Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1130 ggr
TopCat
0

Rumsren?

Hejsan!

Mina råttor har lite problem med att bajsa på rätt ställen.. Tex. så bajsar dom på kläder, soffan och sällan i pottan… jag samlar in all avföring och lägger det i pottan när dom har "gjort ifrån sig" så tycker dom borde bli rumsren nu eftersom Letigres redan blivit det :P

Jag har ett fodral (pottan) med strimlat papper och som bottenmaterial vanligt tidningspapper.

ps: jag har läst artikeln om hur de ska bli rumsrena, verkar dock inte funka..

Så då kanske ni mina kära råttvännor kan hjälpa mig :D

KickanW
0

Tålamod! Bebisar har en tendens att bajsa/kissa lite här och var :)

TopCat
0

hehe okey :P då ska jag ha det :P tänkte även byta till toa-lätt imorgon i pottan.. så det blir skillnad på toa och bottenmaterial.

Tänker även åka till djuraffären och köpa lite extra saker :P Kanske dom har någe roligt :P

Daydreams
0

Att ha olika saker i toaletten och resten av buren är nog av rätt stor betydelse. Testa det så blir dom säkert rumsrena snart. IoFS blir en del råttor aldrig rumsrena.

UpptagetNamn
0

Jag brukar bara ha en sån 'toalätt låda' i ett hörn i buren, sen när det kommer nya bebisar så har dom lärt sej automatiskt att gå in där.
Sen när dom är ute så är burdörren öppen och dom går in och gör behov där..

TopCat
0

Dom vill fortfarande hellre bajsa på sidan… :(

TopCat
0

Jag som tom köpt ny potta åt dom…

Marrefarre
0

när jag byttade bur, från den gamlka så slutade mina råttor gå på pottan..de bajsar i den men kissar gör de i alla andra hörn..jätte störigt.. :( lägger ner det blöta i lådan för att de ska fatta, men jag har väl tröga råttor :P

TopCat
0

Jaa.. men bara dom bajsar på rätt ställe är jag nöjd :P

LeTigre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså, mina bebisar bajsar på ett ställe i buren (jag har tidningspapper som bottenmaterial och toalätt i lådan) för det mesta men ibland kommer det ändå en bajsklutt i hängmattan också och är de ute ur buren bajsar de överallt (se bakgrund på bilden) :P

Ha lite tålamod med dem, de är ju bara pyttesmå bäsar än ju :) 

http://www.rattor.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=7f0ebdfd-b2f6-4674-ab21-41cac291e1e8&Filename=DSC00109.JPG

TopCat
0

Mmm det är trevligt :) hehe men men jag får väl fortsätta plocka pluttar från mina lortråttor :P

kasnke en dag kommer då det ligger en plutt i lådan! :P

Lottar8
0

Ett tips är att prova olika botten+toamaterial. Mina blev plötsligt rumsrena när jag satte i toalåda med kattsand, det var härligt att bajsa i det! I resten av buren har jag tidningspapper, inte strimlat som många säger, utan vanliga platta tidningar. O nu när de är så duktiga kan jag lyxa till det o lägga fleece istället, de ÄLSKAR detSkrattande! Jag köper Euroshoppers kattsand på Maxi( det är den billigast jag har sett) o den funkar utmärkt. Om de missar tar jag deras bajs o lägger i lådan. O om de bajsar ute så åker de i lådan direkt. Har även en låda lättillgänglig när de är ute o busar! Lycka till med potträningen!

Marrefarre
0

#8 bajset har jag inga problem med..hällre att de bajsar utanför lådan än kissar…kisset luktar ju mer…lådan byts varje dag för det mesta och därför för att hålla det rent vill jag att de kissar där..men de vägrar nu i den nya buren..

KickanW
0

#12: Men att få råttor att bara kissa i låda är i stort sett omöjligt… Jag har inte hört om många såna råttor iaf.

Mimus
0

Mina damer kissar och bajsar i lådan.. Så ja trodde d var standard..Tills ja fick hem pojkarna..Skrikandes

Kirameki
0

Innan jag fick hem min tredje lilla tjej så hade jag bara massa handdukar som bottenmaterial (som varken tuggades eller kissades eller bajsades på), men Karla förstod inte grejen med att inte kissa på handdukar. När jag bytte till tidningar istället så började hon också gå på toa. Så nu kör jag stenhårt på toa-lätt i toalådan och tidningspapper på botten. Hängmattan är ju dock favvoplatsen för att kissa på… ^^