoppas alla är friska och fina med mycket mjölk i magen!
Jag ska väll nu bara låta dem vara ifred elr ska jag titta om det är några dödfödda mm?

#25 När föddes de? Jag brukar titta efter kanske 6-8 timmar om det är några döda eller om några hamnat utanför boet.
I övrigt ska råttmamman få vara helt i fred och bara ta hand om sina ungar!!
Hon behöver bra och näringsrik kost framöver men jag läste längre upp att du skulle läsa på ordentligt. Hoppas du gjort det :-)
japp,men jag hann nästan inte läsa på något dem kom ju så snabbt!

#27 Du får läsa på nu då, om vilken mat du ska ge henne för att hon och ungarna ska få vad de behöver i näringsväg. Sen bör du läsa det du kommer över…om du nu ska sälja råttbebisar är det bra att kunna ge svar på frågor från intresserade samt att du ska kunna gallra ut mindre lämpliga köpare.
ok!

Grattis (: Hoppas allt går bra :D
Det är ingen som är intresserad av att köpa en råttunge elr?
En av ungarana är helt svart fram ppå huvudet.Kan det vara en inre blödning elr något?
#33 det är tekningen som visas
men den är ju nyfödd.Visas inte teckningen efter några dagar?
Jag har inte läst hela tråden än, hur gamla e de, kan va täckningen annars. En inre blödning de ut som en blodblåsa ungefär på en liten rosa bebis.
mamman är runt tio månader och pappan bara fyra månader.
Nä ungarna altså…
jaha:) Ungarna föddes klockan nio idag.
Ja då borde inte täckningen synas speciellt väl nu.. Du har inte möjlighet att ta kort på bebisen i fråga? För jag tycker att det låter som en blödning o i så fall bör den få somna in.
okej ska försöka..
De här hör inte riktigt till frågan om den lilla bebisen, men vad har föräldrarna för färg?
mamman är black hooded och pappan black husky roan.
Ja då lär du få täcknade bebisar…
Men alltså bebisen beter sig inte annorlunda gemfört med de övriga.han äter bra fast han är lite mindre.
kan jag inte vänta och se om han blir bättre?
Om det e nåt alvarligt fel på den så lär mamman ta hand om den endå, den kommer nog vara borta en morron i så fall.

#32 Det händer att ungar kan få klämskador under födseln…

grattis til bebbsen! Lycka till så mkt!
tack:)
Ingen som har någon bra sida om information om råttungar?tipsa
#32 kan var en klämskada orsakad vid förlossningen - behöver inte vara något allvarligt

#52 Lååångsam :-PP

Håller tummarna för dig och dina bebbar!
Älskar mina stora små vänner..