Råttor som bits
Jag har sammanlagt fem råttor. Tre stycken är från olika uppfödare, och de andra två är från zoo. Vad det nu har fär betydelse vet jag inte egentligen, men jag tycker det är konstigt att de två från zoo beter sig lika. Det började med att Fiffi kunde ta tag i min fot eller arm och gnaga på den, inte hårt, men tillräckligt för att det skulle vara obehagligt och att jag inte skulle tolka det som att hon inte smakade eller undersökte mig. Sen började hennes syster Loppan göra likadant. Nu biter dom mig när jag stoppar in handen i buren, inte så det börjar blöa, men hårt. De här två är de som är mest sociala, de är alltid först fram till burdörren när jag kommer och vill alltid vara med mig. Men nu har det gått så långt att jag nästan inte vågar ta fram handen till dem för att jag inte vill att de ska bita mig. Jag har provat att blåsa dem på nosen när de biter men det verkar inte hjälpa.
Nu vill jag ha tips och råd för er som har mer erfarenhet av råttor, vad kan jag göra för att få dem sluta med detta beteende?
Tacksam för svar!
kan du inte försöka sätta in handen och inte ha fram fingrarna, utan typ vända bort fingrarna, typ mot burbotten så när dom kommer fram så kan dom bara nosa på ovansidan av handen typ så pillar du runt lite me grejjer i buren, tills dom tröttnar typ, sen ta ut handen å göra lika igen efter ett tag. vet itne om det funkar men dom brukar ju oftast bita på fingrarna å når dom inte dom så kanske dom inte tycker att det e nå intressant att bitas..
min ena tjej höll på så förut.. eller ja fortfarande ibland kan hon bite liiiite hårdare än "smaka-bita".. men när hon bet jättehårt förut så blev jag så arg så jag gapade FY och tog upp henne å satte in henne i buren argt. efter ett par ggr så slutade hon upp med det.
måste visa att dom verkligen inte får bita så hårt.
Hur gamla är de?? Är de dominanta?? Bitningen verkar ju vara en sorts markering/test till dig.. Prova att din hand luktar från burbotten, klia dem på huvud och vid kind (då har du handen ovanför råttan) tag sen ett grepp om råttan och lyft ut den från buren, lägg nu råttan på rygg. Stryk men fingrarna över bröst och mage, när råttan ligger helt stilla, ställ den då gärna på din axel. Är råttan "på för mycket putta undan den bara då, och plocka upp den när du vill den nåt! Dessa små gulliga varelser funkar ju ungefär som hundar, och kan dresseras på ungefär samma vis! Lycka till!!