Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2747 ggr
Ninja
0

Abcess

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att min Spike har fått en abcess.. Ledsen

Ninja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till bild..

Ninja
0

Upptäckte den nyss. Har inte ens sett att han har haft ett sår.. men nu är det väl bara att se fram emot när den spricker och det börjar lukta illa. *blä*
Har inte varit med om det förut själv, men folk har sagt att det luktar fruktansvärt!

Daydreams
0

kan dom vara så stora? Hur känns den när du tar på den, mjuk, hård?

Ninja
0

Den ser faktiskt inte så stor ut i verkligheten.. Den är mjuk.

Daydreams
0

ok en av mina råttor har nämligen ngt liknande, som jag tror är en juvertumör men den är så himla mjuk så därför jag undrar om det inte kan vara en abcess

Ninja
0

Varför jag misstänker abcess är att den är lite svartfärgad. Inte ovanligt att dom är det.

Daydreams
0

hmm, Alllamej hade en råtta med tumör om blev svartfärgad, tror det heter nekros eller ngt sånt. Håller tummarna att det är en abcess. Min råttas klump är jättemjuk och man kan typ ta runt den, den sitter inte fast i ngt mer i huden. Och jag vaklar jämt om vad det är. Får kolla henne hos vetten snart. Hoppas din abcess spricker snart.

dorkey
0

Min råtta, min första råtta faktiskt hade en juvertumör. Den satt i skinnet och du kunde ta runt den utan problem, så det kan ju fortfarande vara en tumör dock :(

Glädjeförstöraren 2000

Daydreams
0

#8 jo jag är rätt säker på att det är en tumör på min tjej, men den växer inte snabbt iallafall så jag hoppas hon kan leva med den länge. (Förlåt ninja, stal din tråd lite)

Babbett
0

Dom abcess mina råttor haft har alla varit hårda…

Ninja
0

Det känns inte som en cancertumör iaf. Inte som de jag har klämt på förut. Dessutom är det en skorpa på den idag, och så har den krympt.. vet inte om den kanske öppnades inatt och tömdes lite på var, men jag känner ingen varlukt.

Lexi
0

Din grabb kanske har slickat upp allt som tömdes, därav ingen lukt?

TacoBelle
0

Det är en abscess. Och tyvärr är det väldigt dåliga prognoser på råtthanar med abcsess just där. Jag har bara extremt dåliga erfarenheter av det. Mycket svårt att bli kvitt.

Ninja
0

#13 Jo jag har för mig att jag har läst om något hane som fått återkommande varbölder där, tror det var på r8forumet för ganska längesen jag läste det..
Så det kan alltså bero på något annat än ett sår då?

TacoBelle
0

#14 Ja det kan det. Det kan bero på olika bakterier t.ex stafylokocker, pasteurella eller kolibakterier. Eller då som du skrev ett sår från t.ex ett bett.

Ninja
0

#15 Om det är så skulle det förklara varför jag inte sett något sår. Ledsen

Daydreams
0

#16 Om den redan tömt sig en del och blivit mindre är det ju bra. Skulle abcessen bero på bakterier så borde antibiotika hjälpa. Har du pratat med en vette om det?

Ninja
0

Jag vet inte om det är positivt eller negativt eftersom jag inte sett en tillstymmelse till var. :P Men jag hoppas ju på att det är positivt iaf. Nej, jag har inte varit i kontakt men veterinär ännu.

Har desinfekterat hela buren + inredning nu, det som har verkat för krångligt att desinfektera har jag kastat. Vill minska risken för att det ska bli värre.

Lite funderingar..
Kan det vara zooråttorna jag fick hem i måndags som burit med sig bakterier?! Vad gör jag åt det, nu när skadan redan är skedd? (går det så fort, dvs bara några dagar innan något bryter ut?) 
Är det fara för de andra råttorna jag har? Måste jag "vänta ut" en ev. infektionsvåg eller finns det något jag kan göra redan nu för att förhindra att det blir värre? (förutsatt att det är zooråttorna som är orsaken, och inget som Spike lyckats med själv..)

Ja, jag blev alldeles fylld av frågor nu…

MentalDistress
0

min råtta saga fick en sån varknöl som var mycet större, nästintill lika stor som hennes huvud. såret fick hon antagligen nr hon busade med sina syskon. när den väl spricker så tvätta de med koksalt lösning. min vett skrev ut antibiotika för sökerhets skull, tvättade såret och gav henne antibiotikan och efter bra dagar hade det läkt, hennes syskon lät såret vara de med så det var inga prob :) lycka till med din söt nu!

annelie-h
0

#7 Nekros=celldöd=död vävnad->svart så det kan ju bero på mängder av anledningar:) som när man förfryser en tå.. hi hi

annelie-h
0

hoppas allt går bra och bölden försvinner snart!

Vikvack
0

Jag var med en råtta till veterinären för att tömma en abcess. Han tvättade såret och gav oss pencillin, inget mer än så.

Har ni alltid varit till veterinären då en abcess spruckit eller kan man tvätta själv på ett tillfredställande sätt?

Mastoll
0

ååh, alla dessa tumörer och bölder råttor har.. varför måste dem finnas överhuvud taget :(

Ninja
0

Jag har aldrig varit till veterinären med en abcess. När de spruckit har jag tvättat med koksaltlösning och varit extra noga med att skrubba buren med virkon. Då har det läkt finfint.

Självklart tar jag råttan till veteirnär om det blir värre dock, t ex om det blir rött och inte slutar producera var och tar lång tid på sig att läka.

bobbs
0

Ursh en sådan uppptäckte jag på en av mina igår. :( Är det vanligt, känns som att många har skrivit om dem på siståne?