Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 9339 ggr
dreamiz
0

löss

Har läst i ett inlägg men sedan inte hittat mer information så jag ställer frågan (igen?) Hur behandlar jag mot löss på råttor?

Jag upptäckte idag löss på några av mina råttor. De ser bruna ut och kryper. Tycker de påminner om de mössen hade för några år sen. Så det kan ju knappast vara något annat än löss.

Men hur behandlar jag? Funkar det med Dermocan? Exner? Eller måste de ha ivomec?

Ska hela deras utrymme behandlas o i så fall med vad? Ena buren går inte att ta ut i badrummet så kan inte dränka in den utan den måste stå på plats så helt sanerad blir ju inte den. O utanför buren, där är de ju också?

Hur länge överlever löss utanför värddjuret?

Kan det smitta till möss?

miracle
0

Du kan testa Vircon till buren, det är ett desinfektionspulver som blandas ut i vatten. Luktar väldigt skarpt så råttorna kan inte vara i buren på minst ett dygn. Men de kan vara värt att prova. Vad gäller råttorna skulle jag ringa till en veterinär om vilket medel som du ska använda. Lycka till med dem och hoppas att de går bra.

Ninja
0

Virkon S är ett desinfektionsmedel, det dödar bakterier inte ohyra. Tigusspray är däremot bättre mot ohyra, det kan man göra rent buren, omgivningen och alla tillbehör med.
Det allra bästa medlen mot ohyra är receptbelagda medel, som ivomec (+ några andra som jag inte kommer ihåg vad de heter nu, kan kolla upp det senare om ingen annan nämner det före mig), men dermocan kan du bada råttorna med annars.

dreamiz
0

Räcker det med Dermocan o sen tiguspray till bur o tillbehör? Tänkte att det kanske är svårt att få in dermocanen överallt i ansikte o så utan att det kommer i ögonen… Har två råttjejer som är ganska rädda av sig så ser inte fram emot att bada dom, men nån behandling måste de ju ha i varje fall…

Eller är Ivomec bättre? (För några år sen hade mina möss löss o då fick jag ivomec till dom.)

Följer jag anvisningarna som står på dermocan eller är det annat som gäller för råttor?

Ninja
0

Använder du ivomec så slipper du ju bada dom och oroa dig över stänk i ögonen. Du slipper också göra rent omgivningen, bara då låter råttorna springa överallt där de har varit tidigare så att de "plockar upp" gnetter och sånt som ligger i dvala på andra ställen. När dessa gnetter sen kläcks så dör de av ivomecen.

Vi har bara behandlat skabb med ivomec, löss har behandlats med dermocan + tiguspray. Det var dock på hund, men på veterinärs inrådan och hon sa även att samma procedur skulle gälla om jag fick ohyra på mina råttor nån gång.

zimzon
0

Jag tycker att du bör åka till veterinären. Det är mycket säkrare att få receptbelagda medel. Vanliga ohyreschampoon och liknande är ju oftast till större djur än råttor och kan då vara mycket starkare än vad som är bra för råttorna.

Det kostar ju mer hos veterinär, men jag tycker att det är säkrare.

[Theriss]
0

#5 Styrkan i medlen gör nog ingen större skillnad, jag har använt både Dermocan och Tiguspray på möss utan problem. Det jag oroar mig för med såna medel är att man inte ska komma åt överallt så ohyran överlever…

dreamiz
0

Ok, låter ju som att vilket som skulle fungera. Jag tror att jag badar dom idag i Dermocan då jag märkt att ena hanen är irriterad på sina burkompisar. Kanske blir det bättre om de löss han har dör. Så kan jag ju prata med veterinären imorn eller på tisdag. (Är bortrest imorn så dröjer ju några dar till innan jag kan få ivomec.)

Låter ju annars smidigare med ivomec. Men just för att jag märkt hans irritation så vill jag göra nåt nu direkt. Vet ju inte om det har med lössen att göra (såg inte många på honom) men man vet ju aldrig.

Angående styrkan så vet jag råttuppfödare som använder Dermocan så det kan ju inte va farligt i varje fall.

Tack för tipsen! O har ni fler tips så skriv gärna ner dom också!

ssssss
0

Mina råttor kliar sig väldigt mycket, hur kollar jag om de har löss?

dreamiz
0

#8 Man kan se lössen men det beror på hur många det finns o vilken färg råttan har. Lössen är brunaktiga o man ser att de rör sig. (Inte sagt att allt som är brunaktigt o rör sig är löss men…) Svårt att förklara hur de ser ut… Men kolla igenom din råtta ordentligt. Det kan även vara skabb o det tror jag inte man kan se med blotta ögat. En veterinär kan ge svar.

Jag fick besked från min veterinär att när det gäller löss kan man antingen bada i Dermocan eller behandla med Ivomec. Då jag börjat bada tyckte han jag skulle fortsätta med det o inte byta behandling. Har även sprayat bur o omgivning med Tiguspray. Idag badade jag tredje gången. Har inte sett några löss sen jag började behandla så det funkar.

eamus
0

mina små bebisar har små bruna kryp på sg,
vad ska jag göra ?

självklart prata med vetrinären/köpa medel men var/hur ?

dorkey
0

GAH! jag har nyss upptäckt löss på Ram, visst måste jag behandla alla i flocken då?

Dock så har han små sår.. Det kan väl inte vara skabb?!
Eller är det bara för att han har kliat sig så mycket?

dorkey
0

Det smittar väl inte till människor?

Ninja
0

#10 kontaktar du en veterinär så rekommenderar den dig ett medel. Receptbelagda finns på apoteket (krävs alltid för skabb), andra brukar finnas i djuraffärer. Tiguspray finns även på apoteket, ev. dermocan också (endast för löss/loppor).

Ninja
0

Nope. löss smittar inte till människor. :)

dorkey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sår, klisår?

dorkey
0

Sår och små löss

dorkey
0

löss

dorkey
0

Dermocan och Tiguspray fanns inte på apoteket, allt som fanns var Frontline. Har någon här använt det? funkar det lika bra?

dorkey
0

putt!

Ninja
0

Frontline vet jag inte, men det ska väl fungera på hundar och katter iaf.. men vet inte hur det är med doseringen. Kontrollera att det inte är farligt att överdosera.

Annars kan Dermocan och Tiguspray även finnas på djuraffärer.

dorkey
0

Men enligt apotekaren så ska det inte finnas alls längre.. Fast veterinären säger att det visst ska finnas, inte Tiguspray dock.

Ninja
0

Jaså? Vad dumt, men det kanske kommer ersättningsmedel.. eller är frontline det medlet kanske?

Daydreams
0

frontline hade jag inte testat utan att höra mig för med en råttkunnig veterinär.Det är rätt starkt. Tror stronghold biter även på löss, men ring en vette och fråga. (behöver ju inte vara ngn där du bor om dom inte är så kunniga, utan du kan ju ringa till ngn bra i ngn annan stad och bara be om råd)

Grodan
0

Jag har testat Frontline på mina råttor för länge sedan, då man inte ville ge det till bland annat katter (då de visat överkänslighet mot det). Fungerade mycket bra! Doseringen minns jag däremot inte…

Jag testade det inte vid lusangrepp dock - då jag aldrig haft sådant på mina råttor - utan som ett ohyreskydd på utställning. Behandlade alltså råttorna i förebyggande syfte för att slippa få skabbkvalster på dem, då det även skyddar mot detta. Däremot kan ett redan utblommat angrepp av skabbkvalster på råttan INTE botas med Frontline… (Det håller enbart vuxna levande skabbkvalster, som är på jakt efter ny värd, borta!)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dorkey
0

#22 Ja enligt apotekaren så var Frontline-sprayen det nya..

#23 Jag har pratat med veterinärerna flera gånger nu, skulle återkomma idag då de skulle ta reda på om Frontline går att använda på råttor. Har precis ringt upp igen och de sa att det enda de vet är att man kan spraya råttorna med Frontline-sprayen.. Det är det de hittat på nätet.

#24 Då använde du för hund alltså? För det finns ju för katt också. Jag får gå ner på apoteket och köpa den för katt och prova, eftersom du provat så kan det ju inte vara för starkt.

Magda
0

jag använder frontline dropparna till mina råttor, jag har tagit en sådan pipett som man har till 1 st katt & droppat en droppe per råtta, räckte precis till alla 10 då, det fungerar jättebra!

LeTigre
0

#26 som förebyggande eller som behandling? Mot löss eller annan ohyra?

Det börjar bli vår och dags att köpa frontline till katterna här hemma för att förebygga färstingar, det fungerar hur bra som helst och även fästingar de eventuellt redan hunnit få dör och ramlar av efter applicering.

Vore kanonbra ju om det nu är något som funkar också på råttorna så att man kan ha det hemma.

dorkey
0

Nu har jag i alla fall varit nere på stan och köpt en Frontline Vet Spray. Det står

"NÄR SKALL LÄKEMEDLET INTE ANVÄNDAS
Frontline Vet skall inte användas på sjuka djur eller djur under konvalescens.
Använd inte på kaniner eftersom biverkningar inklusive dödsfall har rapporterats.
Djur med känd överkänslighet mot fipronil skall inte behandlas."

"Djur och människor med känd överkänslighet mot insektsgift eller alkohol skall undvika kontakt med Frontline Vet."

"Se till att djur inte slickar varandra efter behandling."

Ja.. Vågar man använda det?

dorkey
0

putt

Ninja
0

Läskiga ev.biverkningar har ju alla medel, och allt är ju potentiellt farligt. Var försiktig med doseringen så tror jag nog att det ska gå bra, har veterinär sagt att det är ok så ska det vara det. Grodan har ju även använt det på råttor utan problem.

Ladyinred
0

Jag pratade med en vet. för länge sen ang detta och de sa att jag bör ha råttorna åtskillda tills det torkat in och spridit sej i pälsen ordentligt.

dorkey
0

Hur ska jag kunna ha tre råttor separerade? i varsin transport kanske.. men i flera timmar? hur länge då?

Ninja
0

Tror nog att det torkar ganska snabbt.. du kan ju ta en råtta i taget också, så kan du uppehålla den tills det torkat så den inte börjar tvätta sig själv.

Ladyinred
0

Jag hade oxå problemet med att hålla dem separat så därför använde jag aldrig det medlet utan badade dom istället i dermocan..

Magda
0

#27 som behandling mot löss har jag använt, även som förebyggande mot loppor & löss. det fungerar effektivt, torkar in snabbt då det bara är en droppe i nacken..

brukar ha råttorna ute så de springer om kring 20-30 minuter sen brukar det var så torrt att de inte bryr sig så mkt om att försöka tvätta bort det, inget har hänt med dem som tvättat sig heller..

CamillaS
0

När mina råttor hade löss, så fick jag stronghold utskrivet av veterinären. Det funkade väldigt bra, och dessuom behöver man inte desinficera buren, eftersom råttorna går runt i buren med medlet så dör lössen där råttorna är typ. eller hur det nu funkar.. :)

dorkey
0

Nu har jag i alla fall sprayat in råttorna, eller det var för några timmar sedan. Ska detta bara behövas göra en gång? hur är det med omgivningen? tar de upp lössen som finns i buren, och sen dör de av förgiftning?