Näringsbehov
Jag tycker det är kul att blanda egen mat till mina djur och sätta ihop bra blandningar till alla djur jag har (förutom hundarna som får färdigmat), men det är svårt att hitta tabeller på näringsbehov hos olika djur.
Jag vill sätta ihop något bra foder till mina råttor, men vill inte bara ha ett färdigt recept, utan jag vill kunna sitta och räkna så att alla vitaminer och mineraler kommer med i rätt mängd. (Jag är knäpp, jag vet) ;)
Har hittat två sidor med tabeller, och undrar nu vad ni tycker om dem, har ni några bättre listor på näringsbehov eller är någon av dessa bra att ha som grundmått på ingrediensernas näringsinnehåll?
Tabellen i länken ovan är gjord med inspiration av denna tabell:
Hade även varit kul att jämföra näringsbehovet hos råttor med de färdiga råttfoder som finns på marknaden. :)

Spännande att du är så engagerad i råttornas mat! Skapar du bra "recept" hoppas jag att du delar med dig av dessa här på nätet! Lycka till!

Jadå, det kommer jag självklart att göra! :)

Samtliga färdiga foder på marknaden är så vitt jag vet på ett eller annat sätt mindre bra till råttor.

Jo, jag har också hört det. Jag använde en blandning från Vitakraft till mina första råttor, och de verkade må bra på det. Därför tycker jag det hade varit intressant att kolla upp dem lite bättre. :)

tja, vitakrafts blandning verkar ju bättre än många, men man kan blanda minst lika bra själv till mycket lägre kostnad.