Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 489 ggr
Mymlan
0

Blind

Hur märker man att en råtta är blind? nu vet jag rådisar ser i allmänhet sämre.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

Bra fråga. Ta reda på det Mymlis o berätta det sedan för oss… Räcka ut tungan

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TienMu
0

Min gizmo som fick lämna oss i höstas pgav en tumör, va blind på ena ögat…….

ögat va grumligt…sen märkte man att han inte reagerade lika snabbt som de andra…..

de syndes väldigt tydligt…..ska se om ja har nån bild pån….

Mymlan
0

#2 Men råttor kan säkert vara blind även utan grumlighet i ögat.

Mymlan
0

Jag har en katt som är född Mars -94 som troligen är blind sedan födseln *finns i galleriet mitt*

När hon får bråttom så är det som hon ej vet vart hon ska hon blir virrig, om ngt skrämmer henne.

Jag skulle kunna tänka mig att en råtta som är blind beter sig likadant.

Grodan
0

#4 Mja, tror jag inte. Råttor är försiktiga av naturen, men det finns givetvis råttor och råttor. Råttor som ej till 100% litar på människor samt är otrygga kan bli vettskrämda och då är det bara fly för livet som gäller.

Dock är det ovanligt att råttor med handikapp utsätter sig för denna risk.

Mymlan
0

#5 Har blinda råttor begrepp om höjder var hyllan slutar?

LeTigre
0

Jag tror att min himalayan-flicka Luna ser ganska dåligt, något som jag antar kan bero på hennes rosa ögon? Hon brukar generellt stå och hm.. vagga/måtta med huvudet en stund innan hon ger sig på något nytt och tycks inte titta rakt på/iakta saker/personer som Iris gör utan använder nosen mycket mer aktivt. När jag flyttade på stegen i buren en dag sprang hon rakt ut i luften (det gick hur bra som helst, hon fick tag i burgallret, men lite häpen blev hon allt). Det hände faktiskt ett par gånger i början när jag flyttat lite på någon inredning att hon helt missade och försökte hoppa upp på något som inte var där eller liknande, hon verkar lära sig buren utantill.. kan det vara så? Nu visar jag henne (lyfter dit henne så hon "ser") för säkerhets skull om jag har flyttat på något och det funkar fint. I övrigt klättrar hon runt lika bra som Iris och det tycks inte sinka henne i hennes utforskningar utanför buren heller.

Grodan
0

Så länge de har hörsel, känsel (morrhår), luktsinne och ultrahöga ljud har de begrepp om miljön.

Incognita
0

Jag börjar misstänka att min gamle roangrabb blivit blind. Det har gått gradvis och igår blev jag rätt säker. Jag har tyckt att han blivit konstigare och konstigare.. alltså inte rört sig på samma sätt, blivit mer tveksam. Om jag med hjälp av rörelser framför hans ögon försöker fånga hans uppmärksamhet reagerar han inte, det gör han bara om jag råkar komma åt hans morrhår eller om jag på något annat sätt rör honom. Hans ögon är inte grumliga på något sätt alls, utan riktigt klara. Skillnaden är att han inte har ögonen lika öppna. Kan kanske likna det vid hur de brukar se ut när de vilar, och aningen mer öppna. Meen, det är stor skillnad på hur han var tidigare.