Alva
vill ta ungra på min två råttor o skulle villja vet lite mer om de.. Hur man ska göra för att hon ska bli gravid o hur man märker att hon är de med mer..
Tack för svar
På en annan sida så var de någon som skrev att de är vansine att avla om man inte är erfaren eller liknade..

#1 Det är det också :P
#1: Ja. DON'T DO IT!
/Karoline.

Vad vet du om bakgrunden på dina råttor? Det är rätt viktigt att veta så mycket som möjligt om råttorna innan man tar kull på dem. Vilka sjukdomar som ligger i släkten och sånt. Visst kan man ta kull på råttor man inte har bakgrund på, men jag råder inte någon att göra det som är oerfaren.
Vill du ha avkommor av dina råttor och du inte har bakgrund så kontakta en seriös uppfödare som har erfarenhet av att föda upp och be den uppfödaren träffa dina råttor för det första att kolla hur de är mot människor och sedan om de är friska samt om den uppfödaren kan hjälpa dig att hitta en lämplig avelshane åt en av dina honor och kolla om honan är av rätt vikt samt ålder är väldigt viktigt. Och ta inte kull på båda honorna samtidigt, har du inte erfarenhet sedan tidigare så tror jag att två kullar samtidigt kan vara lite för mycket för dig.
För har du en uppfödare som mentor så får du både stöd och hjälp vid frågor, men jag skulle råda dig att läsa på mer om råttavel innan du bestämmer dig och verkligen ta kontakt med en seriös uppfödare, finns ju många seriösa uppfödare här inne och inte bara det alla andra som sitter påmassa kunskaper för att hjälpa till om det är nåt. Men snälla rara läs på innan du tar en kull istället för att läsa på efteråt. Det hjälper både dig och dina råttor om du läser på innan, tänk på att honan inte ber om att bli parad utan blir det för att DU vill det, ansvaret ligger på dig att hon ska få det så bra som möjligt om du väljer att para henne.
Jag är varken sur eller arg på sånna här inlägg, jag vill bara att folk ska tänka till lite extra vad det egentligen innebär med förberedelser och kunskap, något som ligger hand i hand är ju både kunskap, ansvar, förberedelser och tålamod när det gäller avel. Och även om dina honor blir för gamla så kommer du säkert ha fler råttor i framtiden och ju fler råttor man har haft ju mer kan man verkligen känna vad en bra råtta är, bara råtta som sällskap några år är ju en viktig erfarenhet man bör ha innan man avlar, att man känner till hur råttor fungerar.
Så vill du ta en kull så kontakta en seriös uppfödare som kan hjälpa dig, jag råder dig även att besöka lite utställningar, se hur råttorna är där och hälsa på råttor som är tilltänkta till avel som blivit bedömda av domare osv.
Jag hoppas du tänker till om du nu vill ha kullar, och att du inte tagit mitt inlägg som kritik utan som en guide att göra rätt och inte göra något förhastat. Och som jag har sagt till andra nybörjare och så, är det nåt så finns jag gärna till hands för svar om du vill PMa mig eller nåt, jag föder själv upp och har också varit nybörjare en gång. Jag är här inne för att dels förmedla kunskap och ta åt mig av andras erfarenheter. =)

med tanke på din andra tråd ang. buren så drar jag slutsatsen att det är dina första råttor?
Generellt tycker jag att man bör haft mer än ett par råttor innan man funderar på avel. så man lärt sig hur de fungerar, varit med några livscyklar och har hittat bra avelsmaterial. Krävs mer än bara generell kunskap om avel. viktigt att ha kunskap om sjukdomar/ärftlighet, hur man utvärderar beteende(normalt/ej lämpligt) och mycket mycket mer som att ha ekonomi att stödja kullen med allt som behövs
Har du både en hona och hane hemma?

oj.. Absinthe slängde upp ett riktigt bra inlägg i samma sekund som mig.. ha ha
Hm, måste man inte läsa rätt mycke o så innan man ska avla? eller måste är väl fel ord men man borde? Det ska jag nog börja med när jag flyttat hemmifrån o får ha fler råttor :) Läsa på alltså ;) Så kanske jag kan föda upp i framtiden ^^
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Det är viktigt att ha erfarenhet av råttor som man bara haft som sällskap också, man måste hitta sin idealråtta för att kunna sträva efter något, att bara fixa fram bebisar är helt meningslöst annat än väldigt egoistiskt när man inte ger någon förbättring eller så.. Nu menade jag ingen speciell person utan det är mitt allmänna tycke att bebisar är egoistiskt om man inte tänker efter vad allt innebär för råttan man utsätter en parning för.
Man måste känna att man gör rätt i alla avseenden, för råttans bästa och att det blir ett bra resultat. Bebisar är underbart men tycker man bara att bebisar är underbara kan man nog prata med någon uppfödare om man får komma och kolla på deras bebisar för att stilla sin hunger efter egna.. och gosa med deras kullar istället för att bidra med fel avel.. Och det är nog bättre att låta bli att avla tills man känner att man vet tillräckligt mycket och har en bra mentor som andra kan rekommendera också. =)
Köpte dom på djurafär.. Har en hona o en hande.. Jo jag har läst.. jo dfe är ju därför jag ber om råd för att de ska bli så bnra som möjligt för henne..
har haft två råttor tidigare.. jag har både hona o hane ja..
Om de är köpta på adjuraffär kan de väl va syskon? :S
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Du måste ha minst två honor och två hanar iom att de är flockdjur. Och könen ska ju vara i olika flockar så du inte sätter ihop honor och hanar i samma utan de ska vara separerade.
Och du bör INTE ta kull på dem om du köpt båda i djuraffär, det är så fel som det bara kan bli dels för att hanen inte är tillräckligt gammal om han är från djuraffär då han bör vara minst 1½ år och varit frisk hela tiden och gått kanon i flock och med människor hela den tiden. Och ska man para en hane från zoo så bör man para med en hona från dokumenterade linjer.
Vad det gäller zoo-honor så är det väl inte lika lätt då de måste paras innan de är ett år gamla, och man hinner kanske inte lika snabbt se fel i temprament och se om de är lika friska som hanen eftersom de ska vara så gamla som möjligt. Och ska man para en hona från zoo behöver du samma som med hanen en råtta med väldomkumenterad bakgrund att para med för bästa resultat.
Dock råder jag inte ells till parningar på zooråttor när man parar för första gången. Varför inte kontakta seriösa uppfödare och hitta lite bättre råttor först, även sällskap till de du har om du nu bara har en av varje kön. Tycker du inte själv att det låter säkrare än kanske para på två zooråttor som är nervösa, honan kanske biter ihjäl ungarna, ungarna kanske blir barberare, tumörer kommer upp lättare kanske och även immunförsvaret på ungarna kan vara så dåligt att de ständigt är förkylda och lättare risk att få rossel och lunginflammationer. De kanske får dominansproblem och blir ensamråttor senare vid tonåren och försöker döda sina burkamrater?
Det är inte för att skrämmas utan för att har man inte kunskapen så kan det faktiskt gå så pass fel att detta händer. Och då ligger det ansvaret på dig som gjort parningen att detta händer, dvs att de råttorna inte mår bra och jag tror att ingen riktig djurvän vill utsätta något djur för detta genom att sätta sånna råttor till världen.
Tänk efter en gång till och se till att skaffa lite sällskap till dina råttor du har av samma kön då det inte utgår av det du skrivit att du har sällskap till dem, satsa mer på att skaffa råttor från en uppfödare och känn efter från olika håll vilka råttor som är bäst, jag är rädd att endast två råttor tidigare inte är så lång erfarenhet att lägga som grund för att ta en kull över vilken idealråtta man har.
Ta inte detta fel bara, läs på mer, skaffa fler råttor så de får sällskap av varandra i var sin flock med honor och hanar separerade och tänk inte på avel nu. Det känns som att du ska låta dina råttor vara endast sällskap just nu. =)

Hur gammal är honan och hanen? Honan bör vara 7-8 månader innan hon paras och hanen bör vara över 1½ år. Eftersom både är från djuraffär är det dessutom mycket möjligt att dom är syskon och då bör de inte alls paras med varandra. Köp istället en hona och en hane till så de du har får sällskap och läs sedan allt du kan om genetik och avel, så i framtiden kan du fråga någon kunnig uppfödare vad de tycker om din hona och om hon är lämplig att ta en kull.
Sen är jag lite nyfiken på varför du vill ta en kull och vad du tänkt göra med alla ungar?
Många kommer nog inte gilla de men ugarna ska bli mat.. Men barar för att dom ska bli de så säjer de inte att dom inte ska ha de bra när dom lever

Hur gammal är honan? Hon bör ändå inte få ungar innan hon är fullvuxen (vare sig ungarna ska bli mat eller inte) eftersom det tar mycket på honan att få ungar. Dessutom ska både hon och hanen ha sällskap av andra råttor enligt lag.
Nä hon ska varkligen inte få ungar fören hon är redo.. När jag har möjlighet så tänkte jag ta mig till djurafären o fråga lite om dom så jag få veta lite mer om dom vart dom kommer i från med mera så kanske jag kan få numer till uppfödaren så jag kan fråga lite mer om dom..

Om du bara har en hona och en hane behöver du som sagt även skaffa en till hona och hane så de första får sällskap. :)
Så två till råttor.. Troligen så är ju dom jag har nu från sama kull behöver ju inte va så men troligen så då borde ju de bäst va att försöka få två till av en annan kull..

Jag vet inte vilken betydelse inavel har när du ändå ska ta bort ungarna men köper du dem från Zoo kan du lika gärna få syskon till dina råttor i nästa kull. Huvudsaken är i alla fall att dom får sällskap av råttor av samma kön.
De är ju inte bra med inavel även om dom ska bli mat.. Tänkte gå till en annan djur afär o se om man kan bestäla hem o de inte kåstar för mycke bli de aldeles för myckle så får man väll köpa från sama stäle..

Tar både djuraffärerna från samma grossist kan de ändå vara släkt men det kan du väl fråga.
varför inte skaffa trevliga husdjur som du kan ha glädje av istället för att köpa avelsmaskiner?
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Jo jag tänkte fråga så de inte är från sama stäle..
Jag tycker mycke om dom o har kelat.. Gräjen är att ormen behöver mat med.. Råttorna ska ju ha de så bra som möjligt ändån.. Dom ska ju apsolut inte plågas bara för att dom ska bli mat..
#23: Zooaffärerna har faktiskt inte alltid särskilt stor koll överhuvudtaget, vet inte hur det är där du bor men på de ställen jag har vart har de typ ingen koll alls ;P Det kan mkt väl tänkas att de säger att råttorna inte är släkt även fast de inte är säkra bara för att du ska köpa en också, de vill ju tjäna pengar.. Säger inte att det är så överallt men man kan ju aldrig vara helt säker tyvärr (;
Dom vill ju säja så mycke som möjligt ju så de gör dom ju säkert men de är ju värt att försök..