Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1832 ggr
silverorm
0

Förlossningsproblem!!

RatLover
0

ehm, okej? Kanske ska skriva nåt mer??

niffen
0

Hur? Dröjer det lång tid för henne att föda? Har hon spruckigt eller blöder hon?

silverorm
0

Vår råtthona började föda igår kväll, fick ut en, men blev störd och har nu slutat att krysta, har ätit lite och druckit. Jag har masserat hennes mage och torkat hennes rumpa med ljummet vatten, hon är öppen ännu men det kommer inga ungar… Hon är 15 månader hon har fött tidigare utan problem och är vid god hälsa. Vad vet inte riktigt vad jag ska göra med henne nu. Några råd??

niffen
0

Oj… Lite gammalt, kan det vara så att höften låst sig, någon annan? Eftersom hon har fött tidigare så borde det kanske inte.. Jag vet inte.. Hur går det med den första ungen? Diar hon den? Har hon mer bebbar i magen då?

silverorm
0

Den ungen är borta, blev nog uppäten bara en massa blod i morse :( Hennes mage är sprängfull, har nu lagt henne i en mindre bur med nytt och rent matrial, nu ligger hon på sidan o pustar… Har aldrig varit med om detta förut med mina råttor… Hur lång tid ska man vänta??

Allamej
0

Du ska in till veterinären nu, och det är bråttom! Snälla åk nu, hon kommer kanske inte att klara sig annars

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

niffen
0

Ja, det låter inte så bra.. Gör som Allamej säger, åk till vetten!

silverorm
0

Vi avaktar nu, efter massagen har hon nu börjat lyfta på svansen o krysta, jag känner mig som en skurk :( Har ingen bil att ta henne till vetten med…

MalinMalin
0

Troligen av hennes ålder och att hon troligen blev rejält störd har hennes krystvärkar avtagit och om du hade åkt till vetrinären redan igår hade man kunnat ge henne värkstimulerande medel så hade hjälpt på henne att få ut ungarna.

Nu är ungarna med största sannolik döda och honan kommer att dö om man inte snittar och tar ut dom döda ungarna.Hon blir likförgiftad av dom döda fosterna hon har i sig.

Nu är det ju inte så att bäckenet låser sig utan det blir inte så töjbart på ett äldre djur och ännu mindre på ett djur som inte tidigare fått ungar.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Tramsa
0

Hoppas du kan ordna skjuts till veterinären. Verkar tragiskt om hon ska behöva dö.. :(

ratpaw
0

Honan måste få antibiotika, ring och prata med en veterinär för att få råd.

Förr gav man vibramycin, nu vet jag inte vad de ger som ersättning då vibramycinet inte längre finns.

Allamej
0

Ronaxan är ersättningen

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MalinMalin
0

Dom döda ungarna måste ju ut först,annars hjälper ingen antibiotika den honan.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

MalinMalin
0

dubbelinläggLedsen

//Malin

www.r8ttor.se

wintermynta
0

Se till att hon rör på sig och få i henne vätska. Vilket dygn är hon på?
Om hon blöder mkt så kan livmoder ha brustit och då är det inget att göra.

TienMu
0

Men så hemskt!!! Gråter

men skjuts ti vetten?……e väl ba å ringa taxi! De finns vetrinärer som kommer hem åxå…..

Tramsa
0

För mej är taxi också skjuts..

TienMu
0

#17 vad menar du? att de inte funnits en enda ledig taxi eller?

Tramsa
0

#18 Jag menar inte så mycket egentligen. Antar att du syftade på mitt svar till silverorm och därför ville jag förtydliga. Krävs det veterinärvård så fixar man ju skjuts. Antingen genom folk man känner eller om man måste,ringa taxi. Skjuts som skjuts…

Det är inte jag som har den gravida råttan….

silverorm
0

Känner mig så j…a hjälplös, har inte ekonomi för detta… att hon ska röra på sig var nog en bra ide…har satt in henne med flocken igen, hennes syster och deras vuxna döttrar hjälper henne nu..med att tvätta o "trampa" på henne, hon springer omkring oxå…

Nästa gång vi ska ha ungar på råttor ska jag ta mig sjutton ha bil o en buffert med massor av pengar!! Avskyr detta jag älskar verkligen denna lilla modiga råtta!!

Har dragit fram föl, lamm och dagit ut ägg på ormar som hamnat i äggnöd, men aldrig kännt mig så dum som nu..!!

Bullerbytjejen
0

ska man verkligen sätta in henne till de andra undrar jag ? jag vet inte så mycket om sånt där, men det känns inte helt rätt i mitt huvud..kanske bara stressar henne, fast det kanske e bra för att hon ska få ut eventuella bebisar som finns kvar där inne

TienMu
0

#19  Exakt , va de ja mena åxå! skjuts går alltid å hitta vare sej de är från en vän eller taxi….skillnaden e ju att taxi då ofta kostar…

#20 Hoppas att allt går bra å att hon klarar sig! tråkigt me bebbarna….. :(

Vi får hålla tummarna allihopa här!

Babbett
0

#20 Jag skulle inte sätta ihop henne med de andra…

Och jag skulle inte avla om jag inte hade möjlighet att åka till veterinär OCH betala vad det kostar.

Fosterförgiftning inträffar inte så snabbt så det är inte för sent att åka till veterinär och få ut ungarna och på det viset rädda honan!

silverorm
0

wintermynta! Tack så mycket för din hjälp!! Jo hon blöder, började sent i går kväll och blöder nu med. Vill inte att hon ska vara ensam när hon har ont och är stressad, hennes flock lugnar och hjälper henne, dör hon ska hon göra det med sin familj. (inte med korkade människor).Gråter

Bullerbytjejen
0

ååh, vad jobbigt, förstår att du känner dig hjälplös, synd att det inte fanns ekonomi att ta henne till vetten, det finns ingen du kan låna av då?

Babbett
0

#24 Sitt inte där och snyfta, gör något människa!

Tramsa
0

Finns det ingen veterinär som går med på avbetalning? (jag har ingen aning själv..)

Bullerbytjejen
0

ja avbetalning eller faktura ?? Dom brukar inte göra det men vid akut kanske dom går me på det om man kan övertala dom?

SamanthaJones
0

Hur fan tänker man när man tar en kull på en gammal hona och inte har en buffert?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Babbett
0

Vad gäller åldern på honan så är det ok att ta en kull på en frisk 15-mnds hona som haft en kull innan.

Nicciz
1

#29 fast risken för komplikationer finns alltid…. och ärligt, det är knappt någon som har buffertrar…

silverorm: var bor du någonstans?

TienMu
0

avbetalning å faktura går…..om man inte har anmärkningar å sånt allefall…ja vet inte….men ja har alltid blivit tillfrågat om ja vill ha de på avbetalning el om ja vill ta de på en gång….

aldrig vart nå problem….

lorenz
0

Ring ock prata med vetrinären om pengarna. så att din råtta får hjälp.

Tramsa
0

Jag tänker.. lider inte en råtta som har döda ungar i magen,som inte kommer ut? Om hon nu kommer att dö utan vård,vore det inte bättre att avliva isåfall? För det kostar ju inte så mycket. Känns så dumt med onödigt lidande..Ledsen

Girlie
0

#31: Hon bor utanför Göteborg.

silverorm
0

Jag är ingen djurplågare om ni tror det!!! Vi hade en buffert med pengar för 30 dagar sen, men livet kan ta sina vändningar…

Kosta vad det kosta vill har fixat bil nu, och åker till Blå stjärnan nu!!

Allamej
0

Lycka till! Vi håller tummar och tassar för henne nu

Indolentia
0

Usch va hemskt. Hur gick det?

Tramsa
0

#36 Vad bra! Hoppas att det går fint!

KickanW
1

Jag håller tummarna här.

Och snälla, ibland kan ni väl låta bli att börja klaga på buffert och liknande. Jag tror att han gjorde vad han kunde och det med pengarna är ändå alltid för sent. I såna här trådar kan man väl bara försöka hjälpa och eventuellt prata allvar med TS efteråt angående pengar och buffert?

Babbett
0

#40 Håller inte med dig…ska vi bara klappa alla på axeln så är det inte alla som sätter fart. När det handlar om liv eller död och folk väljer att "avvakta" pga. brist på pengar så tycker jag det är ok med lite påtryckning.

KickanW
1

Men samtidigt tar det fokus från grundfrågan och TS riskerar att missa viktig information. Att skriva "Du måste ta taxi annars dör råttan!" är en sak… Men att skriva t.ex. som du
"Och jag skulle inte avla om jag inte hade möjlighet att åka till veterinär OCH betala vad det kostar."
är bara onödigt i det krisläge han är i.

(Tog dig Babbett som exempel nu eftersom det var du som sa emot mig… )

Babbett
0

Om jag med mina onödiga kommentarer kan bidra till ett besök hos vet. för att försöka rädda liv så är jag nöjd.

Jag tycker inte det är värre att skriva vad jag hade/inte hade gjort än att skriva vad andra MÅSTE göra.

KickanW
0

Det enda jag säger är att jag inte tror det hjälper råttan i nöd… Utan bara skapar diskussioner som tar bort fokus från själva grundfrågan. Som sagt, efteråt får du gärna skriva till TS och "skälla" eller vad man nu vill, för jag håller med dig.

eamus
0

Hur gick det ?
*håller tummarna*

Daydreams
0

Jag har otroligt svårt att både förstå och acceptera att man skriver i ett forum och ber om hjälp. Det första man gör är väl att ringa veterinär?

Föder man dessutom upp råttor så är det basic kunskap att inse att det har gått åt skogen och se till att ta sig till vetten direkt. Inte gå ut och fråga på forum.

Det finns massvis av saker man kan få hjälp med på ett forum och på det sättet anser jag att RiFs medlemmar är fantastiskt shyssta och hjälpsamma. Men det verkar vara en regel snarare än undantag att man vänder sig hit istället för veterinär vilket gör mig bedrövad.

silverorm
0

Tack till er som gav mig råd, för det var det jag var ute efter från början… förlossningar kan ju oxå te sig på olika vis…

Min lilla modiga tös fick somna in hos Blå stjärnan, en eloge till personalen som förstod min/vår situation! 

Hon fick inte ut dem eftersom de redan var döda och inte kunde hjälpa till vid förlossningsarbetet, dessutom var de stora.

Kostnaden vid snitt på jour/akuttid skulle gå upp till 20 000.

Vem har råd med det??? Hon slapp lida mer iallafall, min lilla goa tjej… (Väl mött på andra sidan min lilla gumma)

Bullerbytjejen
0

RIP lilltösan <3

[Castaway]
0

R.I.P. =/

wintermynta
0

#47 Beklagar vekligen, vet hur det är att förlora mamma och bebisar, det är en dubbel sorg.
Men du fatta rätt beslut och det var det bästa för henne.

Kleverin
0

jag beklagar!! Aldrig roligt..

Men nu vet jag varför jag har försäkring på mina små, trots att jag inte avlar på dem…

TienMu
0

Gråter stackars lilla tösabiten då….

TienMu
0

en liten tyst minut för henne å bebbsen………..

niffen
0

Åhh, R.I.P!  :(

RatLover
0

R.I.P :(

Lollo86
0

Vila i frid mamman å bebisarna :(

SweGizmo
0

R.I.P Lilla Råttan:,( Lilla söta Råttan, dina 2 älsta söner saknar dej (Zingo och Pepsi)

Och nu över till er som betedde er som svin, JÄVLAR vilken tur ni har att jag inte kunde skriva första dagen här!! för jävlar vad förbannad jag var på dem SVIN och FISFÖRNÄMA idioter som istället för råd gav klagomål!! HUR FAN ÄR NI FUNTADE?? Ni ska fan inte säga något om ni inte ens vet bakgrunden till varför SO inte har "Extra pengar" vid detta tillfället.

Ja ja, en spark i arslet på er som klagade, och en ros till er som faktiskt gav råd och hjälp till någon som var totalt hjälplös och chockad.

Kram till dej/er SilverOrm

Min blogg: SweGizmo.se

RatLover
0

57# Hur beter du dig nu då? :)

empan-hampus
0

R.I.P Hoppas hon och bebbarna får det bra <3<3<3<3<3

Bullerbytjejen
1

#57 Så länge det va en planerad parning så förstår jag dom som påpekat detta med buffert och dyligt, ska man ta en kull så har man ansvaret för djuren också å ska kunna ta dom till vetten om något händer, vilket det kan göra.

Så det e inga svin som skriver detta utan upprörda männiksor som är måna om alla råttor och dom blir frustrerade när det dyker in folk här stup i kvarten som tagit kullar och det går fel och ingen har pengar att göra något för dom utsatta råttorna. Så jag förstår dom lika mycket som jag förstår silverorm att det måste va fruktansvärt jobbigt, men har silverorm själv valt att göra den här parningen och inte haft pengar utifall något skulle hända så är det också lite ansvarslöst, inget att göra åt nu, jag beklagar förlusten och förstår precis hur hon känner sig. Fast jag förstår dom som blir upprörda också.

RatLover
0

60# Bra skrivet :)

SweGizmo
0

Men det är ju det ja sa!! dem hade pengar när parningen planerades och gjordes!!!!

Sedan har jag kollat runt lite på denna sidan och insåg plöstligt hur MÅNGA det är som inte kan något om råttor och sedan avlar ändå:/ men så är det inte i detta fall.

Tramsa
0

#62 Är det här dina grannar som du fått dina råttor från..?

Babbett
0

SweGizmo, fortsätt gapa.

Jag kommer fortsätta gapa när folk väljer att låta råttor självdö i buren med kompisarna ist. för att åka till vet och avliva.

Nu ändrade ju trådskaparen sig som tur var…kanske efter råd och skäll?

silverorm
0

Jag satte min trötta och plågade Råtta tillsammans med sin syster eftersom det var där hon kunde få tröst och trygghet, där låg hon och vilade medans jag (faktiskt!) febrilt försökte hitta en lösning. Hade ALDRIG tänkt låta henne självdö!! (vet inte vad för erfarenheter ni har av människor gällande djur, men grunden i all djurhållning är att djur ALDRIG får plågas!! Har hållt på det i 30 år)

Ville bara säga det…

Babbett
0

Citat från #24 "Vill inte att hon ska vara ensam när hon har ont och är stressad, hennes flock lugnar och hjälper henne, dör hon ska hon göra det med sin familj. (inte med korkade människor)."

wintermynta
0

Lill tösen är död nu, tjänar ingenting på att diskutera detta om och om igen. Jag vet faktiskt hur chockad man kan bli i en sån situation och att det är svårt att tänka klart. Alla gör vi våra misstag och en del gör det på bekostnad av djuren (syftar inte på silverorm).
Nu är detta gjort och hon har fått frid.

To0viiS
0

Jag har haft samma problem. men min hona överlevde. Hon klarade det själv. Jag fattar inte folk! Här kommer man och är upprörd och förtvivlad för att det inte går bra för ens älskling och istället för att peppa och hjälpa så trycks man ner!!!!!

vad är problemet med alla. Vist alla kan inte mycket om råttor eller om vad man skall göra i vissa situationer. men man kan älska djuret ändå! jag kan inte mycket om råttor. jag tog en kull på min och alla ungar dog. Men jag bryr mig inte om att alla säger att jag inte tänker på råttan. jag tänkte på henne hela tiden och jag ville ha en kull för att jag älskar råttor!

Skiter i va folk tycker annars. men det är dåligt att man ska få folk som redan har det svårt i en sådan situation att må ännu dåligare!!!!

Babbett
0

Jag tycker inte att jag tryckt ner någon, jag har försökt övertyga om att veterinären ät det ända rätta. Och det står jag för…

Om jag sedan måste tillägga vissa provoserande meningar för att öppna ögonen på folk som har svårt att fatta så gör jag det.

Jag vet att det är jobbigt att hamna i kris, både när det gäller råttor och ekonomi. Jag vet också att andras reaktioner kan få en att öppna ögonen ist. för att bara sitta och tycka synd om sig själv!

Girlie
0

En fråga, som inte har med TS att göra i huvudtaget utan bara en fundering från min sida. Är det okey även om jag skaffar barn men inte har råd att ta dem till läkaren om de blir sjuka? Skulle alla sitta och vara puttinuttiga och säga: Vad synd att lilla Linus har kraftig lunginflammation och har svårt att andas, hoppas det går över eller att han inte lider allt för mycket innan han kvävs till döds?

Kirameki
0

#70 Nu är det ju så att den mesta sjukvård för barn och ungdomar under 18 år är gratis (rätta mig om jag har fel)… Och så är det ju för att man inte ska kunna hamna i just såna situationer. Bara för att man har det bra ställt när man blir gravid så behöver det ju inte vara så att man inte kommer hamna i ekonomisk kris dom närmaste 18 åren… :P

Girlie
0

#71: Säg att sjukvården är gratis men jag har ingen bil att ta mig till ett sjukhus och inga pengar att betala taxi då. Flört

Men det vore alltså okey att förvägra sitt barn vård för att man får ekonomiska problem? Och jag vet, barn och djur är inte riktigt samma sak då man tyvärr (jag skoja bara) inte får avliva barn. Men båda är hjälplösa och jag tycker inte att någon av dem skulle förtjäna att lida för mina synder.

To0viiS
0

Jo det tycker jag också. man ska åka till veterinären. det finns alltid pengar att låna någonstans och skjuts att fixa. men vissa här trycker ner och inte försöker hjälpa till!

självklart ska man söka hjälp!

Bullerbytjejen
0

hon satte ju honan me de andra medans hon försökte lösa problemet skrev hon ju, och om hon skulle dö innan hon löste det så skulle hon iaf dö hos sina vänner inte ensam i egen bur, va väl kanske det hon försökte få fram ?

zickan
0

pengar är nått man har som har en tendens att försvinna lika fort. Jag kan helt enkelt inte ha ett akut konto. Hur jag ön försöker så försvinner dom pengarna för fort hela tiden på saker som är akut hos djuren men som egentligen inte är så akut.
På ett par timmar kan man bli av med en hel års budget.

Det är inte okej att hoppa på folk som ber om hjälp. Men så är det här inne. Frågar man en fel fråga så får man inte svar utan massa annat runt om. babbet är en extremt inbiten råttmänniska som bara vill djuren väl men tar i ända från tårna när hon väl lägger sig i. Det är inte enkelt att ta sig någonstans. jag har mött personen och hon gick även på kryckor. Jätte rar som var så över mån om transporten av två rått tjejer. Hade även tagit med sig en hel gurka. Inte en gurk bit utan en hel gurka för vi skulle åka till sthlm och hon tyckte det var bäst att vara på säkra sida och hon hade hört att jag skulle transportera fler djur.
Jag blir med förlamad när det kommer till pengar pga min uppväxt där jag inte hade några alls och glad att jag fick mat varje dag.  Allt som handlar om pengar kan göra det västa i folk.

Tänker inte skydda henne men hon gjorde korekt i slutändan det är det som är det viktigaste. Men tonen på forumet kanske kan se till att bli bättre så folk vågar lägga in frågor. vem vet, pga att hon vågade lägga in ett inlägg här kanske fick henne att tänka till om vetrinären. SKRÄM inte bort folk från forumet. Svara hårt men inte överdrivet

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

#74 tror med att det var så hon menade.
jag vet inte men skulle jag ha ont och risk till att dö så skulle jag hellst vara med dom jag trivs med som ger mig lugn. En stressad matte som söker lösning, ensam eller med dom mat bott sitt liv med. råttor är rätt mänskliga och trivs ju i flock. Då borde dom väl få mest tröst att vara hos matte eller med flocken än att ligga ensam?. om inte så fick hon ju värme av dom. Kyla och ensamhet är värsta när man är sjuk

Babbett
0

"babbet är en extremt inbiten råttmänniska som bara vill djuren väl men tar i ända från tårna när hon väl lägger sig i."??

Jag tar i när folk fattar trögt och väljer att låta djur lida ist. för att ge dom den vård de enligt lag har rätt till!!

"Skriv på mot tidelag" Vad gulligt, skriv på mot att folk inte är berädda att ta sitt ansvar som djurägare istället!

Sopa rent för sin egen dörr innan man vill rädda världen!

zickan
0

mh.. jag tycker det bara är bra att folk ännu vågar fråga om hjälp. På det sättet kan komma dit man borde ha varit från början.

Daydreams
0

Om man har hållt på med djur i 30 år som Silverorm påstår, så ska man veta bättre än att inte se till att ta sig till veterinär asap när en sån här sak händer. Vilket var vad Babbett m.fl påpekade och sa ifrån om. Att inte ha pengar är inte ett giltigt skäl, avlivning kan man få veterinärer att göra mot faktura, och det finns lokaltrafik om man inte har pengar till taxi.

Att gå på folk i forum som reagerar för att man får veta att en råtta lider och att ägaren istället för att ge sig iväg till vette skriver på forum, tja då undrar iallafall jag vad det är för forum ni letar efter.

Personligen skulle jag tycka att ett forum där folk INTE reagerade aka inte brydde sig vore betydligt värre.

Man måste inte vara här om man inte trivs. Jag har själv pausat ordentligt många ggr. Vill man förändra ett forum kanske man ska föregå med gott exempel själv och inte kalla medlemmar för svin och fisförnäma idioter och sen förvänta sig öppna armar.

Bullerbytjejen
0

förstår inte att ni håller på fortfarande :-P

wintermynta
0

#80 Jo men du kan ju sjunga kumbaya så blir vi alla goda vänner.

Ot. Är det smart att kasta sten i glashus? Oskyldig

Bullerbytjejen
0

eller kasta glas i stenhus :)

zickan
0

jag är så fruktansvärt utråkad..

Girlie
0

#75: Dessutom fick väl TS en massa svar (inom ämnet) även om det inte var de hon önskade. Gör nått människa och ta råttan till en veterinär är också råd. Bra såna skulle jag dessutom påstå.

Bullerbytjejen
0

vilket hon åxå gjorde, och letade sätt tills hon kunde :)

Grodan
0

Vibramycin/Terramycin är sammandragande och sätter igång förlossningsarbetet, därför är det bra att ge honor med förlossningsproblem detta. Det förhindrar även att de blir sjuka pga döda foster i magen - dock är jag inte bekant med att råtthonor KAN bli förgiftade, för de verkar ha ett bra försvar mot detta då kroppen kan ta hand om döda foster och faktiskt kommer de ut förr eller senare.

Det stora problemet är dock att honan har ont och förlorar blod. Därmed blir hon mycket svag och riskerar livet.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

SweGizmo
0

Kan man låsa tråden nu:/ ??

Silverorm ringde runt och fick till slut tag på bil och rensade alla ställen på pengar, sedan avlivades Råttan eftersom dem på Blå stjärnan ansåg att det var inte värt dem pengarna för en sådan operation, för om jag fattade det rätt så kan narkosen till 50% döda råttan:s

Dem betalade för avlivning och även krimering (stavas?) så hon kunde begravas.

Jag hoppas Råttan får det bra på andra sidan regnbågsbron och att vi släpper detta ämnet nu.

Grodan
0

#87 Näe, tycker jag inte. Det är en bra tråd. Ärligt, om man är så jäkla dum att man skriver på ett öppet forum får man stå sitt kast. Dessutom är trådar som denna läraktiga. Hemska och jobbiga, ja, men lärorika.

Om trådskaparen däremot snällt ber mig eller Ninja att låsa tråden är en annan sak.

Mitt tips till framtida problem av dessa slag är att RINGA någon råttkunnig, ex mig, för råd. Många har gjort det och gör det fortfarande och jag är aldrig elak utan kommer med konkreta råd och tips, samt lugnar upprörda råttägare. Det kan nog flera skriva under på.

SweGizmo
0

Grodan:

kan man få din msn så man kan fråga dej om råd när det behövs?

silverorm
0

Tack Grodan! Det var ju detta jag ville veta…! Hade ingen råttkunnig person att vända mig till, utan försökte här. Kollade sök funktionen, men hittade inget om råttor med födsloproblem. Satt även i tel till Smådjurskliniken 1 1/2 tim de var fullbokade men tyckte att Råttan skulle snittas så fort som möjligt, och då hänvisade till Blå Stjärnan.

Kan tråden endast innehålla fakta och ingen smutskastning tycker jag/vi att tråden ska vara öppen för framtida medlemmar och andra! Kommer nog att vara lärorikt för andra oxå!

Mvh SilverormGlad

Grodan
1

#89 nope, har inte msn, har telefon: 087763415, 0704916294

Telefon är bäst för det går fortare att prata än att läsa och skriva samt är lättare och mer naturligt. Men främst är det snabbheten jag uppskattar, tycker inte att det är kul att sitta fast vid datorn i flera timmar när ett telsamtal tar 20-30 min.

#90 Skrattande

Babbett
0

Vad gäller antal kronor man väljer att lägga ner på råttan så är det upp till var och en.

Jag tycker det är helt ok att avliva råttan om man inte har de pengar som krävs för att försöka göra den helt återställd.

Det som är viktigast är ju att få slut på lidandet…på ett eller annat sätt…

Jag har själv varit på Blå stjärnan och opererat en råtta och det blev DYRT, så om det är närmaste vet. så förstår jag om man väljer att avliva. Spec. om oddsen är rätt dåliga..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.