Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 809 ggr
lindapluttanbusan
0

Liten bebis

Jag har skrivit ett inlägg förut angående om att sova med råttorna, jag beskrev där i Busan. Busan blev akut sjuk i tisdags. Så veterinären tyckte att hon sjkulle få somna in. Hemskt beslut.  men hon kom från ett hemskt hem förut och hon hade haft det underbart hos mig, men det var dags eftersom hon var sjuk, Fick aldrig någon förklaring till varför hon var sjuk. Hennes hjärta slog så svagt när jag kom in med henne till kliniken. Så jag kommer sakna henne jätte mycket..

Nu har jag ett annat litet problem. Jag köpte två honor av en djuraffär. jag vet att det inte är bra att köpa därifrånm en min pluttan var i akut behov av vänner. Så iallafall. kom hem med två stycken söt nosar, den ena var 6 veckor. den andra skulle vara 6 veckor, men insåg snart att hon var yngre. Pratade med en veterinär och visa upp henne för den veterinären. Hon trodde att mysan bara var strax över 2 veckor. Hur hon hamnade med 6 veckors kullen är fortfarande oklart. Iallafall. Hon visste inte hur hon drack ut flaskan jag har och var väldigt medtagen.

Jag åkte och köpte mjölkersättning som hon drack med förtjusning ur en napp flaska. Hon älskade också torkade persikor. Men nu är sakn den, kommer hon överleva? Hon ligger nästan hela dagarna i min tröja mot min hud. Hon andas ganska häftigt när jag tar i henne för mycket och jag är orolig över henne.

Hon är nu tillsammans med mina andra två råttor. Dom är verkliugen förtjusta i henne. Första natten var hon ensam i egen bur för jag ville ha koll på henne. Har ni några bra tips när det kommer till bebisar??

Hon vägrar också dricka mjölkersättningen om den är kall, den måste vara ljumen annars sätter hon bara upp tassarna och trycker bort den.

Har även två andra råttor som är en kompis till mig. Men hon vill inte ha dom och jag lär nog behålla dom. Problemet är att dom är väldigt arga. Bits hela tiden. måste ta i dom med handske. något bra tips hur jag ska uppfostra dom??

Jag ger mina råttor färskt vatten varje dafg. men i dag prövade jag med en extra flaska nyponsoppa som visade sig vara väldigt gott..

ngt mera jag kan ge dom som är bra för dom?

Daydreams
0

Hur länge sedan är det du visade upp henne för veterinären och h*n trodde att hon var två veckor? Hade hon öppnat ögonen?

Har du ngn bild?

lindapluttanbusan
0

Hon hade öppna ögon när jag fick henne.. har ingen bild. men hon borde vara runt 2 och en halv vecka nu.

Daydreams
0

På apoteket finns en mjölkersättning som heter esbilac, köp den som är för kattungar och mata henne med flaska om det funkar, annars pipett som du kan få på apoteket. Hon bör få mat ofta för hon är troligtvis underviktig eftersom hon skiljts från sin mamma extremt tidigt. Det kan ju cokså vara så att det är ngt medfött fel på henne och att det är därför som hon är så liten och andas på det sättet du beskriver. Vid tre veckors ålder brukar dom börja äta av vanligt foder själva, bra saker att ge är majsvälling och barngröt på fat så kan hon ju slicka i sig det om hon inte förstår hur man dricker vatten ur vattenflaskan.

Du kan se om hon är uttorkad genom att lyfta upp skinnet i nacken, åker det ner direkt så är hon inte uttorkad men stannar det kvar uppe så är hon det, då gäller det att du ger henne dryck hela tiden tills vätskebalansen är återställd.

TienMu
0

Ne stackars liiten…. :(

men 2 veckor? de låter otroligt lite…..då har de ju just öppnat ögonen,e ju inte ens säkert att de har de då heller….å de kan ju inte direkt gå heller….de kravlar/ålar ju mest omkring…..

fast vad gäller zoo butiker så blir man ju inte förvånad….hemskt att sånt här förekommer….*tår i ögat*

Hoppas att du lyckas få i henne tillräckligt av mjölkersättningen……

Regn
0

Jag kan bara inte förstå hur man kan förväxla en två veckorsbebb med en 6 veckors….Förvånad