vad fina småttingar! vad kommer dom få för färger? :)

#5 Som det ser ut nu så blir det nog mink och svart…ev. någon blå men det ser tveksamt ut.

Ååh söta små underverk. Storm var så duktig som höll igen tills jag kom *s*
Stort grattis och lycka till!!

Men pannfläck! Ge mig, ge mig!
Pannfläck!!! Mums mums!
wow, en ambk hane med bläs!!! vilken lycka!
(tomtens dator e sölig idag..)

#10 Yes :-)
Tack så mycket till tomten!!
Sötnosarna !
Grattis Babbett och Storm! Ser ut att bli fina bebbar. :)

Tack, tack :-D

Åå dom ser bedårande ut hela högen!! 

Grattis!
blir så avis… ska du föda upp ambk m bläs babbett?
tillykke med dem, de ser meget skønne ud…

#17 Jag har lekt lite med tanken men vi får se.
Jag måste forska lite mera i problemet med dominant bläs och megacolon först.

Grattis till bebsen! =) *så sööta*
Jätte söta. Antar att alla e tinga de? :P

#23 Jag antar också det ;-)

Gu va fina!, Jagar för fullt efter en rexad Verigated, Cappted eller Am Berkshire. Till våran "varigated "uppföning" i hobby variant"
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#24 :(

ååååååh :O den sista !!!!!
#29 Hur månka pepisar du ha? Tu köpa månka pepisar, inte pra.. Tu trunkna i pepisar… Men… Ten er mikket sött… For mikket söt :>

Jag är så glad att Babbetts bebisar är tingade, rent ut sagt överlycklig, annars hade jag aldrig kunnat hålla mitt löfte att inte skaffa fler råttor just nu då dessa är helt bedårande.

#30 Ursäkta men jag fattar inte ett ord av vad du skriver.
#32 håller med xD
#32, 33
Byllerbytjejen, personen jag skrev till fattar :P

#34 Ok, jag tycker bara bebisspråk är löjligt och besudlar min bebistråd :-PP
sorry vi är barnhemsbarn från st.petersburgh det e därför vi pratar så, bryter på ryska asså xP

Ni pratar inte, ni skriver….
och jag har faktisk sett er skriva "normalt" tidigare (annars hade jag nog inte vågat skriva att jag inte fattade…av rädsla för att någon skulle sitta där med kraftig dysleksi och vara ledsen).
#Ni
Jag kissar på mig :'D

#38 #Ni?
vänta bara tills vi kommer på utställningen *skratt* ska slå niffen på fingrarna, hon som har dragit in mig i detta, det va hon som kom till sverige först å tipsade grannfamiljen om mig :-P
Ska inte besudla din tråd mer, underbart söta iaf, jag tappar förnuftet när jag ser sånna.. #28 var förbjudet söt *svimmar*

#40 TACK!!
Jag ska göra en ny tråd nästa gång jag fotat…jobbigt att scrolla så långt ner genom allt trams :-P

Jag gör förresten en ny på en gång, ingen som svarar på min fråga här…
#39 Du å Bullerbytjejen :P
(och #33 kanske…)
ja då får vi kontrollera oss *nickar* Eller jag iaf, kan inte lova nått för niffen :-P
#41, om du vill slippa skrolla så finns det en finfin knapp högst upp ovanför första inlägger som heter Första olästa… Väldigt praktisk knapp :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#45 Coolt, tack för tipset!

Blue??? I ngn form? Eller nääe kanske är den nya färgen som heter -Mina 
Vad finns det bakom?

#47 Har startat en ny tråd….på forumet fick jag också svar att det ant. är någon nyans av blått.

Grattis med kuldet. De er rigtig fine. 

#49 Tack så mycket :-)
(jaha :O så danmark dög visst för frun *skratt* usch nobba barn från ryssland det va grymt av dig tihii.)

Och alla är tingade förstås? 

#51 Jag skrev tack till dig med :-P

#52 Intresserad?
Hur ser stamtavlan ut på bebbsen?

Förlåt om jag frågar men på din sida står det att det kanske finns megacolon i kullen och att vissa ska säljas med avelsrestrektioner. Varför då?
Om dom är bärarare av sjukdomen (vilket man övrigt inte kan veta) varför finns det ens en tanke att avla då?
Babbett, varför tror du att det finns megacolon i kullen? (jag vet knappt något om megacolon)

Hvis den ene forældre er Blaze (highwhite), og den anden ikke er, og der er kommet highwhite i kuldet, så kan det tyde på, at blazen er dominant.
Dominant highwhite kan give megacolon, men det er jo ikke sikkert det gør. Alligevel ville jeg, hvis det var mig, ikke avle videre på de i kuldet der er blazed, og heller ikke parre med highwhite fremover i de efterfølgende generationer.
Måske handler restriktionerne om dette?

Det är dessvärre inte enbart råttor med bläs som kan få megacolon.

#58 Det är ungefär det det handlar om ja…och du tänker ungefär som jag.
Vad gäller bärare så kan man knappast veta vilka som är bärare, då kan man lika bra sluta avla på alla high white. Det finns de som avlar på dominant bläs, capped, dalmatian och andra tecningar som tillhör high white gruppen….utan att jag hört diskussioner om megacolon i den sammanhangen.
Jag tar mina förhållningsregler för min framtida avel så får andra ta sina.
Jag vill däremot att ev. köpare är medvetna om att det finns ett fall av megacolon i linjerna och att ungarna från kullen säljs till kel i första hand.

#56 Du får ursäkta mig, men för ett par dgr sen visste du inte ens vad Megacolon var och nu ifrågasätter du ngns avelsetik gällande high white?
Personligen skulle jag inte ifrågasätta andras val, när det gäller ämnen jag inte själv är tillräckligt påläst i.
Babbett: Är det säkerställt nu?

#61 Nej, men alla symptom tyder på det.
Frågan är hur många fall av megacolon runt om som inte dokumenterats, eller som avfärdats som något annat.
Det verkar ju vara vanligare med megacolon i andra länder om jag fattat det rätt? Johanna sa att det var vanligare på 90-talet. Men nu avlas det ju ändå mycket highwhite, så det gäller väl att hålla koll på ungarna och dokumentera noggrant vart det dyker upp (om det dyker upp?). Så att man kan se i vilka linjer generna finns.

Mvh Stephanie 

Ja, det är vanligare i andra länder. Vi har varit skonade från megacolon pga att det inte har funnits dessa "megacolon"gener i de linjer som man har avlat på.
Börjar man avla på linjer där det finns megacolon i linjerna så kommer det snart vara lika vanligt här i Sverige som i andra länder då man för genen vidare.
Som jag ser det, eller rättare sagt har kommit fram till i mitt sökande om detta, så finns det alltså olika linjer med olika gener där vissa linjer bär på megacolon medans andra inte gör det, men som ändå är samma teckningsvarianter.
Ska man avla på dessa teckningar måste man vara säker på att megacolon inte finns i generna.
Är man osäker på varifrån råttan har sitt ursprung, dvs. om det kan finnas megacolon i linjerna, då bör man låta bli att avla på dessa teckningar som är kända för att ge megacolon. Dvs. ta det säkra före det osäkra.
Vet man att det finns megacolon i linjen, ja då avlar man självklart inte vidare på detta.

Babbett: Vi skal lige adskille genetikken lidt.
Highwhite er: BEW, Odd-eyed, blazed og chinchilla
Highwhite betyder manglende farve (overmarkering), der hvor man normalt ikke ville se det. Det betyder at en normal berkshire, der har hvidt helt op på maven og siderne er highwhite, idet en berkshire kun skal være overmarkeret på maven og fødderne. Ligeledes med blazen.
Whitespotting er: Berkshire, hooded, masked, bareback, patched, varigated, dalmatian, van, capped, essex, down under, extreme hooded gen. Altså gener der befinder sig på h-locus.
Whitespotting kommer af et gen der overmarkerer rottens egen farve så den bliver hvid istedet for farvet. Der er íngen fare forbundet med MC og Whitespotting!
Highwhite er også en overmarkering, men genetisk opfører den sig anderledes, idet man også ser highwhite på mennesker med hirsprungs disease. De kan have en hvid affarvet blaze i panden, og har problemer med deres tarmsystem.
Det er altså en fejl der sker i celledelingen, og som påvirker hypofysen.
Prøv at læse denne artikel. Jeg synes selv den vældig god og let læselig. http://spoiledratten.com/highwhitecont.html

#54: kan vara lite kanske…
Söta!
Intressant men vet man hur det kommer sig att det finns enheldel problem med övertecknade råttor? Är inte så insatt i tecknings avel…

#65 Längre opp i tråden finns det de som påstår att megacolon också förekommer på annat än blazed. Sedan det är min kull som diskuteras nu så vet jag inte om de menar att andra i min kull kan få megacolon också eller om de menar de varianter du skrivit bakom high white. I min kull är 3 av 8 blazed…ev. en 4:e med delad blaze…

Jeg har ikke hørt om at andre rotter end higwhite kan få megacolon, da det somsagt er forbundet med en genetisk fejl i hjernen, som er den samme som Hirsprungs disease.
Læste du artiklen?
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke avle videre på nogen fra det kuld, bare for en sikkerheds skyld, men hvis du ikke er af samme mening, kan du evt. avle videre på de der ikke er highwhite. Du skal bare sikre dig så, at der ikke fremover avles highwhite på de efterfølgende generationer.
Men i det hele taget er der ikke nok dokumenteret forskning eller erfaringer på det område, om hvorvidt det kun er det dominante highwhite der kan give MC, eller om også de ressessive gener kan.
Jeg komme med et eksempel: I et kuld, hvor moren var blaze og faren var self, kom der tre unger med blaze. De døde alle af MC. Broren til moren har også en blaze og bliver så parret med en berkshire. Her kommer der 1 blaze. Denne unge lider af MC i mild grad, men dør ikke, men skal have Zoolac resten af livet, for at hjælpe tarmsystemet til at fungere.
Spørgsmålet er nu, hvis moren og broren begge er dominante highwhite, hvorfor har de så ikke fået MC, da de var små, hvorfor er det først deres unger der får det?
Det samme kan siges om den ene af dine forældre til dit kuld, hvorfor har den ikke fået MC, men kan give genfejlen videre til sit afkom, hvis altså genet er dominant?
Noget kunne tyde på, at genet i disse tre tilfælde er ressessivt, da forældrene med blazer'ne ikke fik MC, men kun afkommet (nu har dine jo ikke vist sig at fejle noget endnu, og vi krydser alle fingre for at de ikke får MC), på den anden side, var der kun en forældre i de tre tilfælde der var highwhite, så det tyder på, at genet i disse tre tilfælde alligevel var dominant!
Summa summarum, det er meget kompliceret med highwhite genetik!

Storm, mor till kullen bör vara en ressesiv…ingen av hennes föräldrar var blazed.
Jag kommer ant. behålla ett par hanar från kullen och när de kommer i rätt ålder satsar jag på att jag blivit såpass klok på megacolon att jag då gör rätt beslut ang. ev. vidare avel. Det är minst ett år fram i tid och då hinner jag läsa på endel och även få hjälp att studera linjerna bakåt tillräckligt bra för att göra rätt beslut…

Det jag menade var att även en råtta med pannfläck också kan få megacolon om det finns i generna.
Bild på en sån: http://spoiledratten.com/highwhitecont.html

#71, men er det icke just det jag skriver?

#72 Du skriver att berkshire är whitespotting och att det inte är någon fara för megacolon i whitespotting.

#73, måske er det sproget der driller?
Jeg skrev at broren var Blaze og blev parret med en berkshire..altså var det broren der var highwhite og ikke den der var berkshire.

Måske skulle jeg skrive historien på engelsk:
A mommy blaze rat gets mate with a self rat..there comes 3 blaze babies..they have all MC and die of it.
The brother to the mommy rat, is also blaze and gets mate with a normally berkshire, I think, and there comes 1 baby with a mild MC and it dosn't die, but has to have medicine the whole live.
Something else is, that some berkshires can be overmarked, so you can see, that they have white color up on there sides, instead of only on the stomick..These berkshires are mostly highwhite, even though berkshire isn't highwhite, but whitespotting.
So higwhite is white spotting, where it shouldn't be seen, where it isn't normal.
and that is why a blaze is higwhite, because a rat should normally have color in the whole face exccept if it is husky or roan..so if you see a rat there isn't a husky and have a blaze, then it is highwhite, or if you see a berkshire with white all over the stomick and up on the sides too, so it looked banded, but it is'nt a husky but a berkshire, then it is highwhite…

Det var ditt inlägg #65 jag utgick ifrån…
Jag har läst på flera sidor med megacolon och som det ser ut så vet man för lite för att kunna utesluta några varianter. Det har dykt upp i kullar där det teoretisk sätt inte borde dyka upp.
Det finns några fall i USA där en self och en ambk med headspot fått flera ungar i samma kull med megacolon.
Därför säljer jag inte några ungar till de som vill avla och behåller endast hanar så jag har mera tid på mig att försöka bli klokare på det här.

Babbett: Jeg synes det er rigtig fornuftig beslutning. Jeg har heller ikke selv nogen erfaring med highwhite eller MC, da jeg aldrig hr lavet sådan en parring eller fået MC i nogle kuld, så jeg veet heller inte nok om det. Jag vet kun, hvad jag har læst i forskellige artikler, om andre der har haft MC, og som har teorier om, hvordan det opfører sig.
Jag skrev også, at der var for lidt forskning, ingen vet reelt, hvordan det opstår, om man kan finde et specifikt mønster, så det er meget kompliceret.
Teoretisk i det eksempel du nævner med en ambk med headspot og en self, kunne man forestille sig, at den ambk har haft hvid farve op ad siderne og derfor i virkeligheden er highwhite. Hvis det så er den dominante version, så behøver den anden rotte ikke være highwhite, før der kommer unger i kuldet med MC. Bare en mulig forklaring.
Inte läst allt, men på möss finns megacolon kopplad till en gen som ger tecknade möss. Enligt en forskare är djuren med mkt vitt mest drabbade. På möss går det inte att avla bort och heller ej att hitta några djur som INTE bär på sjukdomen då den är direkt kopplad till teckningsgenen!

#64 Hur vet du att det inte finns risk för megacolon i de linjer du avlat på? Kollade du upp linjerna ordentligt innan du avlade?
Hur kan man utesluta det helt?
Och om det förekommer mildare fall av megacolon som bara visar sig med t.eks lös mage, hur vet man då att det är megacolon? Det kanske är något annat?
Eller hur gör man när det dyker upp en råtta som har problem med matsmöltningen? Kopplar man det till megacolon?

*puttar och väntar på svar*

Ja, jag kollar med uppfödare innan parning, som vet att det inte finns megacolon i sina linjer.
Troligtvis handlar det om en speciell gen, finns den inte så finns den inte. Finns den, så kan det dyka upp.
Svår fråga, uteslutningsmetoden kanske?
Jag tror inte man tänker på megacolon det första man gör om en råtta har problem med magen, möjligen om det är en tecknad råtta och man har kännedom om megacolon, men troligen inte annars.

Det bästa är att kolla vad det finns för uppfödare bakåt i stamtavlorna och försöka ta reda på om dessa haft megacolon i linjerna.
Jag kommer även att undvika tecknade råttor som i stamtavlorna kommer från länder som bl.a. USA, Tjeckien och Holland, och troligen även England.
Numer får man ju vara försiktig med råttor som kommer från de nordiska länderna också, då det importerats råttor från ovanstående länder.
Ratpaw: då glömde du att fråga mig !

#83 Nej, det gjorde jag inte.
På den tiden visste jag inget om megacolon. Det som var viktigt då var att råttorna var friska och hade bra temprament.
Jag antar att du var ärlig och uppriktig ang. honans hälsa och temprament.
Jag tog kontakt med hanens uppfödare och där fanns inga problem. Samt att jag släktforskade på egen hand.