Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 465 ggr
artdesiu
0

Svanstvätt.

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna. Får väl flyttas om jag är helt off.

Hursomhelst, minna brudars svansar har blivit riktigt smutsiga (=har blivit mörkare än tidigare, antagligen pga smuts). Och jag tänkte putsa upp dem lite.
Dock har jag aldrig ägt en råtta som inte varit dödligt rädd för vatten (bara man har pyttelite vatten i badkaret, samt ställen där det är torrt) får de panik, börjar bajsa enorma mängder samt försöker fly för sina liv = köra ninjahopp en halvmeter rakt upp och flyga över badkarskanten.
Det känns inte heller lönt att sitta och försöka gnugga med en trasa då de lär tycka det är jobbigt att matte drar dem i svansen och därför sticka fortare än kvickt.

Så, hur tvättar man på bästa sätt en råttsvans?

Daydreams
0

finns massa sätt, en del gnuggar med tandborstar osv, Skulle inte jag göra då man kan gnugga av fjällen.

Om jag måste bada ngn av mina råttor tar jag en bunke med ljummet vatten och doppar råttan i, (inte huvudet) så får du kanske gnugga lite lätt. Men om dom bara är lite missfärgade och inte har kakor av smuts på sig tycker jag du kan låta bli.

artdesiu
0

Nej, precis. Jag vill inte skada svansen på något vis. De där små fjällen lossnar lättare än man kan tro.

Nej nej, de är bara lite mörkare i färgen, den mesta smuts får de ju bort själva, men just svansen verkar vara krånglig att tvätta.
Jag får testa att bada i bunke, dock brukar allt som har med vatten att göra resultera i rivmärken som heter duga, haha. Men vad bra att de inte tar skada av att vara lite skitiga iaf. :P

dorkey
0

Då snor jag din tråd lite, om det går bra?

Mina pojkar fick en grävlåda för inte så länge sedan, och ni kan ju tänka er hur svansarna ser ut nu.. suck. Nästan svarta på en del ställen av all jord, och jag har inte fått bort allt. Skulle galltvål vara bra för svansarna?

Ladyinred
0

Har hört nåt om diskmedel, eller va det kanske för gul hårbotten på hanar?

Ninja
0

Man kan använda både galltvål och diskmedel, men tänkt på att det är stark och ni måste smörja in svansarna med återfuktande salva efteråt! Olivolja går också bra att smörja in svansarna med.

KAGE
0

Prova låta råttisen sitta på kanten av handfatet och tvätta svansen på så vis =>

/Karoline.