Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1850 ggr
Faxlin
0

Tama?

Hur är det? Blir råttor riktigt tama, så där som en hund eller iller eller katt. Som vill ligga i matte/husses knä när de tittar på tvn? Eller är de utpräglade burdjur?

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bima
0

Råttor kan definitivt bli väldigt tama. När det gällde mina egna så har de varit med ut på promenader i koppel, satt gärna på ens axel och myste, låg i ens knä och kelade. Sen brukade de springa fram till buren när man kom och ville mer än gärna att man klappade dem.
Man ska inte ens ha råttorna i buren hela tiden utan låta dem komma ut och springa av sig och få vara med. :)

Niklas
0

Blir de rumsrena? Eller får man gå efter med hink och mopp?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Bima
0

Niklas: Hehe kolla på första sidan, har faktiskt skrivet en kort artikel just om hur du får råttor rumsrena. ;)

Niklas
0

Oj då, det hade jag missat! :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Bima
0

Haha, det gör inget, jag kanske sa byta till en mer synlig bild. Men forum är till för att frågas i. ;)

Ninja
0

3 av mina råttor är supertama, dom vill alltid vara med var man än är. Sitter man i soffan och glor på tv så kommer dom dit och putsar en, lägger sig och sover eller tittar bara förbi för att kolla läget. Dom kommer alltid när man lockar på dom, det ser riktigt kul ut när dom kommer studsande emot en :P Men så har jag hanar också, dom brukar vara latare än honor som ofta helst vill springa runt och busa i stället för att ligga i knät.
De två andra råttorna bodde på ett zoo och blev aldrig hanterade fram tills dom var 3 månader gamla, så det är ju inte så konstigt att dom inte är lika tama som de andra (dom är 5 månader gamla nu). Men dom blir trevligare och trevligare hela tiden, nu klättrar dom ut ur buren och upp på mig, nåt som dom aldrig ens skulle komma på tanken att göra förut :)

Och ja, de flesta råttor har väldigt lätt för att lära sig gå på låda. Min äldsta råtta hade ingen låda när han var yngre. När han var över två år så fick han en i samband med sina nya burkompisar, efter att hans bror gått bort, och sen dess har det (nästan) aldrig varit nån plutt utanför. Det är väldigt lämpligt med tanke på att dom springer lösa några timmar varje dag, och då blir det ju lite tråkigt i längden att behöva dammsuga varje gång ;)

Oj vilket långt inlägg det blev GeneradCool

Bima
0

Haha jo hanar har en tendens att vara lite latare än honor. Fast jag hade en gång en hane som var väldigt aktiv, hans brorsor orkade aldrig hänga med i hans tempo. *s*

Precis, det är ju mycket skönare att kunna ha råttorna ute och inte behöva städa efteråt, vilket fungerar när de är rumsrena.
Kul att han lärde sig så sent att bli rumsren. Råttor lär sig alltid nya saker, oavsett ålder. ^^

Aleexandra
0

Mina gamla råtter kunde jag släppa ut & då satt dom snällt & fint , ropade jag på dom kom dom .. just nu håller jag på att lära mina bebisar att komma när man kallat fast dom är så små nu så börjar dom haja redan nu :D Allt man behöver är överrösa dom med beröm , samma gäller ju när du lär dom att kanske inte bita i tröjor , böcker mm, säg åt dom och när dom slutar så gäller det är berömma dom 10 ggr så mycket :D

Bellona
0

råttor blir vad mab gör dem till för det mesta. jag skulle inte säga att de är burdjur. deras flockinstinkt och intelligens kan nog mätas med hundar. De kan lära siga tt komma när man ropar, de älskar att vara med. har jag mina lös i lägenheten är det snart några stycken som klättrat upp i soffan för att de vill ha sällskap av mig. felix vill bli kliad med naglarna bakom öronen när han är med och somnar nästan och gostuggar med tänderna. tjejerna föredrar att sitta i händerna på mig och bli pussade. jag hade ett par damer som varje natt bröt sig ur buren för att klättra upp i sängen och pussa mig på munnen för att jag skulle vakna och gosa och leka med dem. När jag låste fast burluckorna de öppnat så bet de sönder plastbottnen på buren och kom upp i sängen ändå.

Naama
0

Självklart kan dom bli så tama. 

dom är smarta djur.  Kan lära sig att lyssna till namn med osv ^^

Faxlin
0

Tycker det är jätte trevligt att läsa era svar på min fråga. Som jag nämt tidigare är jag själv livrädd för råttor. men blir lite intresserad av dem ändå när jag ser vilket fint förhållande ni har till era.
Kanske kan den dagen komma när jag inte blir stel av att se en råtta irl.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

oskila
0

Du kan ju mjukstarta med att träffa en treveckors bebis. Dem kan man knappast vara rädd för väl? :)

bejtedejte
0

#11, jag tyckte råttor var ganska äckliga innan jag skaffade egna. Jag hade läst mycket om dem eftersom jag gillar att få veta massa saker om olika djur. Satt en dag domarsekreterare på en SSV-utställning,  skulle ju visa mig tuff, fick en råtta "slängd" i handen på mig, och jag satt stel som en pinne och tittade på den läskiga saken. Sedan börjar denna lilla varelse tvätta sig i min hand och efter en stund lade han sig ner och nästan somnade på min arm. Då insåg jag hur fånig min rädsla var och såg att den lilla saken faktiskt var ganska söt. :)

En vecka senare gick jag ner i djuraffären och köpte två råttpojkar, bur och tillbehör, bara för att komma över min "rädsla", och det funkade verkligen. nu är det bästa jag vet gosiga, varma, lena råttsvansar som kittlar i nacken, kan inte få nog av att kela med  råttsvansar. Så min metod är ett bra och säkert (och ganska drastiskt) sätt att bli av med sin råtträdsla. ;)

Citron
0

Jag hade en kompis som hade en liten mindre vit råtta som hela tiden satt snällt på hans axel. Råttan följde med honom vart han än gick, alltid satt den där på axeln. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

EMELINE13
0

Jupp=)

mina råttor följer mig vart jag än går

[tiiia]
0

hehe har jag mina råttor lösa på golvet och jag vill gå ngnstns så kommer de springandes och klättrar upp på mig. Bella är en jävel på att klättra måste jag säga, klättrar hela vägen upp längs benet upp för tröjan och in i bh'n. hehe, Doris brukar ge upp vid midjan ungefär och Lea stannar lite under midjan och sen måste man ta upp henne till axeln. så ja jag skulle säga att de följer mig vart de än går. o så är det ju så klart så att de om man sitter på golvet eller i soffan ger sig ut på äventyr ensamma men när de är lite över en meter bort eller ser ngt som de tycker är lite läskigt så kommer de snabbt springandes tillbaka till "mamma". men springer lika snabbt tillbaka och nosar och vänder tillbaka till "mamma" och hämtar mer mod. Fast det är ju klart, när alla tjejerna är ute tillsammans så kan de bege sig en riktigt bra bit bort innan de kommer på att matte inte är jäätte nära.