löss... hjärnblödning?!
Min ena råtta, 2-åriga Lucifer (en flicka trots namnet), fick i lördags en hjärnblödning, hon blev fort sämre och när måndagen kom så hade hon noll balanssinne och verkade både blind och döv.
Som sagt så gick allt så väldigt fort, från att hon var lite mindre livlig än vanligt- till kanske 2 timmar senare- totalt balanslös och krälade sig fram. Hade alltså ingen tid på mig att skaffa fram mediciner, vilket jag är SÅ ledsen över..:(
Jag ville inte att min ängel skulle lida så på tisdagen(igår förmiddag) avlivade vi henne.
Till min förskräckelse kom jag idag(onsdag) hem från skolan och upptäckte löss! på hennes syster, Belsebub. Jag blev jätteledsen, for direkt och köpte lusmedel.
Nu är det så att löss är något jag kollar efter varenda gång jag tar ut mina råttor, alltså DAGLIGEN, och jag fattar inte alls?
Kan Lucifer ha haft löss som jag inte upptäckt (jag kontrollerade hennes päls senast dagen hon dog)?Kan löss orsaka hjärnblödning?
Jag har letat och letat efter någonstans där det står något om bieffekter av löss, förutom sår(?) (hade inte Lucifer iaf), men jag hittar inte en endaste.
Sen vore det lite bra med uppdatering angående lusmedel - jag skulle köpa tiguspray- men det har tydligen utgått från apoteket (ALLA apotek). Sebacil finns tydligen inte heller kvar i deras sortiment sa de:S. Jag fick åka till ett annat apotek för att istället få tag på Frontlinespray- fanns inte ett endaste lus-schampo(eller dermocan) på något av apoteken. Tyckte synd om min sötaste, då frontline verkar så starkt:/
Alla blir sjuka hela tiden(hela min familj) och det blir på tok för mycket för en människa att klara av:(
Om Belsebub mår "som vanligt" i några dagar till, så söker jag en vän till henne. En hona som ska vara ca. 2 år och kanske själv har förlorat sin syster eller någon och nu är ensam kvar. Tipsa gärna eller håll utkik efter en kommande annons.
R.I.P. Lucifer <3
Tack för alla som svarar:)
(Om ni får några onda tankar om mig pga. det här inlägget så ber jag er spara det för er själva, då jag inte vill att det här viktiga(?) forumsinlägget ska tas upp av kanske vettiga, men inte relevanta, påhopp. Tack:))

Beklagar sorgen! =/
Jag vet tyvärr inte om löss kan orsaka hjärnblödning, du kan väl alltid ringa en duktig smådjursvetrinär och fråga? Finns många bra vetrinärer nämna här på forumet som ska vara duktiga på smådjur, kanske kan ringa upp någon av dem och fråga, har tyvärr ingen länk till tråden men sök på vetrinär så kanske den dyker upp. =)
Jag tror att om du inte upptäckt ohyran innan så kan den inte ha funnits där så länge och troligtvis inte gjort någon skada, det är hur jag skulle dragit en slutsats. Tror det måste varit hjärnblödning eller kanske en tumör i hjärnan som spökat till det, troligtvis hjärnblödning då det gick så fort.
Men försök ringa någon vetrinär om inte någon som verkligen vet om det finns chans att ohyran spelat roll i detta svarar här.
Jag tror inte lössen orsakade hjärnblödning, däremot kanske hon har haft löss som ungått att upptäckas och sedan så blossade det upp ordentligt när Lucifer var dålig.
Usch så konstigt att det inte finns några lusmedel alls?! Vad är det som händer, ska man inte kunna behandla lusangrepp mer eftersom de inte har något alternativ ute än?
Eftersom du inte får tag i receptfria medel så måste du till veterinär för att få receptbelagda.
Hjärnblödning drabbar råttor ibland tyvärr… Hon var ju dessutom gammal. Var hon roan också?

Mvh Stephanie 

Ja, jag ska nog ta kontakt med en veterinär och höra.. Men det jag har fått höra från många andra också, att de absolut inte tror att hon kan ha fått hjärnblödning från löss.. Det kanske helt enkelt var dags för henne att lämna oss:/
Jag har behandlat Belsebub för lössen nu, och de verkar redan vara döda hela bunten :D
Nu ska jag bara hitta en vän till Belsebub så att hon får sällskap på dagarna då jag är borta:)