Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 651 ggr
Ninja
0

Roan

En tanke slog mig här om dan. Det är ju svårt att veta om husky/striped är roan eller inte förrän dom börjar blekas (även om det är vanligast att dom är roan)

Roan bleker ju även ögonfärg, så en råtta som inte är roan borde väl ha normal ögonfärg? Roanblänk i svarta ögon syns ju även hos unga råttor som inte börjat blekas än.

T ex om en black husky har lite rött i ögonen så är det en roan, utan det så är den inte roan? Någon som vet säkert hur det ligger till?

Bilden: typiska roanögon på en black striped som inte börjat blekas
Pigleywinky002.jpg picture by _blaah

hus-musen
0

jadu, mina roans hade rött i ögonen innan de började blekas, men jag vet inte hur de är annars..

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min lilla black striped roan när han var liten <3 =)

Vintras
0

Vad menar du? Att de skulle blandas ihop med ambk?

Du ser skillnad på roan och ambk. Bläsen på en ambk ser inte ut som en roans, bara om du har avlat helt dumt. Även restan av teckningen blir fel om du blandar in roan i linjer som ger ambk. Därför ska man passa sig för roans då de förstör ambk-teckningen.

Ninja
0

Nej, jag menar inte att de skulle kunna blandas ihop med ambk.
Jag menar att det finns husky som inte är roan, och om man är tveksam på vilken det ärså kanske ögonen kan vara ett sätt att se om det är roan eller inte, redan i ung ålder så man slipper vänta på blekningen (men jag vet inte om det finns husky i Sverige nu, såvitt jag vet är det bara husky roan som finns här men man vet aldrig vad som dyker upp)

Daydreams
0

Förr var väl husky alltid roan dvs namnet på teckningen var husky roan, det var väl rätt nyligen man gjorde om det så att teckningen i sig heter husky?!

Och jag fick en husky i min Cirkuskull som inte bleks.

Jag tror att man avlat ihop massvis med bläsade ambk och huskys som inte blekts och att dom därför lätt uppstår i samma kull.

Ninja
0

Jupp, så var det för inte alls längesen. Men sedan bestämde man sig att precis som andra länder skilja på teckning och blekning, för att det skulle vara mer korrekt.

Har den roanögon, din oblekta husky?

Daydreams
0