behöver lite tips
Såhär ligger det till..
Jag har två råttkillar på ca 6-7 månader som alltid kommit bra överens.
Fram tills föra månaden kanske då det började bli lite mer tjatter i buren än innan, men som jag förstått så är dom i den ålern att dom bestämmer rangen?
Men jag märkte efter ett litet tag att den ena råttan började bli mindre och mindre så jag anade att det kanske var stressen som gjorde det (dom har varsin matskål så dom blir aldrig utan). Så jag satte den lite mindre råttan i en egen bur så han skulle få ta det lugnt och äta upp sig lite.
Sagt och gjort, han fick sitta i en egen bur i ca två veckor tills att han fick normalt hull igen.
Jag storstädade deras terrarie dom bor i och satte in helt ny inredning och efter att dom fått träffats i soffan och allt var frid och fröjd satte jag in dom tillsammans igen, där det genast blev ett jävla liv igen. Men jag lät dom bråka klart och nu har dom vart vänner i flera dagar, sover så sött ihop och inget gnabb alls.
Men, den lite större av dom har nu börjat kaxxa mot mig, han biter mig i fingrarna. Inte alls hårt men snäppet hårdare än att smaka, och så håller han liksom fast fingrarna, han har också börjat med att burra upp sig och komma springande mot mina händer sådär sidleds som dom gör mot varandra när det är bråk på g.
jag har då fyat honom men det verkar bara göra saken värre, har också lagt honom på rygg tills att han har slappnat av men det verkar också bara trigga honom, så just nu sitter jag här och vet inte alls vad jag ska göra, är det jag som gjort någonting fel eller är det början på nånting fel med honom?
Den "arga" råttan (jag kallar honom det nu) får du verkligen inte ge upp med! Ger du upp är det försent sedan, jag har själv vart med om att jag har haft en(flera då, men..) råtta som har vart snäll, sedan blivit lite elakare och så fick han ingen uppmärksamhet, så jag sket i honom ibland och vips så kunde jag inte vara med honom alls… Kan den arga ha ont någon stans? Inte för att det låter som det, men man vet aldrig…

nee jag kämpar verkligen men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga då jag aldrig har stött på detta trots att jag haft råttor i 6 år :/
han är ju lika snäll som vanligt när jag har honom ute, en riktig myshög är han men i buren har han blivit ett litet monster hehe :P
ja vet inte alls, klämde igenom honom senast för nån timma sen och han sa inget, men jag såg till ett litet sår under magen, kan ju ha varit en lite vårblåsa jag inte lagt märke till innan :/
Det är i den åldern problemen med råttor med dålig mentalitet brukar komma fram. Kan det bero på dålig avel? Själv avlivar jag råttor som bits av agressivitet om de inte bättrar sig inom en snar framtid. fast då tänker jag på de som bits hårt! Tråkigt är det men om de slutar tolerera mig och inte vill ha med mig att göra är det inte mucket att göra åt saken.. Ge honom en vecka, ta på honom mycket i buren och visa inte att du är rädd att bli biten. Lycka till!

jo han är en zooråtta så jag vet ju ingenting om hur hans föräldrar vart m.m :/
Ja han bits ju inte hårt, det gör inte ont för fem öre, men snäppet hårdare än att smaka. Jag upplever det nästan som att han testar mig lite om jag blir rädd, Vilket jag inte alls blir.
Men ja jag får hålla på med honom extra mycket och se hur det blir :/

Jag skulle aldrig lägga en arg råtta på rygg, då ska man vara glad om man har fingrarna kvar. Han har troligtvis kommit in i puberteten och reagerar starkt på det. Jag skulle låta honom vara nån månad. Inte bråka för mycket med honom utan acceptera att han har det svårt just nu och ge honom lite tid. Han talar väldigt tydligt om för dig att han är arg eller upprörd och att då försöka faställa rangordningen (för det är de du gör när du lägger honom på rygg) kan bara förvärra allting. Skulle beteende förvärras dvs att han biter hål oprovocerat skulle jag avliva honom då kastrering inte hjälper mot människoaggresiva råttor.
Hoppas att det går över för det är jätte jobbigt när dom förändras så där

#5 Oj nej jag har inte haft en aning alls om vad ja ska göra och fick ett tips om att göra så :/

#5 förstår att det inte är lätt och många ggr undrar jag om folk har provat råden dom själva ger.
Jag fick själv det rådet och provade vilket ledde till ett trasigt finger som inte gick att böja på månader. Men som jag skrev, ge han lite tid men om han springer fram och biter dig så är det inte oki.
mvh

så sant som det är sagt hehe :)
ajaj lät inte mysigt det, har blivit biten i tummen en gång jag med (inte nån av mina råttor) och den har aldrig riktigt blivit sig själv efter det hehe :P
han har faktiskt inte gjort sådär mer mot mig nu sedan jag skrev inlägget så jag sitter och hoppas på att det var en tillfällig grej det hela :)