Kött?
Läste en anna tråd där någon fråga om det var farligt att ge råttorna kött läste där att man helst ska ge dem det rått, kan man ge allt kött rått? För om inte jag minns helt fel så är det ju inte bra för oss att äta rått fläskkött..
Hmm *fundersam*
Kött kan ofta innehålla bakterier och liknande så det är viktigt att vara noga med köttet om det ska ätas rått. Nötkött är nog bäst skulle jag tro. Kyckling är inte att rekomendera!

Mina äter rått älgkött och dom lever. 
Ja, vilt är nog också bra!
Många ger sina råttor rå kyckling också, utan problem. T ex tar upp kycklingvingar ur frysen och tinar, sen slänger in till råttorna bara. Jättenyttigt faktiskt! Fast inget jag kommit mig för än.
Ja, om det är fruset kanske… Men annars är ju salmonella inte så kul.
Nä, en hel del dör ju om det blir fryst först. Tyckte det lät läskigt jag med när jag fick reda på det, med tanke på salmonella och så.. men tydligen ska det inte vara någon fara.

tack för alla svaren, än så länge har jag bara gett mina rå köttfärs. Det har dom fått så länge jag kan minnas, men det är bara för att jag själv ätit det rått och inte mått dåligt av det. 

jao nötfärs, nötkott o älg skulle ja ge mina råttor otillagat.. men inte fläsk och kyckling..alla bakterier dör inte när man fryser, vilket kan leda till olyckor!! visserligen har råttor stålmage men ändå!!
lika bra att steka allting så är man säker på att de inte händer några olyckor
Qui dormit, non peccat

kom på en till fråga:
Hur är det med fisk då? Går exempelvis torsk & lax att ge rått?
Och hur är det med sill? (den säsongen börjar ju snart) Kan man ge råttorna sill? Känns ju som om det är rätt "onyttigt" för dem med inlagd mat men jag vet inte…
#9 Fisk fick jag berättat för mig att den ska frysas först, annars finns det risk för någon parasit.

#10 så fryst torsk eller lax är det fritt fram att ge dem?

#12 tack för länken Ninja!!! 
Ok förutom då att torsken är utrotningshotad?!

Det var väl Grodis som började med att ge sina rått kött, mycket kyckling "grejjer". Och vi diskuterade det ngn gång och råttorna kanske inte blir påverkade av tex salmonella som vi människor blir. Det är ju en hel del djur som kan bära på salmonella utan att bli sjuka men som kan ge det till oss.
Personligen ger jag inte mina råttor rått kött för att jag är självisk och tycker att råa grejjer är riktigt äckliga.

#14 jag äter ju torsk själv så varför skulle jag låta bli att ge det till mina råttor?
#15 ja rå kyckling kommer jag aldrig ge mina, jag kan se alla bakterier framför mig bara jag tar i rå kyckling så. Men köttfärs och sådant kommer de nog få! :)

#16 Jag menar inte att det ÄR farliga bakterier i rå kyckling, farliga för oss- ja, men det verkar inte som att det är farligt för råttor.

#17 nej jag förstod vad du mena, men jag menar att jag inte vill hantera rå kyckling, känns "snuskigt" att lägga in det i buren, bakterierna lär ju frodas där inne och sen när man tar ut råttorna finns väl risken att man får i sig bakterierna själv. Mer det som bekymrar mig med kycklingen.
#16, det är väl inte det jag vill komma till, snarare att det numer är allmänt känt att man ska undvika att äta torsk eftersom torsken håller på att dö ut. bry sig om råttor, bry sig om andra djur också? logiskt.

#19 Jag har en vän som är vegetarian, hon hävdar att man inte är en sann djurvän om man äter kött, men t.o.m hon käkar torsk. Jag erkänner mig väl som en syndare om din uppfattning nu är så, har aldrig känt att jag har nån speciell relation till fisk förutom just på tallriken. Och tro mig vare sig jag och killen köper ett paket torsk i månaden eller inte så kommer de fortsätta fiska upp torsken. Men naturens lag är väl lite så med? "starkast överlever"? Det finns väldigt många djurarter som gått i graven pga mänskligheten, och då inte pga av att vi äter dom utan mer för att vi existerar och sprider ut oss. Vad ska vi göra åt det problemet då? Ska alla människor som lever i drabbade områden ta livet av sig för andra arters överlevnad? Jag förstår inte riktigt poängen.
Torsk är en av många arter som hotas av överfiske. Det finns alternativ men man kan inte tvinga det på någon. Men detta är ingen moral/etiktråd utan vad råttor kan äta för kött som diskuteras.
Det är bra att problemet uppmärksammas, men då är det bättre att starta en egen tråd om det så man kan ägna ämnet full uppmärksamhet i stället för att gå OT i en annan tråd.
"Poängen" är helt enkelt att jag föreslog att man undviker att äta torsk, eftersom den är hotad. Märk väl: FÖRESLOG. Jag tvingar inte någon, lustigt att du uppfattade det så. Och nu tänker jag respektera det som nr 21 skriver - att denna tråd handlar om annat.
(Ps. Själv äter jag inget som kommer från animalier över huvud taget sedan 11 år tillbaka. Jag är för stor djurvän för sånt. Mina råttor får fina bönor och linser, jättebra proteintillskott! Ds.)
Trevlig helg! 

#22 "…Jag är för stor djurvän för sånt"
Det kan man ju tolka på lite olika sätt.
Lite bönor och linser går bra, men de innehåller mycket östrogen och kan ge honor juvertumörer. Finns en baksida med allt..
#22 Ger du sånt istället för animaliskt protein?
#24: konstigt, för på människor har det motsatt effekt… Men vad vet jag?
Och jag vet inte hur man kan tolka att jag är djurvän och därför inte äter djur. Det är superlogiskt ju :)
Jag vet att man inte ska gå OT, men gäller det alla djur då som fästingar och löss med. Låter du dom bara vara i så fall? För alla djur har ju rätt att leva tydligen, om så inte är fallet. Vem bestämmer vilka som ska få leva eller dö?
Haha.. ja, du precis. Detta är så OT som det kan bli. Flyttar du över med mig till ett annat forum? Annars är jag rädd att vi blir här halva natten. Eller hela. och det har jag inte tid med idag. Men om du är nyfiken på veganismen och hur en vegan tänker (vi är dessutom individer, och tänker ofta ganska olika allihop) så rekommenderar jag en sida som vegan.nu eller vegankrubb.se
Och nu så tänker jag faktiskt inte störa tråden mer… Men hör gärna av dig om du vill fråga, direkt till mig. Jag är hyfsat van, efter 11 år som vegan :)
(Och JA, jag ger bland annat "sånt" istället för animaliskt protein till mina råttor och ja, jag vet vad jag gör…)
Over/out! :)
Ska leta på HR där artikeln fanns, har för mig det fanns källor där.. men jag startar en ny tråd då eftersom det blir mer och emr OT annars
(fast jag måste leta på tidningen först, om någon annan har HR med den artikeln så får ni gärna kika)

#26 Man kan tolka det som att de som äter djur inte är tillräckligt bra djurvänner?

tyvärr har jag en kompis som är vegitarian som anser just det. "du kan inte vara en djurvän om du äter kött". Jag äter kött & ja tänker inte skämmas över det, jag älskar oxå mina djur, fruktansvärt mer än vad jag älskar många andra människor. Jag anser inte att vad jag äter har med saken att göra när det kommer till att älska mina djur.
(Konstigt det där, vad jag vet började människans hjärna utvecklas just när våra förfäder började äta kött. Kanske har jag fel, vad vet jag?)
Frågade nyss min syster som är vegeterian om jag, som äter kött, är mindre djurvän än henne… Svaret blev ett rungande nej.
Att jag däremot har börjat bli så pass … cynisk…. att jag tycker att dom faktiskt hade en poäng med Soylent green är ju en annan fråga…
Även om jag var vegan skull jag ge mina katter och råttor animalisk föda, av den enkla anledningen att om jag väljer bort kött så är det mitt val… om råttorna och katterna ens skulle överleva och vara friska … nej, just det…. katterna skulle dö… och råttorna kanske skulle börja knapra på sina polare…
Nej dom ska ha animaliskt protein. Jag är för mycket djurvän för att förneka dom naturlig (så nära man kan komma på ICA) föda.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor