Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 968 ggr
kimpan74
0

ledsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kväll började min älskling, Lillan, bete sig konstigt. Hon var väldigt stillsam, kom inte ut ur buren när jag öppnade den. När jag tog ut henne ur buren rörde hon sig väldigt långsamt och "kissade" på ett par gånger.

Eftersom hon mådde dåligt så fick hon sova med mig i på natten. Mitt på dagen idag verkade hon piggare. Jag blev överlycklig och tänkte att det kanske skulle bli bra ändå. När jag tittade till henne för en stund sedan så hade hon blivit sämre. Hon har nästan ingen balans, snurrar runt när hon går och hennes huvud lutar.

Jag ska ringa vetten på måndag men jag misstänker att det inte går att göra något mer än att låta henne somna. Suck.

Fy vad jag kommer att sakna henne.:-(

KAGE
0

Snedskalle hm =/

/Karoline.

Karmatarerskanise
0

Beklagar :( Håller tummarna

kimpan74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja hoppas gör jag ju naturligtvis men jag förstår att jag måste förbereda mig på det värsta.

Karmatarerskanise
0

Fin hon är :)

kimpan74
0

Ja värdens goaste.

UpptagetNamn
0

Hon var jätte söt.
Det värkar ju som snedskalle, det går ju ibland och bota.

potatisfan
0

har du ringt veterinären? vad sa hon/han?

Min ena flicka har fått samma sak (i lördags), funderar också på om det är snedskalle… eller någon slags hjärnblödning. Hon har totalt tappat balanssinnet och krälar sig fram om hon ska någonstans, sen så rinner det ur ögonen:( Blir nog avlivning nu i veckan…

Girlie
0

Snedskallen är ingen sjukdom utan en symtom på sjukdom exempelvis:
-Öroninflammation
-Hjärntumör
-Hjärnblödning

Beroende på anledning kan man ibland medicinera, detta kan dock bara en veterinär avgöra. Precis som alla andra sjukdomar bör man söka vård för sitt djur så snart som möjligt.

kimpan74
0

Jag var hos vetten på förmiddagen. Hon skrev ut två olika medeciner som Lillan ska äta i tre respektive sju dagar. Det är bara och vänta och se vad som händer. Troligtvis är det tyvärr något med nerverna trodde vetten eftersom Lillan bla. kissar på sig och troligtvis helt blind på vänster öga och dålig syn på höger öga. Men samtidigt verkar det inte som om hon mår dåligt eller har ont i det här låget. Så naturligtvis hoppas jag att hennes symtom är övergående, vilket vetten sa att de kunde vara.

Nicciz
0

Vad för mediciner fick ni?

kimpan74
0

Jag fick betapred och marbocyl.

kimpan74
0

Nu har Lillan fått medecinerna i några dagar och (peppar, peppar) det verkar som om de hjälper. Hon har mycket bättre balans, lutar ite lika mycket på huvudet och är framför allt mycket piggare. Hon börjar bli sig själv igen.

En liten fråga dock. Lillan är troligtvis mer eller mindre blind. Hur bra klarar sig en blind råtta i en flock? Någon som har erfarenhet av blinda råttor?

Ninja
0

#12 Skönt att det verkar hjälpa!

Blinda råttor brukar klara sig förvånansvärt bra, kan vara lite mer lättskrämda/ha lättare för att bli överraskade eftersom de inte ser när någoting kommer. Något man bör tänka på när man sträcker fram handen till råttan, prata med henne så hon vet vart du är.

Undvik att möblera om i buren eftersom den blinda råttan lär sig omgivningen och då kan röra sig obehindrat. Ändrar du på något så att hon riskerar springa in i eller ramla ner från något så kan hon skada sig.

Melisch
0

Hoppas att allt går bra

SweGizmo
0

En låg bur kan komma på tal nu:/ om hon är blind så klättrar hon nog inte lika mycket.

Min blogg: SweGizmo.se