Sol och råttor
Idag är det strålande sol och jag tänkte att: varför inte ta ut råttorna lite i den sköna vårsolen. Så jag tog ut mina 3 killar och satt där på stolen me mina 3 killar undersökandes runt omkring mej, kände mej säker på att dem inte kunde försvinna då vi bor på övervåningen och dem var ju på luftgången. Ibland hoppade dem upp i knät på mej och la sej och sola i knät, knasstrade gjorde dem och Zingo ploppade till och med med ögonen:D det är första gången han gör det när han är på mej, innan har jag bara sett honom göra det i buren, (och en gång på bussstationen i gbg av någon anledninge, haha) Men iaf så efter ett tag när man klappade dem så kände man att solen hade vämt på ganska bra. blev lite orolig att dem kanske skulle bli för varma?
Så jag tog i dem efter en stund, till mina råttors besvikelse, dem trivdes så bra i värmen. Nu ligger dem i en hög i buren och kollar lite surt på mej;) hehe
kan råttorna få för "Mycket" sol, och kan dem få frossa?? vad ska man tänka på när det gäller sol och sånt utomhus??
Min blogg: SweGizmo.se
*Putt*
PS: såg årets första citron fjäril nyss^^

Mina 4 råttor var ute en liten stund nu precis. Alla satt innanför tröjan hela tiden o vågade bara sticka upp sina huvud. Det var så läskigt tyckte dem!
Det beror väl helt och hållet på HUR varmt det är, om det är OK för råttorna eller inte. När vi kan gå ut i t-shirt utan att frysa så kan råttorna följa med, men om det är så varmt att man själv börjar svettas utan speciellt mycket ansträngning, då bör man låta råttorna stanna inne där det är svalare.
Solljus är nyttigt, det är inte bara trevligt att vara ute om det är en behaglig temperatur, man får frisk luft samt att det hjälper till att bilda vitamin d.
Om råttorna ploppar med ögonen och knastrar när de är ute så är det bara bra, då behöver man inte oroa sig nämvärt mycket. Man märker på dom att det blir för varmt om de lägger sig ner och flämtar, då måste man ta dom till ett svalare ställe fort innan dom får värmeslag. Om en råtta drabbas av värmeslag kan jag tänka mig att man går tillväga på samma sätt som med hundar, dvs avkylning med svalt vatten, linda in råttan i en nerblött handduk och snabbt in till veterinären. Det kan bli allvarliga skador på råttan, därför är akuttid hos veterinär viktig.
det är inte så jätte varmt men jag kunde sitta med T-shirt, valde dock att ha tröja också eftersom jag har en "kisse" tröja som det inte gör så mkt att dem kissar på:)
det kommer små svala brisar ibland också och det svalkar ganska skönt:)
måste köpa ett koppel till mina små grisar så jag kan ta me dem ut på längre turer^^ hehe.
minena var med på en promenadmed hunden.. han sat i min ficka o i luvan på jakan ^^..