Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 421 ggr
mimmi93
0

Hur gammla??

Hej jag undrar hur gammla råttorna måste vara för att skilja dom från sin mamma?

oskila
0

Minst tre, helst fem, men sen måste könen separeras eftersom de kan para sig annars.

Karmatarerskanise
0

Det är väl minst 5 veckor gammla de ska vara. Är ganska så säker på det.

oskila
0

djurskyddsmyndigheten säger tre, Svenska råttsällskapet fem. Senare än så finns risk för parningar även om det är ovanligt.

Karmatarerskanise
0

Jag ser inget gott i att ta dem tidigare än 5.

oskila
0

Inte jag heller, jag bara berättar vad reglerna säger. 5 veckor 80 g tycker jag.

Karmatarerskanise
0

Mina vägde redan 160 vid 5 och en halv vecka hehe

rat_star
0

Varför inte 4? ett mellanting precis som jag *fniss*

zimzon
0

För att de behöver sin mamma tills de är fem veckor. :)

Men jag har läst om en del som har hunnit para sig vid fem veckors ålder, så 4½ vecka kanske är säkrare?

Bellona
0

innan 5 veckor ska man inte sära på dem även om reglerna säger att det är okej från 3 veckor. det är inte bara maten ungarna får av sin mamma utan hon lär dem även hur man är råtta. Tar man dem vid 3 har de inte hunnit lära sig mycket och det kan straffa sig i längden.. 5 veckor säger srs regler. ett par dagar hit eller dit gör ingen större skillnad..

(vanligtvis blir inte pojkarna i kullarna könsmedvetna och parar sig med sina systrar. Det är inte vanligt det händer vid 5 veckos ålder.. När man råkar få dräktiga bebishonor från djuraffärer så är det vanligare att de haft pappa råtta kvar för länge)

Aleexandra
0

Man kan väl iallfall inte ta dom när dom är 3 veckor , dom "ammas" ju fortfarande då .

5 veckor låter rimligt och det är mina nu …

oskila
0

jag säger inte att det är bra, jag bara berättar vad djurskyddsmyndigheten har skrivit.

zimba92
0

Ungarna tas vid 4 - 5 veckors ålder beroende på storlek och vikt. En råtta lever i cirka 3 år men det finns dom som har blivit äldre. MEn annars är max åldern 3 år.

rattmamman
0

Min uppfattning är att många råttor faktiskt inte blir mycket mer än två år, även om det naturligtvis finns undantag. Jag baserar mig på ett antal lästa råttstamtavlor, där åldern på förfäderna var inskrivna.

Hoppsan då … Generad Hade visst inte läst din ursprungliga fråga tillräckligt bra…

Naama
0

ungefär vid 5 veckors ålder, senast vid 6 veckors ålder.