Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 668 ggr
artdesiu
0

Pälstyp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har funderat lite på det här med pälstyp, jag har ett gäng på fem grabbar boende hos min pojkvän.
Pappan är rex, likaså en av ungarna, två ungar är dubbelrex men den siste vet jag inte riktigt vad han är. Han har liksom ett tunt lager hår över i princip hela kroppen, med tjockast hår mot rumpan och även ganska mycket på nos och mage. Det är inte av samma hårtyp som hans pappa eller bröder, utan mycket mjukare. Det fick mig att tänka på denna sida: http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp där jag läst om pälstypen Fuzz. Vad jag kan se ser han ut att vara fuzz snarare än dubbelrex.
Vad tror ni? Bifogar en bild på honom, Kaspian heter han för övrigt, här brevid sin dubbelrexade bror Elliott.

Undrar också lite över hans färg, är så tunnhårig att jag har svårt att avgöra, men chansar på agouti.

artdesiu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville också fråga om min nyinköpta bebis, och hennes pälstyp. Tjejen jag köpte henne med är helt slät. Men denna lila brud är liksom rufsig, inte som en rex, hon har ingen krullig päls, och inga krulliga morrhår. Pälsen ser mer ut som att hon skulle ha blivit riktigt tilltuffsad, och morrhåren är lite "böjda". Har ingen vidare bra bild, men hoppas denna duger. Juno, som hon heter är den blåa.

Och sista frågan, är halvkass på färger, vad har hennes kompis, Rut, för färg?

wintermynta
0

Den blåa är en dålig rex och Rut är en agouti hooded.

Daydreams
0

Vad jag vet så kan man inte säga vilken sorts det är om man inte känner till föräldrarna. Fuzz kan man bara se genom blodprov eller testparning.

Keno
0

#3 Fuzz? Vad är det?

Daydreams
0

Odette på forumet har översatt en artikel som förklarar en del om de olika hårlösa, här är länken

artdesiu
0

#2. Är du säker på att hon är agouti, vad jag förstått ska agouti vara mycket rödare i pälsen än vad hon är och vara mycket mer "tickade". Hon är någon kall, blekbrun färg och inte alls rödaktig.

artdesiu
0

#4, http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp

Står lite längre ner under "coat".