Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1822 ggr
DoD
0

OJSAN :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag kom hem ifrån brynäs zoo så hörde jag små skrik i mitt rum, jag gick dit för att kolla och vad ser jag jo 6 söta bäbisar jag lyfter upp dom för att dom ligger olämpligt (lära byta bur) lägger dom och ronja i den nya buren men hör fortfarande skrik kollar efter och hittar 15 ungar till, shit tänker jag hon kan väll inte få 21 ungar själv så jag kollar på sakura som igentligen ska ha om en vecka enligt när jag trodde hon blev tjuvparad.. hon va smalar och tuttig så jag bärde över hene och dom 15 andra ungarna i den nya buren och tänkte shit ;) aja nu har jag 21 söta ungar hemma jag är lite smått överlycklig, hoppas dom blir snälla och goa vilket jag tror dom blir :)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Moderkaka
0

Oj jävla va många! Du får lycka till med dom allihopa! =)

KAGE
0

Va kul :D

/Karoline.

KickanW
0

Du har läst på allt du kan om bebisar va? Det är viktigt hur du matar mamman nu… Och så behöver hon vara ifred mycket, annars kan hon bli stressad och bita ihjäl ungarna.

Lycka till!

Lells
0

gud vad många!! hoppas tuttisarna räcker till alla de små :)

Nicciz
0

Vad ska du göra med ungarna?

niffen
0

Japp, tuttarna räcker ju precis till alla de galna bebisarna… Jag älskar den lilla mjölkmagen dom får  Kyss

Ååh.. Titta bara på bilden, blir man inte alldeles tokig?! :D
Några var tydligen rödögda också, tre eller två stycken! 

(Ha-Ha, jag har sett en till bild *lipa*)

Daydreams
0

Eftersom dom är födda så tätt inpå varandra kanske du kunde lägga ett par av 15bebiskullen till 6 bebiskullen

niffen
0

#7  Det var inte så.. Först såg hon 6 bebbar, som kanske till och med var blandade, och sen såg hon fler. Så det är inte säkert att det är en kull på 6st och en på 15st  :P

Daydreams
0

ok men det handlar om 2 kullar? Isåfall hade jag jämnat ut antalet per kull en del

Nicciz
0

Nu är jag inte med?? Båda dräktiga honorna bodde alltså ihop fast det var närstående förlossning? Och nu bor dem oxå ihop, 2 mammor med alla ungarna… eller????

Lells
0

har du lagt alla bebisar då hos en mamma?

niffen
0

Nej, läs igen, det var troligen en vecka kvar till ena egentligen skulle föda. Båda var tjuvparningskullar så hon kunde inte veta när dom skulle komma exakt. Men dom bor ihop nu, men alla ungarna.

niffen
0

#11 Nej, varkligen inte. Hon har satt två mammor med två kullar.

Lells
0

men där på bilden ser det ju ut att vara alla ungar hos en mamma?

blir inte honorna stressade och aggresiva av att vara i samma bur med sina kullar tillsammans?

DoD
0

#3 japp jag har läst mycke har även erfarenhet sen jag hade hamsterungar av alla slag förut..

#4 jorå de ska dom göra de är ju två honor som fått så:)

#5 vet inte riktigt jag ska iaf spara nån hanne till min hanne sen blir de ut mä dom till vänner och bekanta sen så blir de nog gävleborg zoo skulle jag tro

niffen
0

#14 Aggressiva? Ungarna eller mammorna? Varför skulle dom det? Dom kan ju ta hjälp av varandra om det behövs  :P

DoD
0

14 mina honor värkar iaf nu väldigt lungna men skulle de uppstå några problem så finns de alltid fler burar dom ligger iaf bredvid varrandra med alla små under sig

Girlie
0

#16: När jag köpte mina två första råttor hade de två honor i samma bur (ormmatsuppfödning) och dessa honor sprang fram och tillbaka och flyttade ungar mellan varandra. De var inte agressiva eller gjorde ungarna illa men jag kan gissa att stressen varken var bra för mammor eller ungar. Så det är nog olika.

DoD
0

jag är glad att mina honor sover så sött bredvid varandra iaf :)

Lells
0

Men det är väl individuellt då :) hoppas det går bra!!

DoD
0

tack:) jorå alla är ju rosa och fina med fyllda magar så än så länge går de bra :)

DoD
0

Måste bara säga fy va söta dom är:P

UlrikaD
0

En dum fråga kanske. Men ifall alla bebisarna ligger tillsammans hur vet du då vem som är mamma till vilka?

Bullerbytjejen
0

OJSAN, kan man verkligen säga hehe, fick du mitt sms idag förrästen, jag fick så mycket att göra så jag kunde inte komma med idag, attans va man missade då :( hehe. men på onsdag kan jag iaf :)

Daydreams
0

Dod_1; ett par saker

Råttor med ungar ska ha rätt att få vara ifred under tiden dom har ungar, så sära på mammorna så mår alla djuren bättre i det långa loppet.
Var någon av kullarna planerad?
Ska du sälja ungarna till zooaffär?
Vad ger du mammorna för mat?

Om det nu är två oplanerade kullar så tycker jag att du ska ge dessa ungar bästa möjliga start i livet. Bästa möjliga start är inte att sälja dom till en zooaffär.

Jag antar (efter vad du har skrivit i tidigare inlägg) att du inte har särskilt mkt bakgrundskoll på djuren, dvs det finns en risk att ungarna inte får bra temperament. Säljer du dom då till privatpersoner kan du selektivt välja ut dina köpare, samt finnas till hands för dom.

Bullerbytjejen
0

jag tycker med du kan sära på honorna och dela upp ungarna. Då får mammorna lite lugn och ro med bebisarna, sen så har man lite större koll på ungarna också, om man har några i en bur å resten i den andra, än att ha 21 ungar i en å samma bur vilket blir svårare när man ska hålla koll på vilka som e vilka och ha koll på att alla får i sig det dom behöver osv :)

niffen
0

Jag kan tänka mig att det är lite svårt nu att se vilka som är vilka, alltså vilka som tillhör vilken kull. Men mjölk är mjölk, så man kanske ser det lite bättre när dom blir större  :P

Girlie
0

#27: Enda sättet att kunna veta vilka ungar som tillhör vilken mamma är om de bär på olika anlag och man kan räkna ut det genom genetik. Antar dock att så inte är fallet här men om hon tänker sälja dem till djuraffär så är de nog inte intresserad av vem som är mamma till vilka i vilket fall.

Bullerbytjejen
0

oj vad långt jag tänker, nu e det ju ingen ide att jag kommer när dom fått ungarna redan hehe, får vänta nån vecka så kan jag komma å kolla på dom små tihii :) så får dom vila från massa folk nu istället :D

niffen
0

#28 Det var ju det jag menade, nu är det lite svårt att se, men eftersom dom är födda samtidigt så kanske det inte spelar nån roll liksom ;)

DoD
0

jag kommer försöka kolla vilka som tillhör vilke så fort de går men som sagt så spelar de inte så jätte stor roll bara ungarna är friska och har bra temperament men visst kan jag dela se den ena får 10 och den andra 11 ungar?

#25 ingen av kullarna va planerade

om jag inte får iväg dom så blir de en utvald zooaffär

och honorna får lite blandad mat dom har ju hela tiden Torrfoder men annars så får dom bäbismat (burkmat), grönsaker och ganska mycke av varje byter ut morgon och kväll och på dan om de behövvs

jag vet vilka mamman och pappan är åt sakura

DoD
0

Mammorna får även lite annat smått och gott som jag kan komma på att ge dom :)

hus-musen
0

oj 21 ungar!! men känner mammorna igen sina ungar?? på lukten eller nått??

Qui dormit, non peccat

TinaSjoblom
0

Honor kan skita i vilka ungar som är deras egna, det kan t.om. bli så att en hona tar över alla bebisarna och gör hon det så finns det inte mjölk till alla ungarna.

Om det är så att du ser att det bara är en som diar ungarna hela tiden så bör du sära på dem. Bebisarna behöver en bra start, framförallt med mycket mjölk.

Terato
0

#31 Jag tycker det låter som en bra idé att sära på dem och ge 11 till ena och 10 till den andra. Som sagt är det ju svårt att veta om de blir stressade eller inte och allt sånt där påverkar ju ungarna.

Det är du själv som måste ta beslutet om du ska lämna iväg dem på zoo. Lämnar du till Elin så blir de nog väl omhändertagna. Dock vet du ju inte vart de hamnar, som sagt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

jaha okej.. ja då är det lika bra att sära på dem då=)

Qui dormit, non peccat

DoD
0

på brynäs tror jag inte dom tar emot har faktist inte frågat men jag ska snart lägga in fler bilder på ungar och mammorna:)

Babbett
0

Jag tycker de ser ut att vara några dygn gamla på bild 1.

Dum fråga kanske, men har du inte daglig tillsyn?

Bullerbytjejen
0

dom föddes i måndags

Babbett
0

#39 Bilden i inlägg #0 lades in i måndags antar jag sedan det ligger i det inlägget? Det jag menar är att de ser inte nyfödda ut på den bilden.

Bullerbytjejen
0

ja men hon kom väl hem på måndagen efter praktiken och dom låg där? aah du mena så, om hon kollar dom dagligen, nu fattar jag….tror dom kom på måndagen, för dom hade inte kommit när jag pratade med dod under helgen ..

Babbett
0

#41 Som jag skrev ovan, jag tycker inte de ser nyfödda ut på första bilden där det står att hon hittade de samma dag. Därför undrar jag om hon inte tittar till sina råttor varje dag…

Jag kan ha fel…men det är inte vanligt att en ser teckningen på bebsen redan dag 1.

DoD
0

jag kollar burarna flera gånger om dag släpper ut dom mer eller mindre flera gånger om dan hur fasiken skille jag kunna missa ungarna? nu är de så att jag har ungar snälla jag ber er va glad iställe för att bara göra hela saken till nått jobbigt och ångestframkallande?

UpptagetNamn
0

Aw så söta :)

Babbett
0

#43 Om en fråga om du kollar till råttorna dagligen är jobbigt och ångestframkallande så tror jag inte att uppfödning är något du bör satsa på i framtiden (och ja, jag vet att de här kullarna inte var planerade).

Jobbigare och mera ångestframkallande saker lär dyka upp…

Som jag skrev, på första bilden syns teckningen tydligt på vissa av ungarna.

Jag har inte sett det tidigare och har haft några tecknade kullar själv. Därför undrade jag..

wintermynta
0

Är båda honorna rödögda?
Undrar eftersom dom fått rödögda bebisar.
Sen räcker det om du tittar till bebisarna en gång om dagen och väger bebisarna en gång i veckan. Dom ser jättefina ut med mjölkbanden.
Hoppas allt går bra.

Bullerbytjejen
0

#45 tror inte det va bara den frågan dock som gör att hon mår dåligt, hon har fått ganska mycket "påhopp" för detta, allt omkring ungarna och annat, så jag förstår att hon inte känner sig speciellt bra nu. och är man ung som hon är så är det klart att man tar åt sig extra mycket kanske. Jag tycker det är en del som varit onödigt hårda här och som inte gör någon nytta, varken för trådskaparen..eller bebisarna för den delen :(

jag tycker många visar dålig stil här och mer vill åt att sätta dit nån och visa sig vara bättre själv tyvärr, vilket är trist tycker jag, man kan vara större än så, och det blir bättre i slutändan för alla parter.

Karmatarerskanise
0

#47 Håller med fullständigt.

DoD
0

hur lyckades mina vara tecknade första dagen då? aja jag hade tänk lägga ut bilder på hur dom ser ut idag..

DoD
0

#49 de va tjejjerna

och här kommer pöjkarna

DoD
0

tack #47 #48 för att ni förstår

DoD
0

#46 sakura är lite mörkögd så de är väll hennes tre rödögda:P

pzyhr
0

Finns det en chans att någon av killarna är albino (s-pew)? Att ha en sådan är min dröm Skrattande

pzyhr
0

*Hoppas*

DoD
0

dom ljusa fätisarna:P

TienMu
0

sickna pluttar! *le*

DoD
0

söta!!

cykelpump
0

Nej va söta!

sussa08
0

Så fiiina!!!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[Castaway]
0

Åh vad söta :D:D

Gahich
0

naaw, skitsöta ju ^^,