Buren???
Hej är jag sen eller måste man ha en vånings bur till sin råtta?
För jag her bara en marsvins bur åt lilla Sessan 

nej men du kan je den en ihålig ståk som den kan krypa in i och mycket men

Ja, råttor vill klättra och väljer ofta att sova högt uppe i buren. Därför är det nog snällt att ha en hög bur. Men jag vet att en del råttägare föredrar akvarium och då kan råttorna ju inte klättra. Så, det är nog en smaksak. Själv har jag en bur på höjden.

Det finns extravåningar som man kan köpa i en del Zooaffärer, de passar till marsvinsburar och kaninburar. De ser ut att vara 1/4-dels cirkel i plast.

jag har en exstranivå och den älskar det 
Okej,
men jag är nästan alltid ute med Sessan och dom två nya råttorna
där dom får klättra i träd och sånt.
Tack för svaren

Men jag tycker ändå att man kan ha en stor bur till sina råttor, även om de får springa ut mkt. För när de är i buren så kan det ju vara kul för dem att kunna klättra och hitta på saker. Och på nätterna är de ju vakna mycket.
TACK för svaren!!!!!!!
NU går jag ut och bygger störe bur

Mina gamla råtter var ute så gott som dygnet runt , då hade jag ingen jättehög bur & det funkade utmärkt . Mina råttor sover om nätter ^^ , men nu har jag en högbur till mina bebisar .D
ovanliga råttor. råttor är ju egentligen nattdjur och det brukar vara då de är som mest aktiva :)
Sedan är det ju så att även om man är ute med dem så har de gärna höjd att busa på med varandra och klättring är bra motion :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Huruvida de sover om nätterna eller ej har givetvis med att göra hur aktiva man håller dem under dagtid. Om man håller dem vakna och stimulerade under dagen sover de gärna under nätterna. Eftersom råttor är såpass anpassningsbara så går det att anpassa dem efter vår dygnsrytm.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Hmmm. Mina råttor är aktiva på morgonen när vi stiger upp och på kvällarna när vi är hemma. Min uppfattning är att de ofta sover större delen av natten. Kanske är det just så, att de anpassar sig helt enkelt?
mina är vakna på morgonen, sedan går de och lägger sig vid 9 och vaknar till framåt 5 på eftermiddagen då de brukar få färskmaten. sedan framåt 7, 8 på kvällen är det fullt liv, det är då de mest brukar vara med, titta på tv och springa runt och busa med mig. och sen håller de igång många timmar efter det. vid 3, 4 säger johan att de brukar vara vakna fortfarande när han går och lägger sig så sent vissa dagar. de busar runt med varandra på nätterna när det är svalt och skönt.i vår lägenhet blir det 30+ nu när det är så varmt så att de sover mer på dagarna under sommaren här är inte ås lustigt :)
så ser det iaf ut hos mig när de får vara ifred. (De vaknar och kommer springandes så fort jag rör vid buren och vill ut och gosa)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Nattdjur är ofta som aktivast i gryining och skymning.

Nej, du behöver ingen våningsbur, men se till att ha en massa leksaker och något som hon kan gömma sig i