Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1015 ggr
Lottar8
0

Sår under hakan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min stackars Lisa som har snedskalle förmodligen fått skabb oxå. Vet inte hur det ser ur, men det sitter flera sår under hakan som låter som skabb på beskrivningen. O att det kan utlösas av lågt immunförsvar? Så, nybörjare som jag är, vad gör jag? Tar med bara henne till vet imorgon, eller ta med alla? Ska jag sanera hela buren genast eller ska jag vänta till hon (eller alla) har fått behandling. Finns det något annat jag kan göra för henne sålänge, tills imorgon?

Tramsa
0

Räcker om du tar med henne. Har hon skabb måste alla medicineras. Finns ingen mening med att göra rent nu,vänta med det. Jag vet förresten inte om det är nödvändigt om man får t.ex. Stronghold,tror inte det. Men jag brukar göra det för att det känns fräscht.

Lottar8
0

Hm, nu vet jag inte vad det är. Såg Mymlans bild här, liknande som min, o det gick bort dagen efter?  Jag ska ta foto på henne, o visa så får ni säga vad ni tror.

Tramsa
0

Fast är det fler små sår så låter det som skabb.

Lottar8
0

Kunde tyvärr inte få en bättre bild. Ska jag tvätta såren med något, eller ska jag bara låta henne vara? Gör det ont, eller kliar det?

Daydreams
0

Det låter ju onekligen som skabb. Men veterinären ska ta ett skrap prov (säg det när du kommer dit) . Och är det skabb ber du honom skriva ut stronghold till alla 4 råttorna. Sen ska dom ha en droppe i nacken, du behöver inte sanera buren. Kommer det tillbaks så ger du dom varsin droppe till efter en månad. (stronghold skyddar i en månad).

Lottar8
0

Åh, vad bra svar du gav mig. Tack så mycket, du är bäst!