Råttor iFokus

Råttor

Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 1225 ggr
[countess]
0

häng?

hmm aldrig varit utställnings intresserad pga att jag tycker det förstör djuren inget på hopp nu utan är nyfiken vad häng betyder? Fot i munnnen och vad det är bra till?

Bullerbytjejen
0

det är nar råttan är totalt avslappnad med dig, du kan hålla den i en hand lyfta upp den alltså och den hänger helt avslappnad, det ser ofta ut som någon står å stryper en råtta tänkte jag på ibörjan när jag såg det haha. så försök se det framför dig så har du en råtta med häng xD

[countess]
0

jaha okej =) tack

niffen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är alltså inte ett häng. Detta är en galen Krullan som inte vill ha sin mage fotograferad.

[countess]
0

hur ser häng ut då?

niffen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är väl mer åt "häng"-hållet  ;D

Fast fötterna ska vara nära kroppen och peka uppåt  :P

(Men det är svårt att fota samtidigt som man håller i en råtta utan att det blir suddigt..jag lovar)

[countess]
0

okej =) men vad är det för vits me det :S asså inte att råttan är trygg men att hålla den så där :S

niffen
0

Det är ett tecken på.. hmm.. att råttan är säker, liksom.. Det är ju inte någon speciell vits med det, det är ju inte sin egen gren på en utställning precis…  :P

niffen
0

*MEN DUBBEL, FFS*

[countess]
0

okej

wintermynta
0

Vet att en del tycker att råttor med häng är bra avelsdjur. Jag skulle däremot aldrig "hänga" en råtta. Det kan rent av vara skadliigt om råttan är väldigt tung.

Nicciz
0

#10 Va?? Skadligt? Hur då?

källa på det tack :)

niffen
0

Man man går ju inte omkring med den som en handväska.. :P

Nicciz
0

#12 Vaaa?? Ska man inte… jag slänger dem ofta hängandes över axeln som en handväska *s*

Grodan
0

Häng har INGET med utställning att göra! Ingen domare i SRS, mig veterligen, är intresserad av häng-begreppet. 

Karin Vrba myntade begreppet häng för att förklara hur en råtta beter sig när man lyfter upp den med ett lätt grepp runt framkroppen. Hon menade inte att råttan skulle vara lealös.

Min uppfattning är att en råtta med bra häng ska vara lealös - 100% avslappnad. MEN man kan mäta avslappning i kroppen på andra sätt om man är rädd för att skada sin råtta. Häng har vi använt som ett snabbt begrepp för att förklara ungefär hur en råtta ska vara inställd till att bli upplyft och hanterad.

Mina råttor väger nästan aldrig över 700 gram så risk för att skada dem finns inte. Däremot kan jag förstå att wintermynta kan vara lite orolig med sina bamseråttor. De är väldigt långa och jag själv skulle säkert behöva bägge händer för att lyfta råttan.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

wintermynta
0

#14 Åh du är underbar Grodan.
Det stämmer att dom flesta av mina hanar kräver två handsfattningSkrattande

[countess]
0

#14 det va det jag tyckte man känner ju om råttan ä avslappnad det tycker jag iaf utan häng men men tack så mkt för alla svar:D

Nicciz
0

Alla råttägare är oroliga över olika saker och olika mycket, jag vill bara hålla isär fakta och rykten ang vad man bör vara orolig för.

Så jag vill fortfarande ha en källa som säger att det skulle vara skadligt att låta råttan hänga….

Grodan
0

#15 Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mariaratta
0

Va!! Ska inte en vuxen hane kräva tvåhandsfattning?? ;) Det brukar mina favoriter göra!

Nicciz
0

hmmm ingen källa? :)

Råttor ska precis som människor klara av att bära upp sin egen vikt så jag vill verkligen veta varifrån detta påstående kommer

-Det kan rent av vara skadliigt om råttan är väldigt tung.-

[Castaway]
0

Åh, dethär ska jag registrera också ;D
Brukar fundera över varför folk lägger upp bilder där de till synes stryper råttorna och tar kort på hängmagen x'D