Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1790 ggr
[countess]
0

ARG

va till syrran idag och hennes styvbarn hade hem en kompis som också hade en råtta som hon tog med sig jätte kul tyckte dom

grejjen är bara att det var en han råtta så nu blir det bäbisar!! det var inget syrran visste om utan hon kom på dom när hon gick in i rummet då hannen satte på ena honan .

och nu vägrar idiot syrran ta hand om ungarna om det blir några så dom ska sälja stackarn till dotterns kompis som hade hanen så hon fick följa med hem till mig.

så jag undar om bra tips har ju haft kullar förut när jag inte visste bättre . så kom med tips ska jag kulla dom? vet inget om föräldrarna utan dom är zoo råttor.

det enda jag vet är att honan är snäll fungerar i flock och är ca 10 månader . hanen vet jag ingenting om eftersom jag aldrig har träffat han .

ghaaaa jag blir galen

SamanthaJones
0

ge syrran smisk o även hennes kompis!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[countess]
0

jo jag hade god lust kan jag lova ! även om det var hennes styvdotter på 10 år som gjorde det är det min syster som har ansvaret ibland undar jag om jag blivigt adopterad

[countess]
0

jag vill ha råd råd råd råd =) så både ungarna och mamman får det bra

niffen
0

Jag kan inte skriva nåt för jag blir för arg. Förlåt, men såna människor borde inte släppas lösa med råttor (eller djur över huvud taget!!!!!!)…..

Mymlan
0

Ge bebsen en bra start med bra uppväxt, foder etc Se sedan till så de får bra råttkunnigt hem där de ej avlar. Inte besens fel att de vart födda.

Sedan skriv ut allt bra fakta om råttor o ge råtthanens ägare + föräldrar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mischa
0

Glimmers avelsråd

Vad jag vet ska honan ha massa näringsrik mat, både under dräktighet och laktation.

≧◔◡◔≦

[countess]
0

#5 besenes fel ? vad är det? :S 

jo jag ska göra det=)

okej tak för alla svar =) gärna mer tips =)

[countess]
0

jag kommer va väldigt noga med vars dom hamnar och att dom inte ska gå till avel , vilket pris ska jag ta? och vilket är det bästa ströt jag kan ge mamman ? asså till buren

Mymlan
0

#7 Bebsens = bebisarnas bebs = bebis

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[countess]
0

#4 det är lungt jag är också arg okej en olycka kan hända jag menar ungen är bara 10 år men då ska syrran också ta hand om dom inte vägra och sälja hon vidare till någon snorunge till :S

[countess]
0

#9 jaha dumma jag ;P

[countess]
0

#9 jaha dumma jag ;P

[countess]
0

nu är det också så här nu måste hon ju bo själv eller ska jag sätta ihop henne med mina honor tillsdet är en vecka kvar ? känns dumt att hon ska behöva bo själv :( men samtidigt om det blir bråk är det ju inte heller så bra :S

KAGE
0

Annars kan du ju ta bort ungarna också.. kanske vore det bästa?

/Karoline.

[countess]
0

#14 joo men jag är så dålig på att veta vad som är bäst just inom avel det var därför jag frågade här :S sen vet jag inte om jag skulle kunna klara det

KAGE
0

Du kanske kan be någon annan att fixa det?
Om jag skulle behöva avliva nåt att mina djur så skulle jag bestämma nåt bra sätt och sedan be någon som palla att göra det åt mig.. finns massa olika. Yxa, slå i stengolv till exempel..

/Karoline.

[countess]
0

#16 skulle jag ta bort dom skulle jag inte fixa någon som tog till med yxa stengolv mm men jag vill veta om det är absolut ett måste att ta bort dom eller om det finns flera alternativ , jag har inga problem att ta bort djur som mår dåligt/ sjuk osv. men helt friska och glada djur nää jag skulle aldrig klara av det

KAGE
0

Sant :/ helt annan sak när det gäller sjuka och friska djur..
Är dom sjuka så känns det ju bra, att man gör en bra sak för djuret..

/Karoline.

[countess]
0

#18 joo och om det skulle va så att dom pga aveln inte funkar så får man kankse ta bort dom då? då får dom iaf en chans ,

bara jag hittar bra hem där dom är medveten om detta

LeTigre
0

Yxa är väl lite överdrivet, om du inte vill ha ihjäl hela kullen på en gång. De är ju pyttesmå när de föds, räcker säkert med att använda pincettgrepp och vrida av nacken.

Jag hoppas på att honan inte blev dräktig, det är ju inte 100% säkert. Men läs de trådar som redan finns på ämnet och lär dig så mycket du kan. Med tanke på antalet "oavsaktliga" parningar som försigått på sista tiden så är det bara att välja och vraka mellan trådarna.

niffen
0

Du kanske kan ta bort några stycken om du tror att honan klarar det? Hanen kanske vill ha en son och bo ihop med? Honan samma(fast en dotter, självklart)? Ja, men mycket bra mat, inte så stor bur, med många våningar och så, och så litet galler som möjligt när ungarna växer upp. Försök att få några köpare redan nu, ifall du ska 'spara' några, så behöver du inte oroa dig om det sedan!  :)

Lycka till!

[countess]
0

hanen bor med 3 till och honan ska få flytta in med mina efteråt .  jo jag hoppas också att det inte blir något hon vart parad runt en 16 syrran va inte säker :/  jag har fixat en hamster bur som är godkänd för avels hona

vill verkligen inte ta bort några så jag hoppas på en liten kull eftersom det är fösta gånen hon få ungar sen ska jag tigga och be att jag får ta deras råttor och sälja dom till bra hem. dom ska inte ha råttor om hon gör som hon gjorde!!

KAGE
0

#20: Jaa, tänkte skriva "men en kniv räcker" men det lät så äckligt o_o

/Karoline.

[countess]
0

men hur ska jag göra ska jag sätta ihop honan nu med mina? sen flytta henne till eget en vecka innan ? känns dumt att hon ska få bo själv ? men det känns också dumt att först sätta ihop med mina sen flytta , eller om det skulle bli bråk .

och det känns dumt att hon ska få bo själv om det skulle va så att hon inte blivigt dräktig :7

åhh

niffen
0

Men du kan ju börja introducera henne uder "graviditeten" om hon nu är gravid… Så sen när kidsen har kommit och flyttat igen är hon verkligen klar för att flytta in! Då har hon inte glömt bort råttspråket eller nåt heller!

Nicciz
0

Väg henne varje dag så får du koll på viktuppgången.. Vad väger hon nu?

Så får du väl slänga upp lite magbilder sen… och gärna en bild nu med.. Räcka ut tungan 

Iofs kan man ju hoppas att båda föräldrarna var roan eller hade highwhite.. då har du ju en utmärkt anledning att kulla.. lite hemskt sagt kanske.. vet du vad föräldrarna är för färg..??

Grodan
0

#0 Särade din syster på dem direkt? Hur länge satt de ihop?

Om du har honan där kanske du kan kolla om hon har någon cervixplugg i vaginan. Om inte så är inte parningen säkerställd. Cervixpluggen kan åka ut allt från någon timme till ett halvt dygn - den är då lättast att se.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[countess]
0

#26  båda är svart hodden jag har inte vägt henne nu ska väga henne i morgon jo jag ska ta biler på torsdag när jag köper batterier

#27 hon vart parad rund den 16 så det är lite sent nu , barnen hade varit själv där uppe runt 2-3 timmar så men syrran tog särade direkt hon såg det men hon vet inte hur länge dom hållit på :/ men jag hoppas för guds skull att det inte har blivigt något

Ninja
0

Att introducera henne för de andra honorna är lite stressigt och en dräktig hona behöver lugn och ro, vet inte om hon kanske aborterar fostren om du gör det.

Nyttigt mat såsom välling och barngröt med rå äggula och raps- eller olivolja i, mycket grönsaker, frukt och bär, fisk, kyckling kokt ägg+skal från äggen (för kalciumet), leverpastej osv.. allt nyttigt du kan komma på för att ungarna ska få en bra start.
Ge henne gärna mat två ggr om dagen, när ungarna kommer gärna 3 ggr.
Lämpligt bomaterial är exempelvis fleece och hushållspapper.

[countess]
0

okej tack så mkt=)

[countess]
0

#26 om dom var highwhite.. varör skulle man kulla då?

Allamej
0

#31 För att highwhite är kopplat till megacolon, en extremt otrevlig sjukdom som om den inte dödar bebisarna tidigt så plågar den råttan tills den dör.. det finns ingenting som är trevligt och bra med megacolon.. och vill du läsa mer så är google din vän, och även sökfunktionen här på Rif.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

UpptagetNamn
0

ush vad tråkigt :0

Allamej
0

Var är bilderna????

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[countess]
0

#34 ska ta bilder har köpt batterier nu , men när börjar honan bli tjock har inte fått tag i en våg än :( så men hon ser inte större ut så hoppas hoppas att det inte hr blivigt något

[countess]
0

#31 ursch :( men varför avlar man på roan då? :S

[countess]
0

#33 jo :( men jag hoppas att det inte har blivigt något

[countess]
0

jag hoppas hon ha inte blivigt nå tjockare vad jag kan se =) och vad jag ha beräknat så borde hon få runt den 6 då om hon vart parad runt den 16 då har det gått 21 dagar då borde hon väl vara tjockre nu?

[countess]
0

jag hoppas hon ha inte blivigt nå tjockare vad jag kan se =) och vad jag ha beräknat så borde hon få runt den 6 då om hon vart parad runt den 16 då har det gått 21 dagar då borde hon väl vara tjockre nu?

niffen
0

Ja, då borde hon ju föda närsomhelst   :P

Grattis! :)

[countess]
0

jo precis och hon ha inte blitt nå tjockare så jag håller tummarna att det inte blivigt något :D håll tummarna nu allihop =)

Ninja
0

Gud så skönt!

RatLover
0

*Håller tummarna!*

[countess]
0

NÄ :( nu har hon svullit upp :/ eller rättare sakt blivig tjockare inte mkt men mer, kan det vara maten hos syrran fick dom ju bara Torrfoder här får hon ju två ggr dag färskfoder säg att det är de

RatLover
0

:(, får väl hoppas att det bara var maten..

[countess]
0

ja jag hoppas det ska försöka ta några bilder senare :(

RatLover
0

Ja gör det :)

[countess]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här

[countess]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och en till

RatLover
0

Hmm, tyvärr ser hon ut att ha bebbs i magen, men lita inte på mig! Jag vet inte så mycket om sånt här än..

[countess]
0

säg inte så :/ asså förr när jag tog kull när jag inte visste bättre då va dom mkt mkt tjockare och om syrran sa rätt datum så har dte gått 21 dagar den 6 , så kankse kankse det är maten?

RatLover
0

Ja vi får hoppas på det :D

[countess]
0

*putt*

Ninja
0

Det som kan ge större mage är foster, mat, pyometra (varfylld livmoder), tumör.. Låt oss hoppas att det bara är maten som gör det, men håll henne under uppsikt för säkerhets skull för hennes tillstånd kan ju hux flux bli jättedåligt och då är det veterinär snabbt som gäller.

[countess]
0

#54 jo jag har henne under upp skikit hon är ju pigg och så ,men endå äter och dricker som vanligt , men jag är berädd .

hon stog förut i sovrummet men har flyttat henne till vardags rummet där vi är mest bara för att

[countess]
0

steg upp i morse och hon har fått ungar :( så nu är det bara att hoppas på det bästa , jag har inte kollat än utan hör bara små pip , jag vill inte heller störa henne pga att hon inte kommit ut boet än . hur som helst så ska jag spara två , min granne som också är min barndoms kompis ska ta 2 eller 3 , och en till kompis som ska ta två , och det känns jätte skönt för då får jag va med hela tiden , och då hamnar dom inte hos någon oseriös .

niffen
0

Oj, då… Har dom träffats efter det då eller?
Ge henne mycke mat iaf! Mycket, mycket. mycket, MYCKET! Även om du inte ska spara ungarna så tar det på hennes krafter att ha ungar, föda osv. Sen kanske du ska börja fundera på om du verkligen ska spara dom, eller om du klarar av att kulla?

Lycka till, iaf! :)

[countess]
0

vilka har träffats? förstår inte :P

nä kulla klarar jag inte av eller jo om dom var sjuka men inte när dom är friska och det vet jag ju inte än :(

[countess]
0

*putt*

niffen
0

Ujj, jag menar honan och hanen  :P

Ninja
0

Varför skulle honan och hanen träffats igen? De bor ju inte ens i samma hushåll.

Tråkigt att det blev bebbar ändå. :( som niffen säger så kommer hon och ungarna behöva mycket mat, helst två, gärna tre ggr/dag. Massor av grönsaker och frukt, mycket protein osv. Välling och barngröt är bra att ge, vispa i rå äggula också så blir det mer protein i. Dräktighet och digivning kräver mycket järn också, så se till att ge järnrik mat också, t ex leverpastej, oskalat sesamfrö, olika bönor, spenat, valnötter osv.

niffen
0

#61 Har dom träffats en gång skulle dom kunna träffas flera gånger…

Ninja
0

Ja men hon skrev ju att hennes systers styvbarns kompis tog med en råtta dit, sen tog countess honan med sig hem ifall det skulle bli ungar. Tror inte att countess skulle låta dom träffas igen. :)

[countess]
0

okej tack ninja för råden =)

niffen nej jag har intre låtit dom träffats igen , det var inte jag som parade dom utan jag tog henne efteråt , om du läser första inlägget så förstår du

niffen
0

#64 Jag vet, det var inte frågan om DU hade låtit dom träffas igen. Om DU läser MITT inlägg, #57, kanske du förstår  ;)

[countess]
0

jaha sorry nej syrran vart ju galen så efter det så fick dom inte träffas

[countess]
0

nu har jag tittat och hon fick 2 st kan hon ha fler i magen? ifs så var hon ju knappt nå tjock någon som vet ? , hon är pigg och kry , ska ringa vetten i morgon iaf om det inte har kommit några fler ungar